Mamma och pappa skilde sig för ett antal år sedan och pappa överlät då sin halva av sommarstugan till oss barn. Mamma har alltså fortfarande 50% (dvs hon har majoritet i alla frågor så länge som någon av oss andra håller med henne) och vi delar på den andra halvan. Vi är ganska många syskon och har väldigt olika åsikter. :mad:
Det har blivit stora bråk om underhållet, nyttjandet och ansvaret och jag och min make har insett att detta aldrig kommer gå att genomföra så att vi kan sköta sommarstugan och samtidigt vara sams allihop. Det har därför blivit att vi har dragit oss ur mer och mer och har ingen lust att åka dit alls längre. Men mamma vägrar låta mig ge bort min del, för det skapar enligt henne bara större problem. :( (Tilläggas bör att mamma inte behandlar oss syskon jämbördigt utan vissa av oss håller hon bakom ryggen med påföljd att vi andra blir undanskuffade gång på gång..)
Så hur skulle man rent praktiskt kunna dela en sommarstuga på så många människor? Vad ska vi skriva för avtal och vad ska vi ha för regler och bestämmelser?
Är det någon som har erfarenhet av detta och som kan komma med vettiga reflektioner?
 
Enligt min erfarenhet så är det mycket svårt att få det att fungera. Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att dela på hus mellan syskon har fungerat helt utan att vissa går omkring och är mer eller mindre missnöjda.

Om jag var i eran skor så skulle jag ha precis som ni dragit mig ur. Säg till de andra att ni inte vill vara med eftersom det inte fungerar och be dom att köpa/ta över eran del.
 
Nej, det är mycket ovanligt att en sån där delning fungerar. Och i ert fall har det tydligen spårat ur från början. Jag tror att er idé är den bästa; försök dra er ur om ni inte är jättesugna på att använda den där stugan. Om ni kan få de andra att köpa loss er så har ni kanske en grundplåt till en egen stuga. Men det är väl inget ni ska räkna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.