Hyrde en elektrisk fogpistol och blev enormt besviken. Antingen gick limmet bakvägen in i pistolens cylinder. Eller så lossnar pipen från patronen.

försökte byta patron eftersom jag först misstänkte att jag skurit ned gängorna högt och ställde ned fogpistolens hastighet. Samma resultat. Är det så att elektriska fogpistoler helt enkelt inte klarar av för smala pipmynningar? Eller fick jag en skitprodukt?

Panasonic EY 3651
Danalims 292 Montagelim
 
Förstår inte vad pistolen har med det här att göra. Pipen skruvas väl i patronen som vanligt? Låter mer som att du har fått tag på dåliga tuber.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Om pipen har så smal öppning att trycket blir för högt så tar ju geggan nån annan väg. Är det variabel hastighet på pistolen så prova kör så sakta det bara går.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Om pipen har så smal öppning att trycket blir för högt så tar ju geggan nån annan väg. Är det variabel hastighet på pistolen så prova kör så sakta det bara går.
Jag anar att det är precis det som händer. Limmets inre friktion är så hög att rätt mängd lim inte hinner ur pistolen och trycket byggs upp till något brister. Tror limmet helt enkelt inte passar att köra i elspruta om pipen inte är väldigt stor.
 
P PatrikJo skrev:
Förstår inte vad pistolen har med det här att göra. Pipen skruvas väl i patronen som vanligt? Låter mer som att du har fått tag på dåliga tuber.
Ja, det kan också vara en anledning. Instant lim kommer liksom i lågfriktions teflon/polyeten tuber som dessutom verkar rätt mjuka.
 
Inte använt Dana som fog/ lim, men även Sika har fått betydligt sämre/ mjukare tuber/pip senaste tiden.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.