Hej

Jag håller på att tapetsera lite,, har två st valv i hallen! Nu är dom klädda med en gammal tapet som liknar klippiga bergen!! Jag har åkt runt o tittat lite i olika affärer på färdiga "valv-ramar" Finns det något annat sätt som man kan göra utan att det ska kosta ca 2000kr/st??

Mvh/Johan
 
Köper du valv i obehandlad mdf kan du nog prislappen hamna strax under 1000-lappen..
Men då måste du handla sandpapper, färg, eventuellt spackel.. plus att det tar väl ca. 1 dag extra med torktider o.s.v..
 
Okej! Tänkt lite i dom banorna oxå!
Har hittat en mindre valv-ram som är färdig att monteras, för 1100kr

Får nog bli den! Blir dock lite fin schysteringar i den, eftersom jag inte får plats med hela ramen på en sidan av valvet (kommer en annan vägg där)...
 
Fördelen med omålade valv är ju att där måste man inte va lika noga.. skulle det bli ett märke på ett redan vitt valv så är det inte lätta att på 100% snyggt igen..
Omålade e ju bara att dölja skavanker med spackel, färg och målarfog :)
 
JohanLysmask skrev:
Finns det något annat sätt som man kan göra utan att det ska kosta ca 2000kr/st??
Masonit? 47 kronor.
 
Vi ville absolut inte ha något "Valv " med foder o grejjer runt vår öppning som blev när vi rev en vägg. Köpte helt enkelt hyvlade bräder som var lite bredare än väggen, och fick på det sättet en ram runt öppningen som är funktionell, men knappt syns.. Nu skall den bara spacklas och målas en gång till efter att jag skuvat dit den. Ett måste är att din vägg är rak när du lägger plankan emot.

http://fresus.se/albums/kok/IMGP2322.JPG

/ Fredrik
 
Hej

Fredrik, jag var inne på er sida o kollade. Väldigt bra sida med många fina uppslag. Ang valvet så vill vi inte heller ha något foder på vårt valv som vi har breddat nu.

Nu till frågan. Du sätter hyvlade brädor på insidan av valvet. Hur avslutar du mot valvet dvs på väggarna??

Går tapeten över brädkanten så du döljer den?

Vi tänkte sätta väv och sedan måla vitt, så jag är lite nyfiken över anslutningen där.
Mvh
Mazz
 
Jag satte tapeten innan jag satte dit brädorna, så det är viktigt att det verkligen kan bli tätt mellan bräda och vägg. Bräderna är några mm bredare än väggen, så det blir en liten kant. Hade de varit lika breda som väggen hade det nog sett lite konstigt ut. Tittar man noga hos mig så kan man se en liten springa mellan bräda och vägg, men vem bryr sig.. :p
Nu när jag har börjat på med övervåningen tänker jag äntligen göra klart i köket: Spackla igen skruvhålen och måla bräderna en sista gång.
Jag rekommenderar att du målar bräderna innan du sätter upp dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.