lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Och ånga hängde med även efter 1800-talet och blev till slut förvånansvärt modern: [media] (Jay Leno har många fler ångbilar, men de ser mer ut som man kan förvänta sig under ångans storhetstid: [media])
Fräckt! Visste inte att det fanns "vanliga" bilar med ångmotor!
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Givetvis blinkar man höger när man kör tillbaka. Inte för att det är viktigt, utan för att det ska sitta i ryggmärgen att blinka när man byter fil.
Min förståelse är att man inte behöver göra det på en landsväg, men jag gör det för att det är tydligt.

Det är ju inte alltid så att det bara finns EN bil att köra om och det är inte alltid jag är ensam i omkörningsfilen. I detta läge är det inte alls dumt att visa omgivningen att/när jag avser avsluta min omkörning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Och ånga hängde med även efter 1800-talet och blev till slut förvånansvärt modern: [media] (Jay Leno har många fler ångbilar, men de ser mer ut som man kan förvänta sig under ångans storhetstid: [media])
Vill minnas att den övre var minst sagt svårstartad, men den hade trots sin tyngd riktigt bra acceleration.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Min förståelse är att man inte behöver göra det på en landsväg, men jag gör det för att det är tydligt.

Det är ju inte alltid så att det bara finns EN bil att köra om och det är inte alltid jag är ensam i omkörningsfilen. I detta läge är det inte alls dumt att visa omgivningen att/när jag avser avsluta min omkörning.
Eller så gör man det för att bilen inte ska "hålla emot" när man svänger tillbaka med "hjälpstyrning och farthållare" aktiverad. Tror det är samma effekt med säkerhetssystem som styr tillbaka bilen om man kommet ut på sidomarkeringen.
Men de är troligtvis så nya funktioner att vi ännu inte glömt dem
 
A AndersS skrev:
Eller så gör man det för att bilen inte ska "hålla emot" när man svänger tillbaka med "hjälpstyrning och farthållare" aktiverad. Tror det är samma effekt med säkerhetssystem som styr tillbaka bilen om man kommet ut på sidomarkeringen.
Men de är troligtvis så nya funktioner att vi ännu inte glömt dem
sådant förarstöd har jag också men det är avstängt, stör för mycket, för min del.
 
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
sådant förarstöd har jag också men det är avstängt, stör för mycket, för min del.
Används till 70% med "hjälpstyrning" och 95% automatisk farthållare, passar mig perfekt.(y) kört med det i fem år.
 
Har BMW funktionen att man måste blinka för att laneassisten inte ska streta emot?
 
A AndersS skrev:
Används till 70% med "hjälpstyrning" och 95% automatisk farthållare, passar mig perfekt.(y) kört med det i fem år.
Det kan ju skilja lite hur väl det fungerar på bilarna också. I mitt fall är det en A6 Allroad från 2016 så den tekniken är ju inte purfärsk längre. Även dynamiska farthållaren blir jag lite förbannad på för vi är aldrig sams om hur nära man ska få åka en bil innan man kör om, dock fungerar den svinbra i tätare trafik, tex på essingeleden. På motorvägen kör jag hellre själv om jag inte är ensam på vägen, då är farthållaren bra. Egentligen är det väl så att om jag kör lika fort som alla andra, ungefär, så fungerar den som det är tänk och när jag kör lite fortare än alla andra så blir den lite irriterande vid omkörningar.......
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har BMW funktionen att man måste blinka för att laneassisten inte ska streta emot?
Hur ska någon kunna veta det?
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 13 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vill minnas att den övre var minst sagt svårstartad, men den hade trots sin tyngd riktigt bra acceleration.
Och som han visar i videon: Enormt vrid från noll. Nästan som en elmotor.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det kan ju skilja lite hur väl det fungerar på bilarna också. I mitt fall är det en A6 Allroad från 2016 så den tekniken är ju inte purfärsk längre. Även dynamiska farthållaren blir jag lite förbannad på för vi är aldrig sams om hur nära man ska få åka en bil innan man kör om, dock fungerar den svinbra i tätare trafik, tex på essingeleden. På motorvägen kör jag hellre själv om jag inte är ensam på vägen, då är farthållaren bra. Egentligen är det väl så att om jag kör lika fort som alla andra, ungefär, så fungerar den som det är tänk och när jag kör lite fortare än alla andra så blir den lite irriterande vid omkörningar.......
Kör Volvo och hamnar jag bakom någon och måste vänta på omkörning så ökar bilen till inställd hastighet när jag blinkar vänster för omkörning och avaktiverar linjeavkänning tills man är ute i det nya körfältet. Så det kan nog skilja på årgång av system.
 
A AndersS skrev:
Kör Volvo och hamnar jag bakom någon och måste vänta på omkörning så ökar bilen till inställd hastighet när jag blinkar vänster för omkörning och avaktiverar linjeavkänning tills man är ute i det nya körfältet. Så det kan nog skilja på årgång av system.
så funkar det även på Audin, men systemet är för långsamt för att jag ska vara nöjd
 
Audi kör väl inte med 6800-processorer?
För det hamnade i vad jag glömt. Har kört 6800 som hårdvara/programvara där jag kunde ändra i "processorprogrammet" för test/provning.
 
A AndersS skrev:
Audi kör väl inte med 6800-processorer?
För det hamnade i vad jag glömt. Har kört 6800 som hårdvara/programvara där jag kunde ändra i "processorprogrammet" för test/provning.
ingen aning. Det är knappast en CPU-fråga, utan hur Audi vill att det ska fungera
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Och ånga hängde med även efter 1800-talet och blev till slut förvånansvärt modern: [media] (Jay Leno har många fler ångbilar, men de ser mer ut som man kan förvänta sig under ångans storhetstid: [media])

150hk och ~1300nm för hundra år sedan? Moderna dieslar släng er i väggen :crysmile:
Jisses, tänk vad annorlunda världen skulle sett ut om dom hade spenderat senaste 100 åren på att bygga vidare på ång-bilar istället för bensin.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.