Hej! Jag håller på och gör ett rum av min balkong utan några förkunskaper och tar allt eftersom. Nu klurar jag på taknocken på det nya taket. Som det ser ut nu så ligger det bara en pappvåd längs med nocken. Som täcker den alltså.

Jag vet att man har en nockbräda som nockpannorna vilar på. Men hur fäster man den? Sen har jag sett att det finns tätningsband till taknocken, varför ska man ha det?

Sen är det ju så att det nya taket på balkongen är lägre än huvudtaket. Så den nya nocken slutar mitt på det gamla taket. Hur gör jag där?

Många frågor.. :) Finns det några dokument online där man kan se olika lösningar?

Hoppas någon förstår vad jag menar, skulle gärna rita för att förklara bättre, men har inget ritprogram på den här datorn.

Som sagt, jag är novis, så var gärna övertydlig. :D

Tack på förhand.
 
Nockbrädan skråspikar du i takstolarna.

En våd mitt över nockbrädan är så jag gjor här hemma när jag la om taket. först våder ända upp mot nockbrädan sedan avslutade jag med en våd mitt över brädan och ner med överlapp på de andra våderna. Nockband och allt vad det heter var alldeles för dyrt.

Jag tror att du vill ta en plåtis till hjälp för att fixa anslutningen mot befintligt tak (när du lagt dit pappen). Ränndalsplåtar är inte så svårt att lägga dit, men både uppe och nere ska det knäckas och vikas och det är faktiskt rätt bökigt. För plåtis går det väldigt fort.


Det finns ju några "taksnubbar" här på forumet som säkert kan ge dig ytterligare tips eller bättre råd.
 
Ok. Tack. Lustigt, angående infästningen mot gamla taket - jag hade plåtslagaren här häromdagen och tittade inför vinkelrännornas montering som han ska göra, tycker han borde sagt nånting. Men ok, får ta det med honom.

Jag var upp och kikade på nockbrädan på det vanliga taket, och där fanns ingen papp eller något annat vad jag kunde se. Brädan låg fritt under nockpannorna, men det är alltså fel och den bör täckas med papp? Gjorde man så förr (gammalt hus), eller är det bara en klåpare som vart i farten?
 
Jag vill inte säga att det är fel som du har det på taket. Jag tyckte dock det verkade vettigt att ha helt tätt och att inte spika nockbrädan genom pappen utan ha spikarna under pappen så att säga. Det finns säkert många teorier om hur det där görs bäst.

Jag kanske missförstår dig när du säger infästning. Det jag tror att plåtis ska göra är att se till att du får en tätt övergång från takpannorna ovanför ditt nya tak till ränndalsplåtarna och nockpannorna på nya taket. Jag gissar att du vill ha en plåt över nockbrädan just där taken ansluter till varandra, men det beror ju lite på hur det ser ut. Du och plåtis kan säkert enas om något bra! ;)
 
MathiasS skrev:
Jag vill inte säga att det är fel som du har det på taket. Jag tyckte dock det verkade vettigt att ha helt tätt och att inte spika nockbrädan genom pappen utan ha spikarna under pappen så att säga. Det finns säkert många teorier om hur det där görs bäst.

Jag kanske missförstår dig när du säger infästning. Det jag tror att plåtis ska göra är att se till att du får en tätt övergång från takpannorna ovanför ditt nya tak till ränndalsplåtarna och nockpannorna på nya taket. Jag gissar att du vill ha en plåt över nockbrädan just där taken ansluter till varandra, men det beror ju lite på hur det ser ut. Du och plåtis kan säkert enas om något bra! ;)
Hehe, problemet är att jag inte vet vad jag vill. :) Jag vill göra rätt, men vet inte vad som är rätt. Men men, plåtgubben kan nog hjälpa mig. Har dock ingen lust att ringa stup i kvarten då han egentligen har semester.. Alltså, jag är på det klara med ränndalarna och tätningen där, takpappen är på plats och håller 100 % tätt trots skyfall och mansardtakvinklar.. känner mig bara lite förvirrad över hur det blir där nockbrädan möter det gamla taket.

Nu sitter och plöjer igenom trådar om isolering och fuktspärrar (uh), det är mycket att lära när man knappt hållt i en hammare innan. Och saaaaakta går det. Men jävlar vad snyggt det blir! :D
 
På våran takutbyggnad så anlitade vi en plåtslagare för det är inte lätta saker detta.. Viktigt att ta kontakt med plåtslagaren tidigt i bygget (helst innan pappen är uppe)... Detta missade vi så plåtslagaren fick inte riktigt göra som han ville... Enligt honom så ska man ha plåt under pappen först i rändalen, sen en till plåt över pappen i rändalen....

Nockbrädan är det sista du gör, samtidigt som du lägger teglet, beroende på tegel och taklutning så får man fram hur hög den ska vara, vi tog 2 st 45x45 som vi kilade upp till rätt höjd (då taket är gammalt och inte är jämt över hela)..
 
