Jag står i fas att installera ett gäng nya oljeradiatorer i ett hus jag renoverar. De ska ersätta ett par mycket äldre el-element. Och då ställer jag mig frågan om jag ska köpa radiatorer för anslutning till 1-fas eller 3-fas.

Fördelen med 1-fas är att de kommer med stickpropp och golvställ, så att innan själva renoveringen är klar och elektriker har varit dit, så kan jag ändå åtnjuta lyxig olje-värme i de rum som i det här skedet inte kommer att renoveras så mycket.

Men fördelen med 3-fas är väl att det blir en jämnare belastning över faserna? Det blir i och för sig mer arbete med el-dragningen eftersom det måste dras nytt från elc till varje element individuellt då: de befintliga idag är kopplade direkt på samma fas som uttagen i rummet där elementet är (vilket i praktiken idag innebär samma 6A-säkrade fas på hela nedervåningen..).

Finns det andra fördelar med 3-fas som gör att man bör föredra 3-fas över 1-fas?
 
Det låter som du har ett hus som kanske är i behov av en "elrenovering" då du har 6A säkringar, när är det byggt? Om du nu renoverar så ta även el-delen också då du troligtvis har för få vägguttag redan idag och kanske inte jordade uttag.
 
1-fas och 6A för hur många element då? Det kan nog bli problem ganska raskt med det.

Annars är det väl inte helt ovanligt att element inte är kopplade för 3-fas utan snarare för 2-fas. Du matar dem med 400 V men nyttjar "bara" två fasledare fram till elementet. Detta kräver dock en noggrann planering så att du sprider ut brukarna över alla 3 faserna för jämn belastning.
 
AndersS skrev:
Det låter som du har ett hus som kanske är i behov av en "elrenovering" då du har 6A säkringar, när är det byggt?
Ca 1860 :)

I vardagsrummet var det fortfarande knoppledning till taklampan och resten av huset är kulokabel med pappersisolering. Kort sagt: hela elinstallationen ska renoveras, det är mest en fråga om i vilken ordning man tar det. :)
 
Om du inte redan köpt elementen tycker jag att du ska ta dig både en och två funderare innan du monterar oljeelement, inga fördelar med sånna men några nackdelar.
 
elmont, vill du utveckla det där?
 
Jag har skrivet div inlägg angående oljefylda element här i forat senast var det lite i värmepumpdelen och Luft/Luft i 80m2 ? Läs där först och senare kan vi diskutera
 
Finessen är att moderna termostater har så korta till och från tider att vanliga "luftfyllda" varken hinner bli varma eller kalla.

Prototypen
 
Nu har jag läst dina åsikter och jag håller nog med om tröghetsproblematiken. Man oljefyller väl elementen just för att få en större massa, därmed och en termiskt tröghet. Med det hela bygger nog ännu mera på termostatens följsamhet tror jag.

Oljeläckage har jag aldrig hört talas om, men därmed inte sagt att det inte uppstått någon stans.

Men det själklara problemet med genomtrömningselement är ju att det kan samlas damm i elementen vilket luktar när dammet bränns.

Själv har jag lite både och, tyvärr. Nobös element är en bra bit smäckrare än de Gnosjö oljeradiatorer jag också har. Skulle utan tvekan välja Nobös igen, men jag kan inte kategoriskt säga att oljeelementen är dåliga. De fungerar rätt bra, speciellt med central termostat.
 
Och vill man har materialtrögheten men är rädd för oljan som kan läcka finns ju LVIs gjutgranit. Snygga och tröga i materialet. Tyvär sticker ju prislappen iväg.
 
OBS jag säger inte att oljefyllda är dåliga utan att genomstömmare är bättre;)
 
Hej!

Jag har läst på lite nu om genomströmnings kontra olje, och jag håller med om att jag nog bör satsa på genomströmnings. Frågan är dock hur långt man bör gå. Huset är i två våningsplan med totalt uppvärmningsbehov på ca 6400 W element och 1000W golvvärme, om man räknar på 90 W/m2 med element och 120 W/m2 med golvvärme. Elementen är fördelade på sju element mellan 450W och 1600W (ett under varje fönster i princip).

Alternativen som jag förstår det är att antingen köra genomströmnings utan speciell intelligens (dvs individuell temperaturstyrning på varje element), eller en liten smartare styrning på varje element med möjlighet till omprogrammering för natt-drift osv, eller en central styrning med möjlighet till indelning i zoner.

Någon som har åsikter om hur långt man ska gå? En faktor till är att nästan varje rum som har element också har en kamin som troligen kommer användas ganska mycket om det kommer till bistra vintrar. Men det antar jag inte ställer till så mycket eftersom elementen lär anpassa sig om det kommer värme från andra källor :)

Men jag har svårt att hitta konkret information om de centralstyrningar som finns. Jag skulle vilja se datablad och liknande för att se vad som behövs, hur de går att styra och hur de kopplas, innan jag bestämmer mig. Någon som känner till bra webb-resurser för det?
 
Här har du tre bra men olika värmestyrningar, din kostnad per element måste du ta med din el-inst. för det är många saker som påverkar slutpriset.
Nobø Electro - Hjem
Frico
IQtherm
 
Nu har jag tittat lite närmare på det här och även hört mig för med den lokala elektrikern. Enligt honom var Nobö 500-systemet på väg ut till förmån för det nya 700-systemet. Har dock inte lyckats hitta någon som har priser på 700, så det kanske inte finns än?

Har därför tittat på Adax Symphony och Siemens Digi-Heat. Båda verkar klara ungefär samma saker, och prisbilden blir motsvarande (ca 30-35kkr för åtta element, och tre rum med golvvärme). Termostaterna för Adax är dyrare, men golvvärmetermostaten är ungefär tusenlappen billigare per styck än Siemens, osv. Möjligen att man kan tjäna in lite på Adax genom möjligheten att ha slav-element, något om jag inte såg att Siemens klarade av. Men den besparingen borde vara ganska måttlig ändå.

Så till slut lär beslutet stå och väga på vilket man tror mest på för framtiden. Tänker mig ex.v. om man bygger ut med fler rum med golvvärme, inreder vinden, eller dylikt och behöver lägga till element. Då vill man ju gärna få tag i kompatibla delar även om 10 år. :)

Någon som har någon magkänsla för vilket system som är framtidssäkrast om man jämför Adax och Siemens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.