Pia Rademacher skrev:
Det finns värmeväxlare och cirkulationspump.
Det är ändå fel då din avgift är baserad på boarea, b.la. för att alla ska betala rättvis del av sitt uppvärmningsbehov.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
C Cerb skrev:
Det är ändå fel då din avgift är baserad på boarea, b.la. för att alla ska betala rättvis del av sitt uppvärmningsbehov.
Jag har sagt att vi betalar tillägget. Självklart ska inte andra betala
 
Hur har du räknat ut tillägget som skall läggas på din hyra eller har du fått en siffra från styrelsen? Att som bostadsförening ta ut extra avgifter från enskilda medlemmar är inte speciellt lätt och att omvandla din balkong yta till boyta kräver omräkning av andelstalen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
T topmount skrev:
Hur har du räknat ut tillägget som skall läggas på din hyra eller har du fått en siffra från styrelsen? Att som bostadsförening ta ut extra avgifter från enskilda medlemmar är inte speciellt lätt och att omvandla din balkong yta till boyta kräver omräkning av
Jag har betalat 14 år för 3 element som aldrig har varit i bruk .
Varför fick jag ingen avdrag för det . Snällt betalade jag.
 
Varför monterades inte dessa tre element från början?
Att sätta element framför fönster som går ner till golv är i praktiken inget problem, antingen sätter man dem på ställning eller så används golvstående radiatorer.
Det finns även lösningar med radiatorer infällda i golven, de enda man ser är då ett galler framför fönstret.
 
Redigerat:
Pia Rademacher skrev:
Jag har betalat 14 år för 3 element som aldrig har varit i bruk .
Varför fick jag ingen avdrag för det . Snällt betalade jag.
Du kan inte räkna så. Bara för att det inte sitter några radiatorer i ett rum så medför inte det att det inte kommer någon värme till det rummet från andra rum.

Vi har några rum där vi har radiatorerna helt avstängda av olika anledningar, dessa rum är inte iskalla utan håller mer eller mindre samma temperatur som resten av bostaden.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Pia Rademacher skrev:
Det finns värmeväxlare och cirkulationspump.
Du måste ha ett eget litet system med egen värmeväxlare och cirkulationspump för bara terrassen och som är helt separerat från husets. Annars måste man byta ut hela husets vatten mot glykolblandning.

Tyvärr låter det som ledamoten har rätt, men hur det verkställdes kan diskuteras.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
A
R Robert-san01 skrev:
Du måste ha ett eget litet system med egen värmeväxlare och cirkulationspump för bara terrassen och som är helt separerat från husets. Annars måste man byta ut hela husets vatten mot glykolblandning.

Tyvärr låter det som ledamoten har rätt, men hur det verkställdes kan diskuteras.
 
  • Installation av golvvärme med synliga värmeslingor på nät, en kabelspridare och byggmaterial som hink och säck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av vit varmvattenberedare med rör, kablar och manometer inuti ett skåp vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut att vara en fördelning med cirkulationspump och blandningsventil.
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan inte räkna så. Bara för att det inte sitter några radiatorer i ett rum så medför inte det att det inte kommer någon värme till det rummet från andra rum.

Vi har några rum där vi har radiatorerna helt avstängda av olika anledningar, dessa rum är inte iskalla utan håller mer eller mindre samma temperatur som resten av bostaden.
 
  • Hörn av ett rum med vita väggar och golvlist, med en eluttag och tvillingdörrstoppare på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vattenledningsrör sticker ut från väggen nära golvlister på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat förrådsutrymme med oanvända element och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
R Robert-san01 skrev:
Det där ser ut att vara en fördelning med cirkulationspump och blandningsventil.
Förklara vad innebär det !
 
Pia Rademacher skrev:
Förklara vad innebär det !
Cirkulationspumpen ser till att vattnet cirkulerar i golvvärmeslingorna.
Fördelaren fördelar ut vattenflödet i de olika slingorna.
Golvvärmeshunten reglerar hur mycket ”nytt”/varmt vatten som ska blandas in i vattnet i golvvärmeslingorna samt hur mycket vatten som ska tillbaka till värmecentralen.
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Cirkulationspumpen ser till att vattnet cirkulerar i golvvärmeslingorna.
Fördelaren fördelar ut vattenflödet i de olika slingorna.
Golvvärmeshunten reglerar hur mycket ”nytt”/varmt vatten som ska blandas in i vattnet i golvvärmeslingorna samt hur mycket vatten som ska tillbaka till värmecentralen.
Tack
Det här med glykol hur går det till
 
Utanför juridiken tror jag följande.
Koppla in en värmeväxlare är omöjligt. Vattnet som kommer i radiatorslingorna är redan temperaturreglerat, det kommer inte räcka till för att växla värme till en separat slinga.
Ett eget system med elektrisk vattenvärmare som även behöver ett tryckutjämnade kärl. Ett sånt system kan fyllas med frostskyddsvätska (glykol)

Juridisk tror jag 2 duktiga jurister ,en som företräder TS, och en företräder föreningen skulle behöva gå igenom ärendet, för typ det mesta verkar på tok, från att radiatorer inte blivit inkopplade till att TS drar värme på balkongen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Utanför juridiken tror jag följande.
Koppla in en värmeväxlare är omöjligt. Vattnet som kommer i radiatorslingorna är redan temperaturreglerat, det kommer inte räcka till för att växla värme till en separat slinga.
Ett eget system med elektrisk vattenvärmare som även behöver ett tryckutjämnade kärl. Ett sånt system kan fyllas med frostskyddsvätska (glykol)

Juridisk tror jag 2 duktiga jurister ,en som företräder TS, och en företräder föreningen skulle behöva gå igenom ärendet, för typ det mesta verkar på tok, från att radiatorer inte blivit inkopplade till att TS drar värme på balkongen.
Var hittar jag dem som som TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.