Visst går det också att lösa "problemet" med en växelriktare som har 3 st oberoende MPPT-ingångar.

Det finns Kostal Pico 15, 17 och 20 som har 3 st oberoende MPPT-ingångar.
Där 15 står för 15 kW osv.
Kostal Pico 12 har däremot bara 2 st oberoende MPPT-ingångar.

Kostal Plenticore plus 10, den har också 3 st oberoende MPPT-ingångar.

Att växelriktare underdimensioneras jämfört installerad paneleffekt, är för att säljaren ska kunna uppvisa något lägre anbudspris för anläggningen och lättre kränga anläggningen till kund.
För kunden är det däremot bättre att få en större och därmed ha en framtida utbyggnadsmöjlighet. Verkningsgraden är så hög på växelriktare så av den anledning är det ingen mening att underdimensionera växelriktare. Verkningsgraden är ju uppåt 92 % ända ner till ca 10 % av dess märkeffekt. Se växelriktarens datablad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Rent krasst så kan jag känna att de får lösa detta och stå för merkostnaden. Har man inte gjort ett bra jobb från början så kostar det att rätta till… och alla timmar jag lagt på att undersöka och ens försöka förstå. Vad är SSO:er?
Kan egentligen instämma med dig men du får troligen jobba för det och argumentera för det också. Se till att få det skriftligt så du inte får en faktura på merkostnaden sen också.

SSO är 1st separat optimerare som sätts på varje sträng. Vanligtvis sätter man annars optimerare på varje panel. I ditt fall hade det isåfall blivit 1st SSO för Öst, 1st för väst och 1st för syd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vågar inte skriva ”en sista fråga” för jag kan inte lova att det blir det.

Just nu är ju båda slingorna (öst+väst) samt den med söder isatt i varsin MPPT1-port, kan det dra ner på effekten på söderslingan också? Eller det är bara öst+väst som påverkas då de ”tar ut varandra”. Borde vi (eller elektriker) flytta över öst+väst till MPP2-porten för att den inte ska störa söder eller den påverkas inte alls?
Företaget skulle höra av sig mån-tis nästa vecka med en tidsplan för att fixa det andra inkl ny växelriktare men jag blev nyfiken nu om även sydcellerna påverkar negativt och om det fanns en Quick fix!
 
  • Gilla
PLMvinter
  • Laddar…
Men din lågbudget-växelriktare har väl bara 2 st oberoende MPPT-ingångar, enligt dess datablad. Hur kan då de tre olika strängarna, dvs södersträngen, östersträngen och västersträngen vara kopplade på varsin MPPT-ingång? Jag tror du har missförstått där.

Mortimer, länkade ju i inlägg Nr 9 till databladet
 
  • Utdrag ur datablad för en lågbudget-växelriktare med specifikationer och 2 oberoende MPPT-ingångar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men din lågbudget-växelriktare har väl bara 2 st oberoende MPPT-ingångar, enligt dess datablad. Hur kan då de tre olika strängarna, dvs södersträngen, östersträngen och västersträngen vara kopplade på varsin MPPT-ingång? Jag tror du har missförstått där.
jag har inte tre strängar i dagsläget, jag har två, en med söderpaneler och en sträng med både väst och öst. Så min fråga är: kan strängen med enbart söder påverkar pga av de sitter båda i MTTP1 (vi har två uttag för MTTP1 och två uttag för MTTP2, men just nu sitter både i MTTP1)
 
  • Gilla
Jolin001
  • Laddar…
Men är då östersträngen med de 10 st panelerna seriekopplade med västersträngen med de 6 st västerpanelerna, det är frågan? Eller är öster- och västersträngen parallellkopplade? Detta är inte klart hur det ligger till med det.

Du får rita en skiss hur det är kopplat i verkligheten, och till vilken MPPT-ingång de är kopplade, annars pratar man förbi varandra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Precis som Arnodt skriver så sitter alla dina tre väderstrecks solpaneler i en (1st) MPPT. Vilken växelriktare sätter de/erbjuder de istället?
 
Nej, alla tre strängarna sitter nog inte in på samma MPPT-ingång. Det ser man i inlägg Nr. 1 Det anges ju på spänningen där ca kl. 20:00 på String 1, 2, 3 och 4. Det anges ju där två olika spänningar, nämligen 391,6 Volt och 159,9 Volt. Det måste vara spänningarna på de två olika MPPT-ingångarna.
Där gissar jag att 391,6 V är de 12 st seriekopplade söderpanelerna. Det är då 32,8 Volt/panel, men är ju kväll och de är svagt belysta, annars har de tomgångsspänning ca 49,5 Volt fullt belysta med 1000 W/m2.

Men Mortimer har ju rätt! På fotot i inlägg Nr 1, ser man att det endast sitter MC4-kontakter på MPPT1-ingången och att MPPT2-ingången är oanvänd. Var är det för pajasos som kopplat där? Men hur kan det då vara olika spänning på MPPT-ingångarna? Det borde vara 0 Volt på tomma MPPT2-ingången.

Eller är fotot ett äldre innan de börjat koppla om på växelriktaren?
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Precis som Arnodt skriver så sitter alla dina tre väderstrecks solpaneler i en (1st) MPPT. Vilken växelriktare sätter de/erbjuder de istället?
De ska återkomma på måndag-tisdag med all information!
 
A Arnodt skrev:
Nej, alla tre strängarna sitter nog inte in på samma MPPT-ingång. Det ser man i inlägg Nr. 1 Det anges ju på spänningen där ca kl. 20:00 på String 1, 2, 3 och 4. Det anges ju där två olika spänningar, nämligen 391,6 Volt och 159,9 Volt. Det måste vara spänningarna på de två olika MPPT-ingångarna.
Där gissar jag att 391,6 V är de 12 st seriekopplade söderpanelerna. Det är då 32,8 Volt/panel, men är ju kväll och de är svagt belysta, annars har de tomgångsspänning ca 49,5 Volt fullt belysta med 1000 W/m2.

