D Daniel 109 skrev:
Ja, det är lite udda att man föredrar att betala efter ett kollektivt snitt i stället för sin förbrukning. Speciellt när priset varierar så pass mycket. Jag föredrar att kunna påverka om jag vill förbruka el för 30kr/kWh eller 3kr/kWh eller var det ju kan bli för priser framöver. De som ligger kvar på ett kollektivt snitt lär vara de som inte bryr sig om när de konsumerar. Så det är väldigt lätt att komma under den nivån.
Råd från en med timdebitering… om nu ska byta tvättmaskin eller diskmaskin med timer/fördröjd start. Se till att skiten inte piper så högt… Vi har problem med att dottern vaknar av signalen när disk/tvätt är klara vid 4-5 tiden på morgonen. Finns säker maskiner som inte piper eller man kan stänga av ljudet
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tror det mer handlar om att hon inte vill ställa klockan en timme tidigare för att hänga tvätt innan jobbet. Diskmaskin kör jag faktiskt alltid på natten. Den är ju full på kvällen :thinking:
Men hänga tvätt i 1 timme!? Tror du är lite lurad där, hon har nog sin egentid där i tvättstugan på kvällarna som hon vill ha kvar ;)
Jag har fått som morgonrutin att hänga nattens tvätt innan frukost varje dag, tar några minuter - men minskar man duschtiden med nån minut och tiden man läser på BH vid frukosten kan man gå upp vid samma tid ändå :D
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 4 till
  • Laddar…
S
:p;););)
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det fick mig att fundera över hur timpris spelar ut sig i stugorna. Tonårsbarnen som kommer hem från fotbollen kl 17 och vill duscha, men pappa säger

"vad tror du att du gör, unga dam? I den här familjen duschar vi 02-03"

Hur diskuteras det kring timpriset i er familj?
”Du får duscha i omklädningsrummet efter träning. ”
Så nu hat ni sparat massor med pengar tack vare mig.

Vi har fjärrvärme så varmvattenkostnaden är ca 77 öre per kWh.


Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tror det mer handlar om att hon inte vill ställa klockan en timme tidigare för att hänga tvätt innan jobbet. Diskmaskin kör jag faktiskt alltid på natten. Den är ju full på kvällen :thinking:
Du kan ju erbjuda dig att hänga tvätten på morgonen.
 
  • Gilla
uribbhammar och 2 till
  • Laddar…
E
G gbgustaf skrev:
Som läget är just nu så håller jag med om att det är lite löjligt att kräva att frun eller barnen ska duscha eller laga mat på konstiga tider, men winter is coming. De flesta verkar inte ha fattat än hur illa det kommer att bli. Det är sommarvärme nu, och vi har ett pris per kWh som ligger över 5 kr i snitt. Hur högt kan det blir i vinter? 10 kr? 15 kr? En vanlig villa (3000 Kwh/mån under vintern) skulle med de priserna få en elräkning på 30 000 eller 45 0000 varje månad. Hur många klarar det? Då handlar det plötsligt om att laga mat på nätterna - eller att banken säljer ditt hus.

Magdalenas 60 miljarder i elprisstöd blir när man har fördelat ut det: 60 öre per kWh som förbrukas i södra Sverige. I bästa falla några tusenlappar i månaden till varje hushåll. Det räcker inte.
Frågan är vad som är bäst; 60 miljarder i kortsiktigt bidrag, eller 87 miljarder* för att bygga ny kärnkraft och ge långsiktig försörjning.

Själv röstar jag på kärnkraft!

* Källa: https://www.dagensps.se/bors-finans/makro/finlands-nya-karnreaktor-klar-vacker-stort-intresse/
 
  • Gilla
  • Arg
H-Thomasson och 9 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Råd från en med timdebitering… om nu ska byta tvättmaskin eller diskmaskin med timer/fördröjd start. Se till att skiten inte piper så högt… Vi har problem med att dottern vaknar av signalen när disk/tvätt är klara vid 4-5 tiden på morgonen. Finns säker maskiner som inte piper eller man kan stänga av ljudet
På många tvätt- och diskmaskiner kan man faktiskt stänga av pipet! Leta i manualen, eller googla. Det kräver ofta att man håller inne knappar i viss ordning, så man måste läsa sig till det. Om det inte går på din maskin så är det bara att ta fram skruvmejseln. Någonstans på kretskortet bakom knapparna sitter mojängen som piper. Hitta den och förstör den, eller fyll den med lim eller liknande. Men försiktigt, så att du inte skadar någon annan elektonik.
 
  • Gilla
  • Älska
Skogslangtan och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag är nu så inkörd på timpris (haft det snart fem år) att om priset var samma hela tiden skulle jag aldrig få gjort allt som behöver göras. Ovanligt lågt pris är en signal om att nu är det dags att diska, tvätta, baka, dammsuga, ladda skruvdragaren. Ovanligt högt pris är en signal om att ta itu med sånt jag skjutit upp tidigare och som behöver göras och kan göras utan att förbruka el (istället för att sitta vid dator/stereo/TV vilket kan dra en hel del). Har fått mer gjort den här sommaren än på länge.
 
  • Gilla
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Frågan är vad som är bäst; 60 miljarder i kortsiktigt bidrag, eller 87 miljarder* för att bygga ny kärnkraft och ge långsiktig försörjning.

Själv röstar jag på kärnkraft!

