1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Hur mycket sliter det på batteriet att ladda ur dem? Sliter det mer när det gäller V2G än att bara köra bilen?pacman42 skrev:
Det borde slita betydligt mindre antar jag.. huset drar väl sällan mer än kanske 1-6kW om man inte råkar köra ugn, spis, micro och varmvattenkörning på samma gång. Vid 11kW börjar huvudsäkringar ryka om du har 16A. Kör du bil så är det väl snarare (minst) 15kW kontinuerligt så betydligt jobbigare för batteriet.tveksamt skrev:
Det har inte varit långa lågprisperioder de senaste dagarna men det kommer och går. Jag tror att det är många som privatleasar/tjänstebil eller bara har bilarna ett kort tag nuförtiden, de bryr sig nog inte om batterislitage.pacman42 skrev:
Inte billigt att fixa v2g på hussidan, om man inte har solceller förberedda för detD djac skrev:
Ja, men slitaget finns fortfarande kvar, inte lika stort bara. Det finns överkapacitet i ett bilbatteri, men...tveksamt skrev:
Jag gör slut på ca 12kWh från min bil på sex mil dagligen. Huset använder sig av ca 35kWh dagligen nu på sommaren. Högst effekt är det på kvällen (middag mm, framförallt ugn). I många elbilar är 35kW vad som skiljer fullt från tomt, eller bra nära i alla fall. I andra finns inte ens så mycket i batteriet.
I praktiken så skulle bilen kunna hjälpa dig med maximalt 8 kWh, men i praktiken kanske 4-6 bara. Om du på 6kWh i snitt lyckas spara 2kr så blir det 12kr/dygn, men du når nog inte dit. Vissa dygn är natten dyr. Andra dygn är dagen billig.
Slitaget på batteriet är inte linjärt, men man kan utifrån laddhybriderbändå räkna ut att det kanske kostar runt 50lre till 1kr per kWh (grova siffror). Så det vill till att man sparar mycket.
Nästa bekymmer är bilens batterigarantier, de kommer rimligen att påverkas av detta . Det har också ett värde.
Visst ibland kan det ge en vinst, men hur mycket kostar det att ta emot elen till huset? 50kkr i installation kanske? Jag vet inte. Kostar det 50kkr så blir det aldrig lönsamt...
Edit: jag har noterat att antalet billiga timmar på natten har börjat krympa också, dvs färre timmar att hinna ladda på, men å andra sidan kanske du kan ta ur lite mer ur bilen att tjäna på också.
Absolut, dock är det ju en väldigt svår ekvation, för mig iaf, att ställa nyttorna mot varandra och försöka summera, om V2G blir vanligt så kommer det påverka behoven i nät och produktion och då får vi besparingar där som då ska vägas mot ett slitage, förmodligen litet, på batterierna. Inte helt lätt med oerhört många komponenter och faktorer.Mikael_L skrev:
Jag tycker det är så med miljöpåverkan öht, på avstånd ser det lätt ut men när man kommer nära är det ganska komplext.
De som kan ladda fullt på jobb kan sen köra huset på det, då blir det med en gång mer lönsamt.pacman42 skrev:Ja, men slitaget finns fortfarande kvar, inte lika stort bara. Det finns överkapacitet i ett bilbatteri, men...
Jag gör slut på ca 12kWh från min bil på sex mil dagligen. Huset använder sig av ca 35kWh dagligen nu på sommaren. Högst effekt är det på kvällen (middag mm, framförallt ugn). I många elbilar är 35kW vad som skiljer fullt från tomt, eller bra nära i alla fall. I andra finns inte ens så mycket i batteriet.
I praktiken så skulle bilen kunna hjälpa dig med maximalt 8 kWh, men i praktiken kanske 4-6 bara. Om du på 6kWh i snitt lyckas spara 2kr så blir det 12kr/dygn, men du når nog inte dit. Vissa dygn är natten dyr. Andra dygn är dagen billig.
Slitaget på batteriet är inte linjärt, men man kan utifrån laddhybriderbändå räkna ut att det kanske kostar runt 50lre till 1kr per kWh (grova siffror). Så det vill till att man sparar mycket.
Nästa bekymmer är bilens batterigarantier, de kommer rimligen att påverkas av detta . Det har också ett värde.
Visst ibland kan det ge en vinst, men hur mycket kostar det att ta emot elen till huset? 50kkr i installation kanske? Jag vet inte. Kostar det 50kkr så blir det aldrig lönsamt...
Edit: jag har noterat att antalet billiga timmar på natten har börjat krympa också, dvs färre timmar att hinna ladda på, men å andra sidan kanske du kan ta ur lite mer ur bilen att tjäna på också.
Ja som att det troligast är miljönytta med plast på varje gurka, då den då håller längre i butik och mindre slängs.D djac skrev:
Det finns alltid (minst) en baksida till alla framsidor.
Vad gäller batterier, slitage av d.o, V2G och allt det där, så är vi nog så väldigt i början att vi knappast kan överblicka eller förutse allt. Det kan hända mycket på flera olika fronter, med teknikutveckling och annat.