Men Mortimer har ju rätt! På fotot i inlägg Nr 1, ser man att det endast sitter MC4-kontakter på MPPT1-ingången och att MPPT2-ingången är oanvänd. Var är det för pajasos som kopplat där? Men hur kan det då vara olika spänning på MPPT-ingångarna? Det borde vara 0 Volt på tomma MPPT2-ingången.

Eller är fotot ett äldre innan de börjat koppla om på växelriktaren?
A Arnodt skrev:
Nej, alla tre strängarna sitter nog inte in på samma MPPT-ingång. Det ser man i inlägg Nr. 1 Det anges ju på spänningen där ca kl. 20:00 på String 1, 2, 3 och 4. Det anges ju där två olika spänningar, nämligen 391,6 Volt och 159,9 Volt. Det måste vara spänningarna på de två olika MPPT-ingångarna.
Där gissar jag att 391,6 V är de 12 st seriekopplade söderpanelerna. Det är då 32,8 Volt/panel, men är ju kväll och de är svagt belysta, annars har de tomgångsspänning ca 49,5 Volt fullt belysta med 1000 W/m2.
Precis, båda sitter på samma MTTP1 men i varsin port.

jag vet tyvärr inte hur de är kopplade mer än nedan bild.
Dvs att de är kopplade i ordningen 1,2,3,4,5 (väst) för att sedan gå vidare till 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 (öst), för att sedan avsluta på nummer 16 som är väst för att sen gå ner i växelriktaren.

med ovan info kan man säga om den är serie eller parallellkopplad då?

fotot är taget när allt var inkopplat och igång runt 18:30 på kvällen.

Och då tillbaka till frågan, påverkad strängen med söder att den sitter i MTTP1 och hade något förändrats om den flyttades till MTTP2?
 
  • Handritad schematisk illustration av solpanelssystem med numrerade komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka jönsar! De har alltså seriekopplat österpanelerna med västerpanelerna i en enda sträng och kopplat till MPPT1.
Sedan har de seriekopplat söderpanelerna och helt olämpligt kopplat även dessa till MPPT1, istället för till den mer lämpliga och dessutom lediga MPPT2-ingången. Man tar sig för pannan! Generalfel! Ta dem i örat och tillrättavisa dem!
Som de tokkopplat kan aldrig möjlig maximaleffekt fås ut av panelerna.

Men hur kan du ha spänning då på MPPT2? Där är ju inga strängar eller paneler inkopplat? Det borde då vara 0 Volt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Man kan nog summera denna installationen som att elfirman inte har gjort så många installationer av detta slag utan gar de gjort några så är det "enkla" installationer 1st takyta.
Börjar de tjafsa så hade jag dragit det till ARN.

Betala inte en krona innan de rättat allt !
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vilka jönsar! De har alltså seriekopplat österpanelerna med västerpanelerna i en enda sträng och kopplat till MPPT1.
Sedan har de seriekopplat söderpanelerna och helt olämpligt kopplat även dessa till MPPT1, istället för till den mer lämpliga och dessutom lediga MPPT2-ingången. Man tar sig för pannan! Generalfel! Ta dem i örat och tillrättavisa dem!
Som de tokkopplat kan aldrig möjlig maximaleffekt fås ut av panelerna.

Men hur kan du ha spänning då på MPPT2? Där är ju inga strängar eller paneler inkopplat? Det borde då vara 0 Volt.
De har helt enkelt inte koll på hur det fungerar. Fler installationer sv detta slag kommer vi få läsa om i denna hysterin som uppstått på sistone..
Tycker lite synd om dig som skapat tråden faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Michaelamela,
oroa dig litet för hur panelerna 550 Wp och deras infästning i taket ska hålla i bortåt 30 år. Därför ska du kräva att få vind- och snölastberäkningen som bevisar att det håller. Jag gissar på att de underlåtit att utföra sådan vind- och snölastberäkning för just ditt tak och dimensionerande vindhastigheter och snömängder för din ort. De panelerna de monterat hos dig är de inte jättestora kina-paneler? Fabrikat och typ? Är de inte 2,3 x 1,3 meter eller något i den stilen. Det blir mycket vind- och snölast på dem. I Tyskland har sådana stora paneler inget tillstånd eller godkännande att få monteras på tak. Anses alltför farligt. De får endast monteras på markställning, har jag läst.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Michaelamela,
oroa dig litet för hur panelerna 550 Wp och deras infästning i taket ska hålla i bortåt 30 år. Därför ska du kräva att få vind- och snölastberäkningen som bevisar att det håller. Jag gissar på att de underlåtit att utföra sådan vind- och snölastberäkning för just ditt tak och dimensionerande vindhastigheter och snömängder för din ort. De panelerna de monterat hos dig är de inte jättestora kina-paneler? Fabrikat och typ? Är de inte 2,3 x 1,3 meter eller något i den stilen. Det blir mycket vind- och snölast på dem. I Tyskland har sådana stora paneler inget tillstånd eller godkännande att få monteras på tak. Anses alltför farligt. De får endast monteras på markställning, har jag läst.
Fy vilken mardröm detta känns som nu, särskilt med ett hus som står i ett blåshål i Skåne, dock inte så mycket snö… Panelerna är 2.2x1 ungefär.
Företaget hade funnits i 9-10 år, och vi blev som sagt rekommenderade, men läste ändå många recensioner och inte ett dåligt ord. Nu i efterhand känner jag mig verkligen blåst, vi valde dessutom inte den billigaste offerten vi fick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.