J
Nu får diskussion bli lite mer saklig och korrekt.

1. Ditt hus har ett effektbehov som beror av flera parametrar. Ofta utgår man från tidigare års energianvändning.
2. Utefter punkt 1 väljer man en lämplig bergvärmepump med rätt effekt, är den varvtalsstyrd har den ett effektintervall.
3. Borrhålet dimensioneras utefter punkt 1 och 2. Effekten man får ut per meter beror bland annat av berget där du bor, din geografiska position.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Nu får diskussion bli lite mer saklig och korrekt.

1. Ditt hus har ett effektbehov som beror av flera parametrar. Ofta utgår man från tidigare års energianvändning.
2. Utefter punkt 1 väljer man en lämplig bergvärmepump med rätt effekt, är den varbtalsstyrd har den ett effektintervall.
3. Borrhålet dimensioneras utefter punkt 1 och 2. Effekten man får ut beror bland annat av berget där du bor, din geografiska position.
Tack för svar.
Nyfiken på hur två olika firmor kommer fram till 150 vs 190m..
Kan det skilja på Viessmann och Thermiapumpen?
Vissa pumpar med olika effekt kräva olika djup ?
 
A Axel Svensson skrev:
Hur vet du att 150m räcker?
Grannar har 100-190m.
Har tackat ja till offerten på 150m…
Om du behöver borra extra så antar jag att du pratar foderrör. Den kostnaden regleras i ditt avtal och såg normal ut.

Om du undrar vart berggrunden går så kan du ev kolla på sgis hemsida. Det är osannolikt att den ligger 40 meter under marken. Och isf vet du det för ditt hus är pålat

hur gjupt du bör gå beror på effekten på bergvärmepumpen, berggrunden, och mängden vatten i berggrunden.

vi har borrat 240 meter för en 15kwpump. Det funkar finfint.

det är generellt bättre att borra för djupt än för grunt. Är det för grunt får du kall brine in och pumpen orkar inte värma huset när det är jättekallt ute. Och då går elpatronen in. Då är det bättre att ha ett djupare hål, en lite överdimensionerad pump (inverter är bra så) och så slipper elpatronen någonsin gå in.

räcker 150m för ditt hus? Vet inte. Bör installatören veta som lämnade offerten.

kostnaden att borra 40 meter extra är inte dyr för borrfirman. Så om du velat mellan två djup så är djupare bättre.
 
harry73
V Viktorbyggahus skrev:
Och isf vet du det för ditt hus är pålat
Trams, vi kan inte ha bergvärme för att berget är för långt ner, men eftersom vi bara har sandjord, behövs ingen pålning
 
J
A Axel Svensson skrev:
Tack för svar.
Nyfiken på hur två olika firmor kommer fram till 150 vs 190m..
Kan det skilja på Viessmann och Thermiapumpen?
Vissa pumpar med olika effekt kräva olika djup ?
Exempel

Fastighetens effektbehov är 7kW

Bergvärmepumpen kan leverera mellan 6-10 kW, varvtalsstyrning.

De som dimensionerar borrhålet kan dimensionera mot antingen fastighetens behov (7kW) eller mot maxeffekten på värmepumpen (10kW). Det blir två helt olika borrdjup.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Du har rätt. Tänkte fel.


Och han kan för kolla här för att se ungefärligt [länk]

eller här för att kolla andras borrhål och distanser [länk]
Grannarna har jag koll på 100-190m. Snitt 140m.

Vv hjälp mig med geokartan, vad ser jag? Mitt hus är
Markerat.
 
  • Skärmdump av geologiska kartan med markerat hus omgivet av områdesnamn och fastighetsindelningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att din elpanna ändå gör av med en del el.
Lite äldre eller stort hus?

Med en lilla prisskillnaden så hade jag solklart valt bergvärme.
Du slipper då också fula plastlådor utanför huset.
 
A Axel Svensson skrev:
Grannarna har jag koll på 100-190m. Snitt 140m.

Vv hjälp mig med geokartan, vad ser jag? Mitt hus är
Markerat.
Du får gå in i den första länken och välja jordjup. Verkar vara glacial silt i området. Jorddjup verkar vara mellan 10-30 meter i stort. Kan vara högre i just din tomt. Om du ser ytligt berg kan det vara så. Men kan vara bra att kolla om 140 meter avser aktivt djup eller totalt djup. För om berggrunden börjar vid tex 10 meter och de menar totalt djup så har du ca 130m aktivt djup och det verkar lågt.

Skärmdump av Geokartan som visar uppskattat jorddjup mellan 20-30 meter över ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

foderrören kostar per meter efter en viss standard, så räkna med lite tillägg där (inte särskilt dyrt men om ni har tex 20 meter så kan det bli en del.

men jag skulle bett dem gå djupare som sagt. 190 är inte orimligt om de ändå är igång.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Du får gå in i den första länken och välja jordjup. Verkar vara glacial silt i området. Jorddjup verkar vara mellan 10-30 meter i stort. Kan vara högre i just din tomt. Om du ser ytligt berg kan det vara så. Men kan vara bra att kolla om 140 meter avser aktivt djup eller totalt djup. För om berggrunden börjar vid tex 10 meter och de menar totalt djup så har du ca 130m aktivt djup och det verkar lågt.

[bild]
foderrören kostar per meter efter en viss standard, så räkna med lite tillägg där (inte särskilt dyrt men om ni har tex 20 meter så kan det bli en del.

men jag skulle bett dem gå djupare som sagt. 190 är inte orimligt om de ändå är igång.
Hur gick du fram meter?
När jag klickar på min uppfart där de ska borra står det bara ”sandig siltig morän”
 
J Jensa86 skrev:
Ifall dina grannar har brunnar så kan du gå in på brunnsarkivet och se faktiskt vad deras brunnar har för djup etc: [länk]
Rör- 6m
Jord-1,5 - 3
Totaldjup 100-190, snitt 120m

J Jensa86 skrev:
Ifall dina grannar har brunnar så kan du gå in på brunnsarkivet och se faktiskt vad deras brunnar har för djup etc: [länk]
V Viktorbyggahus skrev:
Du får gå in i den första länken och välja jordjup. Verkar vara glacial silt i området. Jorddjup verkar vara mellan 10-30 meter i stort. Kan vara högre i just din tomt. Om du ser ytligt berg kan det vara så. Men kan vara bra att kolla om 140 meter avser aktivt djup eller totalt djup. För om berggrunden börjar vid tex 10 meter och de menar totalt djup så har du ca 130m aktivt djup och det verkar lågt.

[bild]
foderrören kostar per meter efter en viss standard, så räkna med lite tillägg där (inte särskilt dyrt men om ni har tex 20 meter så kan det bli en del.

men jag skulle bett dem gå djupare som sagt. 190 är inte orimligt om de ändå är igång.
 
Jag hade valt Viessmann samt 190m. Kanske tom djupare. Om några år kommer du kanske böra fundera på frikyla då är det bra att ha lite djup.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har rörmokaren kollat att radiatorerna är ett 55/45 system?
Vet du vad du har för framledningstemperatur på befintlig elpanna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.