Fundera lite på uppvärmningen av spabad
Har effektmätning vilket innebär att man tar de 5 tillfällen med högst förbrukning under en månad, slår ihop dom och delar med 5.
För varje kW så betalar jag runt en 100
Säg 5x5/5 = 5 så betalar jag alltså 500 i avgift

Skulle vilja kunna styra värmaren till tiden 19-06 När det är fri tid.
Frågan är om badet får fnatt om man bara byter strömmen till värmaren?
Är ju mestadels vid byte av vatten, kanske om man vet att det inte blir bad under vecka så har man ingen värmare på under dagarna
Svenska har jag kikat på och ska ringa dom på måndag
 
nino nino skrev:
Fundera lite på uppvärmningen av spabad
Har effektmätning vilket innebär att man tar de 5 tillfällen med högst förbrukning under en månad, slår ihop dom och delar med 5.
För varje kW så betalar jag runt en 100
Säg 5x5/5 = 5 så betalar jag alltså 500 i avgift

Skulle vilja kunna styra värmaren till tiden 19-06 När det är fri tid.
Frågan är om badet får fnatt om man bara byter strömmen till värmaren?
Är ju mestadels vid byte av vatten, kanske om man vet att det inte blir bad under vecka så har man ingen värmare på under dagarna
Svenska har jag kikat på och ska ringa dom på måndag
hej, fick du till en lösning på detta? Går själv i samma tankar just nu.
 
B Byggtankar123 skrev:
hej, fick du till en lösning på detta? Går själv i samma tankar just nu.
Nej tyvärr rann det väl ut i sanden...

Men med en raspberry pi, några ssr och lite programmering så borde man kunna lösa det rätt enkelt. Kanske nån tempgivare också
Slå av strömmen till värmaren mellan 07-19, slå av strömmen till pumpen/pumparna men slå på var 30min för att cirkulera så vattnet rörs runt, en tempgivare som om tempen sjunker under en viss grad slår igång allt och kanske även larmar

Ska nog prova att få till nån form av larm ifall tempen sjunker under tex 20 grader (för då är nåt troligtvis fel) så badet slipper frysa sönder
 
Någon som funderat på att lura tempsensorn med typ en z-wave switch. Då får man kontroll över när värmaren går och man startar inte om badet hårt varje gång man bryter strömmen till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.