pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men slitaget finns fortfarande kvar, inte lika stort bara. Det finns överkapacitet i ett bilbatteri, men...

Jag gör slut på ca 12kWh från min bil på sex mil dagligen. Huset använder sig av ca 35kWh dagligen nu på sommaren. Högst effekt är det på kvällen (middag mm, framförallt ugn). I många elbilar är 35kW vad som skiljer fullt från tomt, eller bra nära i alla fall. I andra finns inte ens så mycket i batteriet.

I praktiken så skulle bilen kunna hjälpa dig med maximalt 8 kWh, men i praktiken kanske 4-6 bara. Om du på 6kWh i snitt lyckas spara 2kr så blir det 12kr/dygn, men du når nog inte dit. Vissa dygn är natten dyr. Andra dygn är dagen billig.

Slitaget på batteriet är inte linjärt, men man kan utifrån laddhybriderbändå räkna ut att det kanske kostar runt 50lre till 1kr per kWh (grova siffror). Så det vill till att man sparar mycket.

Nästa bekymmer är bilens batterigarantier, de kommer rimligen att påverkas av detta . Det har också ett värde.

Visst ibland kan det ge en vinst, men hur mycket kostar det att ta emot elen till huset? 50kkr i installation kanske? Jag vet inte. Kostar det 50kkr så blir det aldrig lönsamt...

Edit: jag har noterat att antalet billiga timmar på natten har börjat krympa också, dvs färre timmar att hinna ladda på, men å andra sidan kanske du kan ta ur lite mer ur bilen att tjäna på också.
Förstår inte hur du kommer fram till siffran 12 kWh som sen blir 8 kWh?

men om man ser till de nya bilarna från Kia och Hyundai samt VW och de andra i samma koncern så ligger deras kapacitet på runt 70 kWh. Det är rätt många som kör just de elbilarna nu och kan inte tänka mig att försäljningen skulle avta helt plötsligt
 
M mlb88 skrev:
Förstår inte hur du kommer fram till siffran 12 kWh som sen blir 8 kWh?

men om man ser till de nya bilarna från Kia och Hyundai samt VW och de andra i samma koncern så ligger deras kapacitet på runt 70 kWh. Det är rätt många som kör just de elbilarna nu och kan inte tänka mig att försäljningen skulle avta helt plötsligt
70kWh på ett batteri innebär normalt sett att ca 50kWh är tillgängliga, dessutom så använder man också bilen under dagen och det skall man också kompensera för.

12kWh är det som i mitt hushåll är förbrukning på morgon och afton som inte krockar med den nödvändiga laddningen och då jag är hemma. Sannolikheten att alla dessa skulle gå att använda är dock inte så stora, så jag använde 2/3 som ett rimligt värde.
 
pacman42 pacman42 skrev:
70kWh på ett batteri innebär normalt sett att ca 50kWh är tillgängliga, dessutom så använder man också bilen under dagen och det skall man också kompensera för.

12kWh är det som i mitt hushåll är förbrukning på morgon och afton som inte krockar med den nödvändiga laddningen och då jag är hemma. Sannolikheten att alla dessa skulle gå att använda är dock inte så stora, så jag använde 2/3 som ett rimligt värde.
Herregud vad trögt det är att diskutera på detta forum. Googla en gång och så kommer du fram till att tex VW id4 har 82 kWh batteri varav 77 kWh är användbart.

Hur en modern bil skulle kunna ha 28 % av sitt batteri oanvändbart förstår jag inte ens hur du kan föreslå.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Herregud vad trögt det är att diskutera på detta forum. Googla en gång och så kommer du fram till att tex VW id4 har 82 kWh batteri varav 77 kWh är användbart.

Hur en modern bil skulle kunna ha 28 % av sitt batteri oanvändbart förstår jag inte ens hur du kan föreslå.
Man laddar till 80 % och laddar när man är nere på 10. Vips är det man använder i vardagen bara 70 % av det man max kan använda.

Vi förklarar gärna saker du tycker är svåra att förstå. ;)
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men slitaget finns fortfarande kvar, inte lika stort bara. Det finns överkapacitet i ett bilbatteri, men...

Jag gör slut på ca 12kWh från min bil på sex mil dagligen. Huset använder sig av ca 35kWh dagligen nu på sommaren. Högst effekt är det på kvällen (middag mm, framförallt ugn). I många elbilar är 35kW vad som skiljer fullt från tomt, eller bra nära i alla fall. I andra finns inte ens så mycket i batteriet.

I praktiken så skulle bilen kunna hjälpa dig med maximalt 8 kWh, men i praktiken kanske 4-6 bara. Om du på 6kWh i snitt lyckas spara 2kr så blir det 12kr/dygn, men du når nog inte dit. Vissa dygn är natten dyr. Andra dygn är dagen billig.

