Ni som har uppvärmd pool, hur många kWh drar det per år för er? Obs kWh, inte kostnad i kronor.
Intresserad av frågan allmänt, kanske kan du som svarar berätta lite om din pool (storlek, täckt, landsdel t.ex.).
 
Ingen super exakt mätning. Bara läst av loggarna i smartmätaren.
Värmer vattnet med bergvärme och rummet med luftvärmepump.
Inomhuspool: 25m³
Vatten temp: ca 29°
Luft temp i rummet: ca 31°
Förbrukning luftvärmepump: ca 5kWh / dygn
Förbrukning cirkulationspump och vattenvärme: ca 7kWh / natt (5h)

Summa 12kWh / dygn i snitt för att behålla värmen i pool och poolrum under april - sept.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har en nedgrävd pool med trästomme och liner. 4x8m ca 40m3. Endast otät presenning som skydd. Bor i SE3 söder om Stockholm.
Pooltemperatur 30°c med luftvärmepump. När poolen kommit upp i temp har den dragit mellan 15-20kWh per dygn för att upprätthålla temperaturen (nattetid) Vid uppvärmningsfasen på ca 2 veckor drog den ca 45kWh per dygn (maj).
Vattenpumpen är på 750w och drar 18kWh per dygn vid konstant drift men den är överdimensionerad så jag behöver bara köra den 16h per dygn för att omsätta vattnet 4gånger per dygn så det blir 12 kWh per dygn. Funderar på att investera i en frekvensomriktare som sänker varvtalet på vattenpumpen istället för att starta/stoppa varje dygn.
Så totalt på en säsong mitten maj till slutet aug landar det på 2240kWh för värmen och ca 1300kWh för vattenpumpen.

Edit: behöver köra vattenpumpen en bit in på hösten till vattentemperaturen understigit 10°c så totalt rör det sig nog om 1800 kWh för vattenpumpen…
 
Redigerat:
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
Har en pahlenpump och den drar strax över 0.5kw per timme, på dygnet runt.
Har en luftvärmepump för uppvärmningen, den drar 3kw per timme när den går. Den startar automatiskt när tempen understiger 28 grader och stänger av när tempen når 29 grader. Riktigt varma dagar går den inte på alls men uppskattar att den i snitt drar 1200 kW i månaden. Brukar köra valborg till mitten av september.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Summa 12kWh / dygn i snitt för att behålla värmen i pool och poolrum under april - sept.
Tack, tolkar jag det rätt så ungefär 2.000 kWh årligen?
 
K Krillehus skrev:
Har en pahlenpump och den drar strax över 0.5kw per timme, på dygnet runt.
Har en luftvärmepump för uppvärmningen, den drar 3kw per timme när den går. Den startar automatiskt när tempen understiger 28 grader och stänger av när tempen når 29 grader. Riktigt varma dagar går den inte på alls men uppskattar att den i snitt drar 1200 kW i månaden. Brukar köra valborg till mitten av september.
Menar du 4,5 månader med 1.200 kWh så blir det 5.400 kWh per år, det låter mycket?
 
K Krillehus skrev:
Har en pahlenpump och den drar strax över 0.5kw per timme, på dygnet runt.
Har en luftvärmepump för uppvärmningen, den drar 3kw per timme när den går. Den startar automatiskt när tempen understiger 28 grader och stänger av när tempen når 29 grader. Riktigt varma dagar går den inte på alls men uppskattar att den i snitt drar 1200 kW i månaden. Brukar köra valborg till mitten av september.
Lite petig här men vad är kw/h för enhet?
 
T tompaah7503 skrev:
Menar du 4,5 månader med 1.200 kWh så blir det 5.400 kWh per år, det låter mycket?
Det stämmer nog ganska bra.
1/3 står cirkulationspumpen för då den är på dygnet runt. Den drar 14 kW per dag ungefär.
Sedan får värmaren gå ganska mycket tidigt och sent på säsongen. Nattemperaturen är ofta runt 5 grader även om det är 20 C på dagen. I natt tex var tempen nere på 11 C. Jag har pooltak på, det ger bättre energitillförsel när solen skiner men du tappar mer värme än en traditionell poolduk under natten.
 
M Micke_xyz skrev:
Lite petig här men vad är kw/h för enhet?
Har inte skrivit någon enhet.
0.5 kW = 500 watt konsumtion per timme så länge pumpen är i drift.

du kan göra matten själv.
 
K Krillehus skrev:
Har inte skrivit någon enhet.
0.5 kW = 500 watt konsumtion per timme så länge pumpen är i drift.

du kan göra matten själv.
Nej, inte om jag inte förstår vilken enhet du använt. Du menar att den drar 500 watt?
 
M Micke_xyz skrev:
Nej, inte om jag inte förstår vilken enhet du använt. Du menar att den drar 500 watt?
Under en timmes drift ja. Vet inte om du är dum eller bara dryg nu?
 
Min luftvärmepump går nog ungefär 7-8 dygn totalt per säsong. Vet inte effekten på den, men den sitter i vanligt eluttag med 10A-säkring. Solpaneler står för värmen i övrigt.

Pumpen på 750W däremot går dygnet runt. Har testat att gå ner till 16h per dygn, men tyckte det blev för grönt. Men nu i efterhand misstänker jag att det var oberoende av nattliga pumpavstängningen. Ska laborera mer med detta nästa sommar.
 
K Krillehus skrev:
Under en timmes drift ja. Vet inte om du är dum eller bara dryg nu?
Jag är inte dum, jag är dryg :cool:

Jag förstår inte varför du envisas med att lägga till "en timme".

Om du öppnar din vattenkran och den spolar ut 4 liter per minut så kommer det ut fyra liter per minut hela tiden. Varje sekund, varje timme så spolar den ut 4 liter per minut.

På samma sätt drar din pump 500 watt hela tiden, varje sekund drar den 500 watt.

Sen måste du bli debiterad för vattnet. Om du har på din kran på 4 liter per minut i en timme så måste du bli fakturerad 4*60 liter. Enheten blir då "4 liter per minutminut" = 240.
eller 2 liter per minut i två timmar = 2*120 = 240.

När du säger "1200 kW i månaden" eller "0.5 kW i timmen" så vet man inte vad du menar.

Jag antar att du menar 1200 kWh i månaden. Men samtidigt säger du "0.5 kW i timmen" så du blandar enheter och man blir lite osäker på vad du menar.
 
T tompaah7503 skrev:
Tack, tolkar jag det rätt så ungefär 2.000 kWh årligen?
Det stämmer ganska bra ja. Iaf i år! 2020 körde vi varmt hela året. Men då såg elpriserna annorlunda ut. Naturligtvis drog luftvärmepumpen mer för att värma rummet när det var -20° ute mot när det är +20° även på natten. Men så länge rummet håller någon grad varmare än vattnet så är energiåtgången för vattnet väldigt lik året runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.