Hej!

Jag är ny här och har ungefär noll erfarenhet av hemmabygge, så uppskattar svar på en rätt låg nivå!

Har ett byggprojekt som jag skulle vilja ha lite hjälp med: Jag och sambon har köpt sommarstuga, och har planer på att bygga bastu. De som byggde stugan verkar ha varit väldigt förtjusta i betong, och har betonglagt ett hyfsat stort område av tomten, precis vid vattnet. På detta område finns någon stags konstruktion (typ ett vindskydd). Vi skulle vilja riva detta och bygga en vedeldat bastu. Så har ser det ut nu:

Ett smått stuga omgivet av stenar och skog med en synlig skorsten och stora fönster mot det omgivande landskapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett trädäck med inbyggd bänk, vedeldad ugn och stenmur omgiven av natur och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uteplats med stenkant, inbyggd vedugn och säkerhetskista i närheten av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsbänk vid sten och timmervägg med ett betonggolv framför och stenlagda delar till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolpstöd vid trädäck som vilar på sten på en ojämn terräng med gräs och små buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har några frågor som jag hoppas på att få svar på:

1. Hur gör man med grunden? Duger det underlag som finns där nu? Kan jag bara helt enkelt skruva ned justerbara stolpskor direkt i betongen?

2. Vissa stora stenar och en del betong kommer vi förmodligen att behöva få bort. Hur gör man det på smidigast sätt?

3. Den stora stenen i hörnet: vi hade tyckt att det vore häftigt att ha kvar den, utstickande på ungefär samma sätt som nu. Skulle det gå? Hur konstruerar man i så fall stommarna? Hur isolerar man runt den? Kommer den att göra att det är svårare att värma upp bastun?

4. Jag antar att vi skulle behöva någon slags ritning för detta. Kan man anlita någon (en arkitekt? en byggkonsult?) för att göra detta åt en, eller gör man det i regel själv?

Väldigt tacksam för svar!
Madeleine
 
Strandskydd gäller förmodligen. Det är i så fall ditt största problem, inte hur du tekniskt bäst bygger en bastu på platsen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Strandskydd gäller förmodligen. Det är i så fall ditt största problem, inte hur du tekniskt bäst bygger en bastu på platsen.
Vi tror inte att strandskydd ska vara något större problem. Vi har pratat med grannar som lyckats få dispens från strandskyddet gällande för hela tomten relativt lätt och med korta handläggningstider. Tydligen är kommunen rätt snälla med sånt så länge det redan är en bebyggd tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.