Slitaget på batteriet är inte linjärt, men man kan utifrån laddhybriderbändå räkna ut att det kanske kostar runt 50lre till 1kr per kWh (grova siffror). Så det vill till att man sparar mycket.

Nästa bekymmer är bilens batterigarantier, de kommer rimligen att påverkas av detta . Det har också ett värde.

Visst ibland kan det ge en vinst, men hur mycket kostar det att ta emot elen till huset? 50kkr i installation kanske? Jag vet inte. Kostar det 50kkr så blir det aldrig lönsamt...

Edit: jag har noterat att antalet billiga timmar på natten har börjat krympa också, dvs färre timmar att hinna ladda på, men å andra sidan kanske du kan ta ur lite mer ur bilen att tjäna på också.
35 kWh dagligen nu på sommaren ! Herregud, ja det är ungefär vad jag gör av med på 1 vecka på sommaren ( 40 kWh ).

Då är vi två personer. Hur många fruar och ungar har du ? :oops:
 
  • Haha
jocke31
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
35 kWh dagligen nu på sommaren ! Herregud, ja det är ungefär vad jag gör av med på 1 vecka på sommaren ( 40 kWh ).

Då är vi två personer. Hur många fruar och ungar har du ? :oops:
Hehe, gjorde av med 57kWh under hela juli månad. Vi är vid stugan mycket och nästan all grundförbrukning har jag kopplat till solceller i ödrift.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man laddar till 80 % och laddar när man är nere på 10. Vips är det man använder i vardagen bara 70 % av det man max kan använda.

Vi förklarar gärna saker du tycker är svåra att förstå. ;)
10-80% är rekommendationen för maximal livslängd hos NMC-batterier som de flesta elbilar har för dess energidensitet. Det är inga absoluta gränser, vill man krama ur så lång räckvidd som möjligt kan man ladda till 100% om det bara sker någon gång då och då. LFP-batterier som Tesla verkar vilja gå över till har sämre energidensitet men är mycket tåligare så 5-95% är inget problem.

NMC = Litium-Nickel-Manfan-Kobolt
LFP = Litium-Järnfosfat
 
  • Gilla
wasabi69
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Hehe, gjorde av med 57kWh under hela juli månad. Vi är vid stugan mycket och nästan all grundförbrukning har jag kopplat till solceller i ödrift.
Ja jag menade ca 40 kWh per vecka totalt, men eftersom även jag har paneler så blir det ca 10 kWh köpt per vecka. Främst då elektronik som står på dygnet runt , tv på kvällen och så förstås kyl o frys på natten. Inte mycket att orda om.
 
E Elajomannen skrev:
35 kWh dagligen nu på sommaren ! Herregud, ja det är ungefär vad jag gör av med på 1 vecka på sommaren ( 40 kWh ).

Då är vi två personer. Hur många fruar och ungar har du ? :oops:
Elbilar, fru och två tonåringar står för huvuddelen av elen. Lagar ni ingen mat hemma? Tvättar? Bara min laddhybrid laddas runt 8kWh per dygn, sedan har vi mopedbil på el och en ren elbil också.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Elbilar, fru och två tonåringar står för huvuddelen av elen. Lagar ni ingen mat hemma? Tvättar? Bara min laddhybrid laddas runt 8kWh per dygn, sedan har vi mopedbil på el och en ren elbil också.
Ligger också mellan 30-40 per dag nu på sommaren, på vintern ligger jag på 70-80.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elbilar, fru och två tonåringar står för huvuddelen av elen. Lagar ni ingen mat hemma? Tvättar? Bara min laddhybrid laddas runt 8kWh per dygn, sedan har vi mopedbil på el och en ren elbil också.
Jaha du räknar in elbil. Nej det gör inte jag. Eftersom det är så varierande 0- 70 kWh per dygn så räknar jag inte med det i vad HUSET drar. Jag har fullt med mätare så jag håller isär HUSET och BILEN.:p
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur långt kör du på ett år om man får vara nyfiken?
Cirka 3000 mil
 
Attitudeswe
Vid vilket elpris väljer ni bensinbilen före elbilen?

Vi har en köpt bensinbil som fyller 6år som drar 0.65
En leasad elbil som kostar 12kr per övermi

Om bensinbilen tappar 3kr/mil så är vår ekonomiska brytpunkt vid ca 1kr/kwh vid bensinpris på 19kr
 
Med dagens elpriser så har suget efter elbil minskat för mig.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vid vilket elpris väljer ni bensinbilen före elbilen?

Vi har en köpt bensinbil som fyller 6år som drar 0.65
En leasad elbil som kostar 12kr per övermi

Om bensinbilen tappar 3kr/mil så är vår ekonomiska brytpunkt vid ca 1kr/kwh vid bensinpris på 19kr
Ska man räkna på det sättet så säger jag 10kr kWh för min elbil har ingen värdeminskning då jag inte betalar för den..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.