Jag har precis börjat kika på växelriktare för mina nyinköpta paneler på idag ca:3kw
Jag planerar inte att sälja elen tillbaka till nätet utan istället lagra i batterier därav inverter med stöd för batterier.
Jag inser att 3-fas såklart är att föredra för att ha komplett fungerande system/backup vid strömavbrott men också att slippa bry sig om vilken fas olika förbrukare går på. Dvs 1-fas är ointressant.
Min tanke är att kanske dubbla panelerna till kanske 6kw, absolut max 8kw inom några år.

Så nu undrar jag om någon har tips på leverantör/modell på prisvärda växelriktare som uppfyller detta och som är beprövade att fungera.

Jag har inte hunnit köpa Batterilagret ännu, så den integrationen kan anpassas. Jag undrar också men avseende på bidraget för energilager om det finns något energilager med inbyggd växelriktare som går att köpa med bidraget gällande energilager? Dvs slå två flugor på smällen på en gång.
 
V VallValle skrev:
Jag har precis börjat kika på växelriktare för mina nyinköpta paneler på idag ca:3kw
Jag planerar inte att sälja elen tillbaka till nätet utan istället lagra i batterier därav inverter med stöd för batterier.
Jag inser att 3-fas såklart är att föredra för att ha komplett fungerande system/backup vid strömavbrott men också att slippa bry sig om vilken fas olika förbrukare går på. Dvs 1-fas är ointressant.
Min tanke är att kanske dubbla panelerna till kanske 6kw, absolut max 8kw inom några år.

Så nu undrar jag om någon har tips på leverantör/modell på prisvärda växelriktare som uppfyller detta och som är beprövade att fungera.

Jag har inte hunnit köpa Batterilagret ännu, så den integrationen kan anpassas. Jag undrar också men avseende på bidraget för energilager om det finns något energilager med inbyggd växelriktare som går att köpa med bidraget gällande energilager? Dvs slå två flugor på smällen på en gång.
Ingen som har rekommendation på hybridväxelriktare eller vet om det finns kombination växelriktare/energilager som går under bidragsreglerna för energilager?
 
S
Hej.

Jag har valt Fronius Symo Gen24 plus samt batterilager från BYD. Väntar på installation, som ska ske i början på september. Så jag kan ännu inte rekommendera, utan bara informera om att det är mitt valda alternativ.
 
S SverreK skrev:
Hej.

Jag har valt Fronius Symo Gen24 plus samt batterilager från BYD. Väntar på installation, som ska ske i början på september. Så jag kan ännu inte rekommendera, utan bara informera om att det är mitt valda alternativ.
Ok, jag har sneglat lite på Fronius också. Men visst har symo gen24 dessutom litet batteri inbyggt i själva växelriktaren också?
 
K
V VallValle skrev:
Ok, jag har sneglat lite på Fronius också. Men visst har symo gen24 dessutom litet batteri inbyggt i själva växelriktaren också?
Nej det är inget jag känner till
 
Fronius Symo Gen24 Plus har inget inbyggt lagringsbatteri. Däremot har den ett uttag kallat PV-Point, ett 230-Volts-uttag som kan lämna upp till 3,3 kW 1-fas. Det är ett nödströmsuttag som ger ström när solcellerna kan leverera, dvs dagtid, även när elnätsbolaget har strömavbrott. Alltså ger nödström även om man inte har något lagringsbatteri till sin Fronius Symo Gen24 Plus.

Jag vet faktiskt inte om det är ström på det PV-point-uttaget när elnätsbolaget levererar ström som vanligt, eller om PV-point-uttaget endast är strömsatt då elnätsbolaget har sina strömavbrott.
 
  • Diagram över solcellssystem med Fronius Symo Gen24 Plus och PV-Point utan elnätanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
VallValle
  • Laddar…
S
Stämmer som ovanstående skriver. Finns inget batteri i växelriktaren, åtminstone inte som kan användas till någon form av leverans till hus och/eller elnät. Du behöver komplettera med en extern batteribank.
 