Roger Spontare skrev:
Hehe, problemet är att jag inte vet vad jag vill. :) Jag vill göra rätt, men vet inte vad som är rätt. Men men, plåtgubben kan nog hjälpa mig. Har dock ingen lust att ringa stup i kvarten då han egentligen har semester.. Alltså, jag är på det klara med ränndalarna och tätningen där, takpappen är på plats och håller 100 % tätt trots skyfall och mansardtakvinklar.. känner mig bara lite förvirrad över hur det blir där nockbrädan möter det gamla taket.

Nu sitter och plöjer igenom trådar om isolering och fuktspärrar (uh), det är mycket att lära när man knappt hållt i en hammare innan. Och saaaaakta går det. Men jävlar vad snyggt det blir! :D
Jag tror du har helt rätt inställning till det hela och då ordnar sig allt till det bästa förr eller senare. Oftast senare.;)
 
ejwbegysv skrev:
På våran takutbyggnad så anlitade vi en plåtslagare för det är inte lätta saker detta.. Viktigt att ta kontakt med plåtslagaren tidigt i bygget (helst innan pappen är uppe)... Detta missade vi så plåtslagaren fick inte riktigt göra som han ville... Enligt honom så ska man ha plåt under pappen först i rändalen, sen en till plåt över pappen i rändalen....
Plåt under pappen låter underligt? I den stora ränndalsläggar tråden här på forumet var det nog en av få konstruktioner som INTE diskuterades.....:cool:
 
Jo, men det håller jag med om..
Först en slät fast svagt bockad plåt mot råsponten - sedan pappen över den plåten.
Sedan läkt och sist av allt en vanlig ränndalsplåt.
 
Styx skrev:
Jo, men det håller jag med om..
Först en slät fast svagt bockad plåt mot råsponten - sedan pappen över den plåten.
Sedan läkt och sist av allt en vanlig ränndalsplåt.
Är det tänkt att den första plåten ska ta upp ojämnheten mellan de två takytorna och ge ett jämnare underlag för pappen?

Här har det i såfall funkat bra i nästan 60 år utan en sådan plåt.... ;)
 
Som jag även sa i min ränndalstråd så hade jag plåtslagaren här och han tyckte inte det var några problem med att jag satt papp. Går det inte så ringer jag en båtbyggare som får klä in hela taket i glasfibermassa. :D
 
MathiasS skrev:
Är det tänkt att den första plåten ska ta upp ojämnheten mellan de två takytorna och ge ett jämnare underlag för pappen?

Här har det i såfall funkat bra i nästan 60 år utan en sådan plåt.... ;)
Vet faktiskt inte eftersom jag inte är plåtis, men så brukar i alla fall vår plåtis vilja ha det - kan säkert skilja från gubbe till gubbe..

Självklart är det inte så att det läcker om man inte har en plåt, i vårt hus från 1895 har vi inte ens papp på taket och det är ändå tätt :)
 
I
Roger Spontare skrev:
Hej! Jag håller på och gör ett rum av min balkong utan några förkunskaper och tar allt eftersom. Nu klurar jag på taknocken på det nya taket. Som det ser ut nu så ligger det bara en pappvåd längs med nocken. Som täcker den alltså.

Jag vet att man har en nockbräda som nockpannorna vilar på. Men hur fäster man den? Sen har jag sett att det finns tätningsband till taknocken, varför ska man ha det?

Sen är det ju så att det nya taket på balkongen är lägre än huvudtaket. Så den nya nocken slutar mitt på det gamla taket. Hur gör jag där?

----

Jag antar att det är ett sadeltak du ska åstadkomma över balkongen som ansluter till huvudbyggnadens sadeltak på huset? (Sadeltak ser ut som ett upp-och-nervänt V.)

I så fall ska nockbrädan snedsågas där den stöter mot taksidan på huset. Sen kan du spika en bräda från den mötespunkten längs med taksidan på huset och ner till takfoten på balkongens tak (p.b.s), där det möter husets, med ytterkant = med takpanelens utsida.

Har du för långt mellan sista 'riktiga' takstolen över balkongen och behöver stötta under nockbrädan med fler takstolar, ska du göra dessa sticktakstolar så att de landar till på dessa brädor ovanpå hustaket. Sen spikar du panelen fram till husets taksida och får snedsåga i anliggningen (dubbel vinkling). Plåtis ska sen lägga ett beslag (ränndal) på ömse sidor med underlagspapp under mot trätaket.

Tätningsband har man mellan nockpannorna (som ligger över nockbrädan) och takpannorna undertill för att det inte ska blåsa upp snö mellan den raka underkanten på nockpannorna och den krulliga på takpannorna. Den raka kanten på tätningsbanden ska alltså vara vänd uppåt och den vågformade vänd neråt. Tätningsbanden medger ventilation.
__________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.