* Källa: [länk]
Flaskhalspengarna går till ett statligt kärnkraftverk? "Bästa sättet att förstärka nätet"?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens
halper halper skrev:
Poängen är väl att om det kostar 3–4 kr på natten så kostar det kanske 10–15 på dagen, så det är ändå relativt lönsamt att förskjuta förbrukningen.
Jo, men man kanske skall nöja sig med att styra de större förbrukarna…
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Vi som kör med timdebitering blir ju av naturliga skäl mer insatta i hur priserna ser ut och rör sig. Tex om månadsrörliga drar iväg uppåt har vi redan märkt det genom att vissa timmar sticker iväg uppåt på ett för oss lite uppseendeväckande sätt. Vi kan direkt försöka anpassa användandet lite och mildra effekterna. Den med vanligt månadsrörliga avtalen får insikten lite senare vid nästa månadsskifte och bra mycket otydligare. Jag kan tycka synd om dom som sitter på ett långt billigt bundet avtal som kanske går ut i höst. Allt för många av dom är inte förbereda på vad som komma skall.

Vad som skulle till här hemma är för övrigt lite bättre visualisering av det aktuella och närmaste dygnet kommande priskurva så att vi slipper prata så mycket om det. Lite orolig är jag allt att upplevas som någon polis nu när bara jag har koll på kurvorna.
 
  • Gilla
Skogslangtan och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Var det här en seriös frågeställning eller halvt om halvt med glimten i ögat?

Hoppas det senare alternativet.

Ni menar på riktigt att barnen t.ex inte ska få kolla på tv/spela tv spel när de vill?
Eller att era fruar/sambo/män/ni själva inte får duscha när man vill?
Eller tvätta/laga mat/diska när det bäst passar.

Jag personligen hade aldrig någonsin kunnat bo med en sådan person som hade satt upp sådana regler för mig.

Man lever bara en gång, att gå genom livet som en snålröv ger ingen livskvalitet.
Istället för att snåla in, gör något åt eran inkomst
Istället. Börja plugga till nått nytt/ byt jobb och se möjligheter istället för begränsningar.
Jag hade å andra sidan inte stått ut att leva med någon som skiter fullständigt i vad elräkningen kommer sluta på. Om hela lönen inte räcker till för att betala familjens elräkning så har man inte mycket att välja på. Sammarbeta eller flytta isär.
I SE4 kommer det här bli verklighet för många familjer i vinter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
foppa och 2 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
När jag växte upp så minns jag det som väldigt vanligt i mina vänners hem att fruar och barn klagade över att det va kallt, medan pappor gick runt och gormade att man skulle ta på sig en tröja och sockor.

Det fick mig att fundera över hur timpris spelar ut sig i stugorna. Tonårsbarnen som kommer hem från fotbollen kl 17 och vill duscha, men pappa säger

"vad tror du att du gör, unga dam? I den här familjen duschar vi 02-03".

Eller

"ursäkta, din elveckopeng är slut unge man. Du får gladeligen spela Xbox på fritimmen 04-05 eller ta hem tv-spelet till din mamma om hennes nya kille inte bryr sig om elpriserna!"

Hur diskuteras det kring timpriset i er familj?
Gör man som du skriver funkar det ju inte

Skaffar man slg smart styrning till värmen, som sänker när man är borta, och håller temp när när ma. Är hemma, smart styrning om du har en vvb Till exempel, så du värmer vattnet när det är som lägst kostnad, så kan du duscha hursomhelst.
De flesta disk / tvätt har timer, bara att ställa dem att köra när det kostar minst

Kräver ungefär 10 min planerande om dagen att ha spotpris, när man integrerat lite smarta grejer här och där
 
B Borgen2021 skrev:
Gör man som du skriver funkar det ju inte

Skaffar man slg smart styrning till värmen, som sänker när man är borta, och håller temp när när ma. Är hemma, smart styrning om du har en vvb Till exempel, så du värmer vattnet när det är som lägst kostnad, så kan du duscha hursomhelst.
De flesta disk / tvätt har timer, bara att ställa dem att köra när det kostar minst

Kräver ungefär 10 min planerande om dagen att ha spotpris, när man integrerat lite smarta grejer här och där
Jag börjar nog inse att det enda rimliga är att stänga ner nedervåningen och att hela familjen sover i samma rum...

Skämt åsido. Att byta till timdebitering och värme satan ur huset 00-05 och sedan bara stödvärma under dagen. Detsamma med varmvatten. Resten av beteendeförändringen får gå ut på att konsumera mindre.

Blir att leka lite i Excel på jobbet på måndag för lite känns timdebitering som privatleasing. Det känns som vi missar något som gör att det inte alls är billigare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Råd från en med timdebitering… om nu ska byta tvättmaskin eller diskmaskin med timer/fördröjd start. Se till att skiten inte piper så högt… Vi har problem med att dottern vaknar av signalen när disk/tvätt är klara vid 4-5 tiden på morgonen. Finns säker maskiner som inte piper eller man kan stänga av ljudet
Är du lite händig med en skruvmejsel så kan du halvera ljudet med lite tejp. Summern brukar sitta i fronten. Sätt en bit tejp på så blir den väldigt tyst
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Diskussionen borde handla om vilken idiotregering vi har inför stundande val. Dessvärre verkar dumsvensken och de köpta bidragsrösterna vinna igen. Det här är för svensk del 100% ett politiskt problem.
 
TRJBerg
Jag är ensamstående och har haft heta diskussioner.
Jag och mig själv kom efter ett tag fram till att duscha är för fruntimmer och homos. Och 12 skjortor och 12 kalsingar per år ska räcka. Så tvätten är löst.
Sedan tittade vi på elräkningen från december. Och hade en tyst minut. Det blir dunjacka och fårskinnspäls inomhus i vinter.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
preben89 och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.