A Arnodt skrev:
Fronius Symo Gen24 Plus har inget inbyggt lagringsbatteri. Däremot har den ett uttag kallat PV-Point, ett 230-Volts-uttag som kan lämna upp till 3,3 kW 1-fas. Det är ett nödströmsuttag som ger ström när solcellerna kan leverera, dvs dagtid, även när elnätsbolaget har strömavbrott. Alltså ger nödström även om man inte har något lagringsbatteri till sin Fronius Symo Gen24 Plus.

Jag vet faktiskt inte om det är ström på det PV-point-uttaget när elnätsbolaget levererar ström som vanligt, eller om PV-point-uttaget endast är strömsatt då elnätsbolaget har sina strömavbrott.
Tack för förtydligandet kring backup/PV-point.
Men jag blir förvirrad på Fronius olika beteckningar.
Är inte Symo och Gen24 två olika modeller?
Sen finns det ju även Symo Hybrid och "vanlig" Symo. Jag har åtminstone insett att jag inte vill ha Primo eftersom jag vill ha 3-fas.

Och jag kommer vilja ha batterier framöver.
Så vad är då skillnaden mellan Symo Hybrid, vanliga Symo utan hybrid samt den senaste släppta Gen24.

Antar att eftersom Gen24 är latest and greatest så är det den man ska gå på? Eller kan jag köpa Symo Hybrid och köpa t.ex. BYD batteri även till den?
 
Fronius Symo Hybrid har funnits ca 3 à 4 år. Den har endast en MPPT-ingång och finns som kraftigast på max AC uteffekt 5,0 kW.
Symo Hybrid 5.0-3-S där S står för single MPPT. Du får ha max 8,0 kWp paneler på den. Klarar du dig med 1 st MPPTingång och max 8,0 kWp paneler och 3-fas max 5 kW, då är Symo Hybrid nog billigare än Symo Gen24 Plus.

Den kraftigaste Symo Gen24 Plus är den på 10 kW AC, som får ha 15,0 kWp paneler till sig. Den har 2 st MPPTingångar.

Fronius Primo är 1-fas AC uteffekt.
 
S
Instämmer Valle... väldigt konstig namnsättning på Fronius produkter, och inte lätt att veta vad man ska välja. Symo verkar finnas som namn på de flesta olika typer växelriktare i deras produktlista. Modellen på min växelriktare heter Symo Gen24 8.0 plus, så symo finns som namn även på Gen 24 modellerna.
 
A Arnodt skrev:
Fronius Symo Hybrid har funnits ca 3 à 4 år. Den har endast en MPPT-ingång och finns som kraftigast på max AC uteffekt 5,0 kW.
Symo Hybrid 5.0-3-S där S står för single MPPT. Du får ha max 8,0 kWp paneler på den. Klarar du dig med 1 st MPPTingång och max 8,0 kWp paneler och 3-fas max 5 kW, då är Symo Hybrid nog billigare än Symo Gen24 Plus.

Den kraftigaste Symo Gen24 Plus är den på 10 kW AC, som får ha 15,0 kWp paneler till sig. Den har 2 st MPPTingångar.

Fronius Primo är 1-fas AC uteffekt.
Ok, jag förstår.
Jag kommer iochförsig klara mig under 8kWp även långsiktigt men prismässigt verkar det inte heller vara så stora skillnader på 5.0-3-S och Gen24. Dvs flera MPPT/slingor samt en senare inverter-generation och andra funktioner kanske är värt någon tusenlapp till. Inte direkt så att dom rear ut 5.0-3-S varianterna :)
 
Symo betyder trefas. Primo betyder enfas Galvo betyder att den har en transformator.
Siffran de har betyder AC-uteffekt i kW.

Däremot vet jag inte vad "Gen24" syftar på.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
S
Då kanske det finns lite logik i namnsättningen trots allt. . Lycka till med anskaffningen @VallValle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.