Lite grubblerier..:D

Har nyligen varit och kollat på en vedanläggning där rörkrökaren kopplat botten på expansionskärlet till toppen på acktanken, dvs anslutit det varmt. Ingen annan separat avluftningsledning fanns det. När jag frågade grabben hur det fungerade och att man idag oftast kopplar botten på expansionskärlet till botten på acktanken för att minimera värmeförluster så sade han att hans expansionskärl aldrig blev varmt trots att acktanken var fulladdad.

När jag kollade rördragningen så såg jag att rörkrökaren haft väl bråttom då han skulle genom bjälklaget med avluftnings-/expansionsledningen från acktoppen upp till expansionskärlet. Istället för att göra om missen med dragningen så drog han den gemensamma avluftnings-/expansionsledningen i en vinkel för att komma rätt. Det som då inträffade var att ledningen istället lutar neråt ca 4-5cm på en sträcka av 50cm innan den passerar genom bjälklaget. Kan det vara luften som förmodligen fastnat i vinkeln som hindrar värmen att stiga till expansionkärlet? Värmen fastnar i luftlåset!

Senare när jag kommit hem så riggade jag upp ca tre meter genomskinlig slang som jag vinklade likt rörkrökarens feldragna expansionsledning så att ett ”luftlås” bildades när jag sakta fyllde på med vatten från markplan. Därefter så blåste jag försiktigt in lite luft i botten på slangen för att se vad som hände. Luftbubblorna vandrade uppåt genom luftlåset och ut till atmosfär utan problem. ”Luftlåset var intakt!

Skulle verkligen den här principen fungera så skulle man ju spara några meter rördragning mot att ha ett separat avluftnings-/blåsrör från pannan/acktank samt en expansionsledning som är ansluten från ackbotten.

Jag kanske är ute och ”cyklar” och att grabbens konstant kalla expansionskärl beror på något helt annat, men vad tror ni?
 
Troliga alterantiva orsaker:
1. Killen har aldrig kollat tempen på expansionskärlet
2. Psykologisk blockering: Expansionskärlet blir varmt men vetskapen om att han eldar för kråkorna gör att han blockeras.
3. Systemet är inte påfyllt med tillräckligt vatten.

Experimenttips: för att simulera den förväntade driftsituationen, tryck in vatten. Vad händer då? Fyll i svaret i ruta 3 och öka sedan potentiometern till 3 MOhm och anteckna eventuella förändringar.

//BludderPer
 
3. Systemet är inte påfyllt med tillräckligt vatten.
Hehe... Kanske det var därför elementen på övervåningen också var kalla..;)

Om mera vatten trycks in så åker luften i väg. Men om pyttelite luft tillsätts samtidigt som vattnet så blir det luftblåsor kvar i böjen... En vedpanna avger väl alltid lite luft/gas då den eldas för fullt.

Luft leder väl värme väldigt dåligt så det var det jag grubblade om..:D Men som du säger slipperman så beror det nog på något helt annat.

Nåja, det blir till att följa ursprungsritningen ändå.
 
Om man håller en relativt jämn temperatur så blir förlusterna små även om kärlet är kopplat i toppen. Jag hade det kopplat så på min tidigare anläggning och på sommaren då jag körde med elpatroner och tempen låg konstant på 60gr så blev inte expledningen varm. Det beror givetvis på att det aldrig byts ut något vatten då man inte har några tempsvängningar i systemet... Vid vedeldning blev det dock varmt!:)
 
För att expansionskärlet ska bli varmt så måste vattnet röra sig, vatten i sig är en dålig ledare för värme. När man vedeldar så kommer så kommer vatten att strömma till kärlet och när det kallnar i ackumulator och panna så rinner vattnet tillbaka. Om exp sitter på kallvindan så måste det vara välisolerat för att inte riskera frysning och då kallnar det inte heller så fort. Sitter exp i uppvärmt utrymme så kommer värmen byggnaden tillgodo och fungerar som element.

Tänk på att vattnet i exp måste vara minst 0+ även om det är - 30 ute.

Prototypen, har haft exp med cirkulation på kallvind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.