Hej,
Jag har upptäckt att det är ett ordentligt bestånd med parkslide utanför tomten. Jag har klippt den några år med häcksax innåt mot min tomt för att den växt sig stor men inte vetat vad det var.
De största grenarna är kanske 4-5cm nere vid roten. Den har inte kommit in på tomten ännu men jag är orolig och det är kommunal mark utanför där den växer fritt.
Vad ska jag göra?
Jag tänker jag kanske kan skydda min tomt med markduk och 0-16 grus så det blir lättare att se om den kommer in men på kommunens sida vet jag inte vad jag bör göra.
Kan jag försöka klippa ner stamarna närmast min tomt nu på hösten för att försöka mota bort den?
Ska jag i så fall klippa grenarna en bit upp och pensla glyfosat eller vad är lämpligt?
Hoppas någon kan råda hur jag ska attackera detta problem.
 
Kontakta kommunen och berätta om beståndet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Kontakta kommunen och berätta om beståndet.
I kommunen jag bor (Täby) ta man det på stort allvar och bekämpar med dundergift....

Anmäl till kommunen, de vill nog få bort det...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad jag har läst i andra "Parkslidetrådar" så brukar växten inte föröka sig speciellt mycket om man inte "stör den". Först när man börjar klippa/dra skott/bekämpa eller på annat sätt störa växten så börjar den skjuta skott åt alla håll och kanter. Många beskriver den som en "buske" som har varit lika stor de senaste - åren om man inte stör den.

Så bästa tipset är nog att meddela kommunen och inte klippa eller störa den på något annat sätt så får kommunen agera och ta sitt "ansvar" om de har någon plan för denna växt.
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
I kommunen jag bor (Täby) ta man det på stort allvar och bekämpar med dundergift....

Anmäl till kommunen, de vill nog få bort det...
I kommunen jag bor i så väljer man istället att göra ingenting, så det är lite olika runt om i landet. De ignorerar mina mail i parkslide-frågor också :poop:
 
R roli skrev:
Vad jag har läst i andra "Parkslidetrådar" så brukar växten inte föröka sig speciellt mycket om man inte "stör den". Först när man börjar klippa/dra skott/bekämpa eller på annat sätt störa växten så börjar den skjuta skott åt alla håll och kanter. Många beskriver den som en "buske" som har varit lika stor de senaste - åren om man inte stör den.

Så bästa tipset är nog att meddela kommunen och inte klippa eller störa den på något annat sätt så får kommunen agera och ta sitt "ansvar" om de har någon plan för denna växt.
Den kommer definitivt att bli större om man inte rör den.
 
Jag har en del offerter på vårat framtida problem - parkslide som uppdagats mellan kontraktsskrivningen och tillträde. Offerterna involverar markskydd i for av en sarg de gräver ner efter att de avlägsnat ogräset. Hur ser marken ut mot beståndet till din tomt, berg/bara jord och lera?
 
Davidbagare
E Emanue1 skrev:
Jag har en del offerter på vårat framtida problem - parkslide som uppdagats mellan kontraktsskrivningen och tillträde. Offerterna involverar markskydd i for av en sarg de gräver ner efter att de avlägsnat ogräset. Hur ser marken ut mot beståndet till din tomt, berg/bara jord och lera?
(TS var senast inloggad okt 21)
 
  • Gilla
Emanue1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.