D Danne213 skrev:
Fler som tror "natt-priset" kommer ligga på samma nivåer som på dagen.
Inte lyssnat men ordet "nu" i bilden kanske har betydelse.
Vinterns nattpris = dagens dagpris, vinterns dagpris = ???
 
K
Hur fungerar egentligen rörligt pris? Är det fortfarande rörligt per dag eller är det ett månadssnitt?
 
K Kallebo skrev:
Hur fungerar egentligen rörligt pris? Är det fortfarande rörligt per dag eller är det ett månadssnitt?
Det har aldrig varit rörligt per dag.
Du får ett månadssnitt snitt på det kollektiv som har rörligt avtal hos den elhandlaren. Så när de med vettig förbrukningsprofil byter till timpris kommer rörligt att bli dyrare.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har aldrig varit rörligt per dag.
Du får ett månadssnitt snitt på det kollektiv som har rörligt avtal hos den elhandlaren. Så när de med vettig förbrukningsprofil byter till timpris kommer rörligt att bli dyrare.
Kan du förklara det sista? Jag förstår det som att just nu konsumerar alla när de "vill", medan med timpris får man incitament att förbruka när man "bör". Om någon som förbrukar när de "vill" enbart byter till timpris förändrar väl inget? Timprisförbrukningen såväl som rörligt pris handlas väl båda till spot?
 
nimhed nimhed skrev:
En fråga jag funderat på är hur mycket dyrare det hade blivit om man gick över till timpris, men sedan helt struntade i att anpassa sig. Rimligtvis borde det vara fördyrande, eller?
Beror ju helt på hur din "profil" ser ut över dagen. Jag tog ut min förbrukning timme för timme sedan 1/1 2020 och beräknade med aktuella spotpriser. Jämförde sedan med vad jag betalat för månadsrörligt. Med mitt normala beteende och de priser som gällde då hade jag sparat någon hundralapp per år med timpriser. Då skall sägas att jag har solceller som döljer förbrukningen dagtid under halva året.
Springande punkten är nog mer hur det kommer se ut framåt. Visserligen är det brutal differens mellan natt och dag men perioden med lågt pris har krympt ihop till några få timmar, blir nog svårare och svårare att gå plus såvida man inte har elbil.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Och värdera om man vill lägga tid på planera och om man med automatik kan styra sin förbrukning.
För oss är det ointressant utan större investering.
 
A AndersS skrev:
Och värdera om man vill lägga tid på planera och om man med automatik kan styra sin förbrukning.
Jo, det kräver nog omställning om det skall ge något.
Jag håller fortfarande på med en "simulering" för att se om det skulle passa mig, det innebär lite stress att vara styrd av spotprisets kurva när det gäller det dagliga. Svider lite i snåljåpen att jobba hemifrån, även om man ju ändå spar pengar jämfört med att ta bilen till jobbet.
Annat var enklare än jag trodde, några minuters pill i menyerna på värmepumpen så håller den själv koll på elpriset och ser till att ladda upp med varmvatten under natten. Funkar bra nu i alla fall, kanske är försumbart när kylan sätter in.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Kan du förklara det sista? Jag förstår det som att just nu konsumerar alla när de "vill", medan med timpris får man incitament att förbruka när man "bör". Om någon som förbrukar när de "vill" enbart byter till timpris förändrar väl inget? Timprisförbrukningen såväl som rörligt pris handlas väl båda till spot?
Om de som har en ”när de vill förbrukning” som ger ett lägre pris med timpris byter till timpris så stiger priset för månadsrörligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har aldrig varit rörligt per dag.
Du får ett månadssnitt snitt på det kollektiv som har rörligt avtal hos den elhandlaren. Så när de med vettig förbrukningsprofil byter till timpris kommer rörligt att bli dyrare.
Är det någon med "Vettig förbrukningsprofil" som har vanligt rörligt? Finns ju noll incitament att ladda elbilen på natten om man inte redan bytt till timpris.

Jag tänker att rörligt och timpris kommer bli närmare varandra ju fler som byter och börjar styra sin förbrukning. Timpris är billigare nu för att gemene man inte hoppat på tåget än, vilket skapar pristoppar.
 
yonna yonna skrev:
var går gränsen för om det överhuvud taget är lönt?
Lyfter frågan till den som liksom jag har relativt låg förbrukning men som ändå jagar kWh!
 
S Staffan-N skrev:
Är det någon med "Vettig förbrukningsprofil" som har vanligt rörligt? Finns ju noll incitament att ladda elbilen på natten om man inte redan bytt till timpris.

Jag tänker att rörligt och timpris kommer bli närmare varandra ju fler som byter och börjar styra sin förbrukning. Timpris är billigare nu för att gemene man inte hoppat på tåget än, vilket skapar pristoppar.
Sannolikt borde ju typ hälften ha en bättre fördelning än snittet.

Det finns de som kan tänka på annat än den egna plånboken och agerar på sätt som är bra i ett större perspektiv.
 
K Kallebo skrev:
Hur fungerar egentligen rörligt pris? Är det fortfarande rörligt per dag eller är det ett månadssnitt?
Jag höll koll på det där i vintras när jag funderade på timpris men iaf här i SE2 med rörligt pris var månadspriset i princip ett exakt snitt av spotpriset för månaden (+har vattenfall några öres störigt påslag). Vår bergvärmepump är gammal och går över hela dygnet och med hushållselen övervägande dagtid känns det fördelaktigt för oss att utnyttja snittet änsålänge tills elbil eller ny smartare värmepump införskaffas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.