Första inlägget!

Köpte i vintras en 30-talsvilla i Blekinge på ca 125 kvm, bruten takstol.
Rött hus med svart tak, vita fönsterkarmar och blå dörr omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på elpriset har vi tänkt tilläggsisolera golvet i vinden, vilket verkligen behövs för som det ser ut just nu ligger det bara en massa sågspån där uppe.
Oinredd vind med synliga takbjälkar, kartonger på golvet och en liten fönsterlucka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vind med synliga träbjälkar, isolering, och elektrisk rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vind med isolering av flis och synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar gärna emot allmänna tips som kanske dyker upp när man ser våra förutsättningar, men jag har väl egentligen tre huvudfrågor:

1. Hur bör vi tänka med att sätta diffusionspärr. Vi måste såklart lossa alla plankor för att komma åt, men det går reglar kors och tvärs över hela "golvet". Ska man skära ut plasten och sätta en spärr i varje kvadrat mellan de längsgående och tvärgående reglerna, eller ska man bara bre ut plasten över hela "golvet" och försöka fästa den i hörnen så gott det går?

2. Vilken typ av isolering blir mest lämplig med tanke på husets ålder och typ av isolering som ligger där just nu?

3. Ventilation för att undvika mögel. Värmeförhållandet kommer förändras, hade det räckt att bara sätta en ventil i vardera nocken? Med tanke på den brutna takstolen är jag inte säker på om det går att få till bra ventilation längs med långsidorna.

Mvh, Erik
 
Ligger det ca 15 cm spån idag? Hur mycket får du plats med ?
 
Finns plats för 15-20 cm spån, men verkar bara vara ett par cm på många ställen.

 
Lägg på glasull där det saknas och skarpa ihop spånet så det ligger tjockt.
 
Det hade varit smidigast och billigast att bara lägga 20 cm isolering, för då kan jag återanvända alla plankor jag måste lossa på. Men, det är inte som så att en 40 cm isolering hade varit dubbelt så bra som en 20 cm? Eller är det som så att de första 20 centimetrarna är de viktigaste och ytterligare isolering bara ger en marginell förbättring?

Du rekommenderar glasull alltså, jag har för mig att jag läst någonstans att man rekommenderar organisk isolering i gamla hus, men det är kanske inte nödvändigt?
 
G
Jag skulle inte våga använda glas eller stenull, kör med cellulosa eller träbaserad isolering.
 
Jag vet inte om det jag har att säga tillför något men vi har ett hus från -37 med kutterspånsisolering på vinden. Jag lade faktiskt på ett lager gullfiberovanpå den på 80-talet men tog bort det i början av 00-talet och ersatte det med 20 cm kutterspån. Det var hårdförpackade balar som lätt gick igenom luckan till vinden. Ingen luftspalt i snedtak, ingen diffusionsspärr. I samband med gullfiberisoleringen gjorde jag ventilationshål i gavlarna, men jag tror det hade varit lika bra utan, det var nog någon idé som planterades av den tidens isoleringsivrare.
 
G
K Kurtivan skrev:
Jag vet inte om det jag har att säga tillför något men vi har ett hus från -37 med kutterspånsisolering på vinden. Jag lade faktiskt på ett lager gullfiberovanpå den på 80-talet men tog bort det i början av 00-talet och ersatte det med 20 cm kutterspån. Det var hårdförpackade balar som lätt gick igenom luckan till vinden. Ingen luftspalt i snedtak, ingen diffusionsspärr. I samband med gullfiberisoleringen gjorde jag ventilationshål i gavlarna, men jag tror det hade varit lika bra utan, det var nog någon idé som planterades av den tidens isoleringsivrare.
Beror på hur mycket undertryck och luft som rör sig, blir det fel så möts kondenspunkten i isoleringen, inge bra alls.
 
Düsseldorff
Var försiktig, isolerar du för mycket eller med fel material kommer det gå åt helvete. Använda trä eller cellulosa.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Trä eller cellulosa, got it.

Men vad säger vi om ångspärr, som jag läser mellan raderna på era svar vekar det inte som att det är nödvändigt att sätta plast innan isoleringen?
 
Det svåraste är väl att få dit ångspärren? Om man gjort detta från början hade man väl satt den underifrån, dvs ovanför innnertaket på våningen under vinden? Men man kan kanske sätta dit den uppifrån vinden också, typ att plasta in både reglar och vindsgolvet uppifrån?

/Magnus
 
Håll inte på med ångspärr i ett gammalt hus, kan skada mer än det tillför.
Lägg på mer spån eller cellulosa isolering.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Håll inte på med ångspärr i ett gammalt hus, kan skada mer än det tillför.
Lägg på mer spån eller cellulosa isolering.
Husets ålder spelar ingen roll, en ångspärr minskar mängden vattenånga som tar sig upp på den kalla vinden och minskar därmed risken för mögel.
 
W witten skrev:
Husets ålder spelar ingen roll, en ångspärr minskar mängden vattenånga som tar sig upp på den kalla vinden och minskar därmed risken för mögel.
Ångspärr ska vara ett tätt skal för HELA huset byggt med moderna metoder och material och med ångspärren på rätt ställe.
Jag VET, tror inte, har gjort missen själv.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Husets ålder spelar ingen roll, en ångspärr minskar mängden vattenånga som tar sig upp på den kalla vinden och minskar därmed risken för mögel.
ja men i det här läget kan man ju inte få dit nåt som det är nån poäng med. Den kan ju inte ligga mitt i isolerlagren....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.