Hej!

Vi håller på och planerar för badrummet på andra våningen, bastun känns som ett "måste" ;-)

Dock funderar vi på placering och utformning då det är rätt så lite utrymme.
I mitten på badrummet kommer det vara 2.5m till taket med det utrymmet är bara 1.5m brett innan snedtaket kommer från båda hållen. Dock är det bara 23graders lutning så det faller inte så snabbt.

Har ca 7m på bredden men då är man nere på 1m takhöds på båda sidorna... Kanske bara satsa på "en våning" i bastun, som enliggande ölburk som är delad på mitten? Där man kan sitta mot varandra?
 
Hej!

Vi hade samma problem när vi byggde för två år sedan. Bastun var självklar, men placering och storlek var inte självklar. Eftersom badrummet låg på övervåningen i ett 1 1/2-planshus blev det ett snedtak i bastun. Jag gjorde en jätteenkel 3D-modell av bastun i programmet SketchUp och placerade in skalenliga människor. Enligt modellen skulle det inte bli några problem att få in fem vuxna personer i bastun. Och fler än så är vi aldrig... I verkligheten blev jag förvånad över hur stor bastun blev, det är ingen badhusbastu direkt, men helt klart räcker den för oss.

Lycka till!
 
  • bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Även jag har en bastu på ovanvåning, 1 1/2 plans villa. Byggde den inuti badrummet med plats för tre personer. Likt "Gullegrizen". Jag fick dock problem med säkerhetsavståndet för aggregatet varpå jag fick placera detta mot högväggen och en envåningslav under snedtaket. Mitt tak lutar nog mer och badrummet är endast utefter ena sidan av övervåningen.

Mvh
 
Älskar bastu. Byggde en 3,5kvm med snedtak i vår förra lägenhet. Var enda lägenheten i området med bastu.

Vi hade samma dilemma och valde att sätta bastun mitt på väggen och lavar i en L-form längst väggarna med en liten högre höjd på sitsen.

Det måste inte vara 2 nivåer. Om takhöjden är låg så blir det varmt på 1 nivån redan. Vi hade bara ståhöjd vid ingången där dörrkarmen precis rymdes.

Mysigaste bastun jag någonsin byggt. I nya huset ska vi ha 2 st, en inne och en ute. Den inne kommer vi att sänka taket då takhöjd inte är någon fördel i en bastu.

Lycka till med ditt bastubygge,
 
P perstr skrev:
Älskar bastu. Byggde en 3,5kvm med snedtak i vår förra lägenhet. Var enda lägenheten i området med bastu.

Vi hade samma dilemma och valde att sätta bastun mitt på väggen och lavar i en L-form längst väggarna med en liten högre höjd på sitsen.

Det måste inte vara 2 nivåer. Om takhöjden är låg så blir det varmt på 1 nivån redan. Vi hade bara ståhöjd vid ingången där dörrkarmen precis rymdes.

Mysigaste bastun jag någonsin byggt. I nya huset ska vi ha 2 st, en inne och en ute. Den inne kommer vi att sänka taket då takhöjd inte är någon fördel i en bastu.

Lycka till med ditt bastubygge,
Har du bilder på denna bastu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.