1 093 163 läst · 10 758 svar
1093k läst
10,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Fräckt! Visste inte att det fanns "vanliga" bilar med ångmotor!lars_stefan_axelsson skrev:
Min förståelse är att man inte behöver göra det på en landsväg, men jag gör det för att det är tydligt.Nyfniken skrev:
Det är ju inte alltid så att det bara finns EN bil att köra om och det är inte alltid jag är ensam i omkörningsfilen. I detta läge är det inte alls dumt att visa omgivningen att/när jag avser avsluta min omkörning.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 691 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 691 inlägg
Vill minnas att den övre var minst sagt svårstartad, men den hade trots sin tyngd riktigt bra acceleration.lars_stefan_axelsson skrev:
Eller så gör man det för att bilen inte ska "hålla emot" när man svänger tillbaka med "hjälpstyrning och farthållare" aktiverad. Tror det är samma effekt med säkerhetssystem som styr tillbaka bilen om man kommet ut på sidomarkeringen.MathiasS skrev:Min förståelse är att man inte behöver göra det på en landsväg, men jag gör det för att det är tydligt.
Det är ju inte alltid så att det bara finns EN bil att köra om och det är inte alltid jag är ensam i omkörningsfilen. I detta läge är det inte alls dumt att visa omgivningen att/när jag avser avsluta min omkörning.
Men de är troligtvis så nya funktioner att vi ännu inte glömt dem
sådant förarstöd har jag också men det är avstängt, stör för mycket, för min del.A AndersS skrev:Eller så gör man det för att bilen inte ska "hålla emot" när man svänger tillbaka med "hjälpstyrning och farthållare" aktiverad. Tror det är samma effekt med säkerhetssystem som styr tillbaka bilen om man kommet ut på sidomarkeringen.
Men de är troligtvis så nya funktioner att vi ännu inte glömt dem
Renoverare
· Stockholm
· 18 219 inlägg
Har BMW funktionen att man måste blinka för att laneassisten inte ska streta emot?
Det kan ju skilja lite hur väl det fungerar på bilarna också. I mitt fall är det en A6 Allroad från 2016 så den tekniken är ju inte purfärsk längre. Även dynamiska farthållaren blir jag lite förbannad på för vi är aldrig sams om hur nära man ska få åka en bil innan man kör om, dock fungerar den svinbra i tätare trafik, tex på essingeleden. På motorvägen kör jag hellre själv om jag inte är ensam på vägen, då är farthållaren bra. Egentligen är det väl så att om jag kör lika fort som alla andra, ungefär, så fungerar den som det är tänk och när jag kör lite fortare än alla andra så blir den lite irriterande vid omkörningar.......A AndersS skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 834 inlägg
Kör Volvo och hamnar jag bakom någon och måste vänta på omkörning så ökar bilen till inställd hastighet när jag blinkar vänster för omkörning och avaktiverar linjeavkänning tills man är ute i det nya körfältet. Så det kan nog skilja på årgång av system.MathiasS skrev:Det kan ju skilja lite hur väl det fungerar på bilarna också. I mitt fall är det en A6 Allroad från 2016 så den tekniken är ju inte purfärsk längre. Även dynamiska farthållaren blir jag lite förbannad på för vi är aldrig sams om hur nära man ska få åka en bil innan man kör om, dock fungerar den svinbra i tätare trafik, tex på essingeleden. På motorvägen kör jag hellre själv om jag inte är ensam på vägen, då är farthållaren bra. Egentligen är det väl så att om jag kör lika fort som alla andra, ungefär, så fungerar den som det är tänk och när jag kör lite fortare än alla andra så blir den lite irriterande vid omkörningar.......
så funkar det även på Audin, men systemet är för långsamt för att jag ska vara nöjdA AndersS skrev:
lars_stefan_axelsson skrev:
150hk och ~1300nm för hundra år sedan? Moderna dieslar släng er i väggen
Jisses, tänk vad annorlunda världen skulle sett ut om dom hade spenderat senaste 100 åren på att bygga vidare på ång-bilar istället för bensin.