Hej!

Jag har en fundering som säkert någon kunnig här kan svara på.

Jag bygger ett hus och ska köpa och installera två kaminer med tillhörande skorstenar. Jag funderar på att köpa en modulskorsten av safepipe-modell.

Problemet är att jag nu håller på med taket och ska göra hål i bjälklaget för kaminerna, men blir inte riktigt klok på hur stort hålet ska vara. Ett helisolerat rör ska ha ett avstånd på 50 mm till brännbart material (för en kamin på 450 grader) och det helisolerade röret är 25 cm diameter. Då borde väl hålet jag gör vara minst 35 cm, så att det blir 5 cm avstånd till råsponten på taket? Eller har jag fel? Råsponten får väl inte ligga dikt an mot rökröret, eller går det när röret är helisolerat?

När jag läser instruktionen så står det inte något om detta, så jag blir osäker. Är det någon som vet?

/Johan
 
J johan.rokka skrev:
Hej!

Jag har en fundering som säkert någon kunnig här kan svara på.

Jag bygger ett hus och ska köpa och installera två kaminer med tillhörande skorstenar. Jag funderar på att köpa en modulskorsten av safepipe-modell.

Problemet är att jag nu håller på med taket och ska göra hål i bjälklaget för kaminerna, men blir inte riktigt klok på hur stort hålet ska vara. Ett helisolerat rör ska ha ett avstånd på 50 mm till brännbart material (för en kamin på 450 grader) och det helisolerade röret är 25 cm diameter. Då borde väl hålet jag gör vara minst 35 cm, så att det blir 5 cm avstånd till råsponten på taket? Eller har jag fel? Råsponten får väl inte ligga dikt an mot rökröret, eller går det när röret är helisolerat?

När jag läser instruktionen så står det inte något om detta, så jag blir osäker. Är det någon som vet?

/Johan
Ja beskrivningarna för Safepipe är usla, men jag jämför med Aduros motsvarighet och kommer fram till 35cm.
De säljer en special 5cm tjock isolering inv. 25 utv 35cm för detta hål.
Är det någon som hittat någon som kan ge ordentliga svar om Safepipe?
Bauhaus har missförstått det mesta.
 
E eliles skrev:
Ja beskrivningarna för Safepipe är usla, men jag jämför med Aduros motsvarighet och kommer fram till 35cm.
De säljer en special 5cm tjock isolering inv. 25 utv 35cm för detta hål.
Är det någon som hittat någon som kan ge ordentliga svar om Safepipe?
Bauhaus har missförstått det mesta.
Ja, tack så mycket - då stärker det min slutsats som också är att det behöver vara 35 cm öppning.

Ja, Safepipes instruktioner kunde absolut vara bättre - kanske en tradition att ha dålig information om skorstenar så att vanliga människor inte ska kunna förstå tillräckligt för att göra det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.