Unikt namn
Jag letade gasdämpare till ett dynlådebygge och snubblade lite över att biltema hade lagerrensning av dämpare till bakluckor för 5kronor styck. En snabb biltur senare hade jag fyndat två stycken.
Men nu till utmaningen, att fästa dessa på ett billigt men ändå någolunda bra vis?
(Det finns i och för sig en överhängande risk att gasfjärdrarna är för kraftiga, men det visar sig tänker jag).

Jag har efter mycket googlande hittat några alternativ.
#1 kulbultar på mekonomen för 40kronor styck, men jag är osäker på hur jag ska fästa den stabilt i lådan

#2 Bollhållare och/eller Bubbelbeslag från profillagret.

Har jag missat någon uppenbar bra lösning? Alla tips välkomnas.

Bild på gasdämparen. Det runda hålen är ca 10mm
Trasigt ände på ett verktygshandtag med synlig inre komponent mot oskarp bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Borrmaskin och borr. Borra hål i ”hållaren” och skruva fast med skruv som du troligen har liggandes. Näst intill gratis
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ja de var finurligt. Får prova det. Tack. :)
 
Finns fästen med lösa kulor att köpa som är till dessa. En välsorterad släpvagnsfirma borde ha annars går det väl att beställa.
Fast är gasdämparen till en bil av något slag så kan jag nästan garantera att de blir för hårda för en dynlåda. Brukar vara skapligt tryck i såna för att hålla upp 10-30kg luckor.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Unikt namn
Jag fick träff på "kulbult" på någon trailerfirma, men priset var högre än hos mekonomen. Kanske får slå ett till öga där och se om det finns något prisvärt alternativ.
Annars är det lite lockande att bara dra en skruv igenom fästet. Bara fästet håller trots ett hål rakt igenom... :thinking:

Bristen av specifikationer på dämparen bidrar ju lite till fastsättningsutmaningen. Har ganska svårt att uppskatta trycket.

Men gångjärnen som ska agera mothåll behöver ju också sitta fast ordentligt. Sitter och kollar på lite olika gångjärnsmodeller just nu faktiskt.

Dynluckan väger in på ca17kg så det finns visst hopp att lyckas.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Prova googla med vinkellänk.
Jag köper från Wiberger.
Protte
 
Unikt namn
Jag förstår inte hur jag ska fästa vinkellänken i lådan eller locket. Bult-delen är ju rätt kort, typ 16mm så
den går ju inte att borta igenom mina 22/44mm tjocka väggar med en mutter på andra sidan.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
En bit plåt.
Borra en grop för muttern och skruva fast plåten mot vad det nu är.
Eller skaffa rampamuff och dra i.
Protte
 
Unikt namn
Jag blev lite osäker på om den till synes klena rampamuffen skulle stå pall för gasdämparens belastning, samt om dämparna är alldeles för kraftiga. Har försökt söka på hur mycket sidobelastning en skruv i en planka tål, men bara hittat alldeles för komplicerade uträkningar.

Så jag knåpade ihop en liten prototyp för att då en känsla för kraften från fjädern i monterat läge.

Nu blev det bara en fjäder och ett gångjärn i prototypen, så belastningen blev lite sne och gångjärnet vek sig lite.
Förhoppningsvis blir det inte ett problem med två fjädrar/gångjärn och en mer fixerad lucka.

Jag försökte samtidigt mäta uppåtkraften med en bagagevåg, och den maxade någonstans kring 10kg.

Är lite rädd att luckan inte kommer stanna i nerfällt läge med två fjädrar. Det kanske går atr försöka placera lock-fästpunkten närmare gångjärnet så att fjädrrns hävstång blir kortare.

Ska ta och provmontera skarpt någon kväll framöver.

Bjuder på bild på prototypen.
Träprototyp med gasdämpare och gångjärn för att testa belastning och kraft i monterat läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av rampamuff och gasdämpare monterad på en träplanka i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Och för att få gasdämparna att hålla länge för ditt ivriga öppnande och stängande så skall du montera som tvärs om.
Den ”tjocka” delen skall vara överst.
 
Och jag ser till och med på bilden att dämparen har tryckkraft på 115N, dvs ca 11,7 kg. Så din anordning stämmer hyfsat.
Men det hade så klart varit enklare att läsa på dämparen
 
Unikt namn
Haha står det på? Jag är uppenbarligen blind. Men bara 11kg? Känns som den har mer fart i sig än så...


Edit: 335N står det till och med, så typ 33kg då. Det verkar mer rimligt. Jag mätte längst ut på min lilla hävarmsprototyp, och gasdämparen sitter monterad ungefär på 1/3 av längden.
Jag får nog sätta ett 4st gångjärn på locket. Men 30kg x2 kommer bli ganska för mycket för mitt 17kg tunga lock....
 
Redigerat:
Unikt namn
Blev tvungen att testa montera en dämpare i lådan.
Det blev delvis succé, delvis en mindre motgång.

335N i ena hörnet passade väldigt bra för lådans lock, men dessvärre var 335N lite för mycket för plankor penetrerade av rampamuffar.

Så jag får klura på någon fästning av kulbult/vinkellänkarna som är lite skonsammare för mina klena plankor.

Gasdämpare monterad på träplank med rampamuff, tecken på belastning vid fästpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gasdämpare monterad på träplanka, olämplig på grund av för stark dämpkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Ta en bit plåt på typ 60x60mm eller lagom. Borra fyra fästhål för skruv och sen ett i mitten där du fäster kulan med mutter på baksidan. Sen kan du bara försänka lite i trät där muttern sitter och dra fast plåten med skruv sen.
 
Unikt namn
Ska tacka för alla tips!
Så här blev det till slut (plattjärn där nere och vinkeljärn lätt justerat med vinkelslipen i locket):
Gasfjäder installerad på lucka med plattjärn nedtill och justerat vinkeljärn i övre änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns hyggligt stabilt nu och har funkat för åtminstonde 10 öppningar utan att det börjat glappa eller så. :)
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.