A
Ledamoten I bostadsföreningen gick till grannen, (som bor under våran lägenhet) och kapade av röret som går till vårt vattenburen element. Även en hyresgäst följde med honom att utföra det. Anledningen skulle vara att det måste göras.
Han lurade gamla människor som är sjuka och en av den sitter i rullstol och kan inte prata.
Anledningen han och jag har olika uppfattning och att jag beviljades byggnadslov. Rättare sagt behövdes inte någon byggnadslov.
Ledamoten fick inte tillstånd från ordföranden att kapa av vatten röret till elementen.
Polisanmält och rättsliga åtgärder kommer att bli.
Vad har en ledamot för rättigheter, trotts allt ordförandens ord väger tyngre.
 
Jag måste säga att ditt inlägg är så rörigt att det inte går att förstå vad som skett, varför röret kapades och vad som avses göras i nästa steg. Jag har svårt att tro att styrelsen har för avsikt att lämna ett trycksatt rör kapat.

Av BrL 7 kap. 12 § 2 st framgår att generellt är det föreningen som ansvarar för värmeledningar. Så om det är kapat så att ni inte längre har värme i lägenheten är det föreningens ansvar att åtgärda problemet. Sedan blir det styrelsens huvudvärk att kräva regress från ledamoten om det skulle vara så att denne har gjort detta på eget bevåg.

Jag vet inte varifrån du fått att en ordförandes ord skulle vägra tyngre, det är styrelsen som beslutar. Det enda ordförande har är utslagsröst om det vid en omröstning skulle bli lika. Sedan kan har styrelsen valt att delegera beslutanderätt till ordförande i vissa frågor, men det är inget som är självklart i detta fall.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
en gissning är väl att TS byggt om nånting hemma och då även varit inne och petat i värmesystemet som tillhör BRF och av säkerhetskäl så har den slingan kopplats bort eftersom det gjort utan tillstånd.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Be att få protokoll från styrelsemöte där de beslutat att kapa rören, finns inte det har de ju gjorts på eget bevåg utan att blanda in styrelsen.
Då är man ju inte lämplig att sitta i styrelsen.
 
E Emanuel01 skrev:
Be att få protokoll från styrelsemöte där de beslutat att kapa rören, finns inte det har de ju gjorts på eget bevåg utan att blanda in styrelsen.
Då är man ju inte lämplig att sitta i styrelsen.
Protokoll lämnas ej ut till medlemmar i normala fall. TS har flera trådar om sin Lgh och styrelsen mm som är väldigt osammanhängande och denna gång förstår jag inte frågan och vart det ska leda alls…
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Emanuel01 skrev:
Be att få protokoll från styrelsemöte där de beslutat att kapa rören, finns inte det har de ju gjorts på eget bevåg utan att blanda in styrelsen.
Då är man ju inte lämplig att sitta i styrelsen.
Styrelsens protokoll är ingen handling som normalt är tillgänglig för medlemmarna. Ibland delar dock styrelser med sig t ex utdrag från protokoll.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har du eller tidigare ägare ändrat på denna radiator? Vad gäller konflikten?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du eller tidigare ägare ändrat på denna radiator? Vad gäller konflikten?
Jag ska försöka förklara så gott jag kan.
Köpte lägenheten 2008 .
Upptäckte att dörren och fönstret mot terrassen (balkongen) var fel levererat. Inglasning på dörren och fönstret var helt glas. Med detta kunde man inte hänga på 3 st vattenburen element. Alla årens påpekade jag att vi inte kan använda elementen och att detta skulle åtgärdas. Ingen i styrelsen vill ta i tu med det, alla skyllde på den föra ordförande. JM som vi köpte lägenheten av stängde kontoret 2011. Vi fick har möbler nära fönstren så ingen skulle göra sig illa. Nu var det dags att ta i tu med glaspartiet-byta ut. Och vi ska göra det mera anpassningsbart för våran ålder. Alla ritningar och ansökan till bygglov skickades in. Svaret blev att det behövs ingen bygglov. Ansökan blev avslagen. Till lägenheten hör en terrass med 37 kvm. Terrassen har tjocka glas och värme golv som vi kan utnyttja även på vintern.
Vi skickade in frågan till ordföranden om vi fick lägga vattengolvvärme ovanpå på elgolvem. Vi fick svar att hämta nyckeln till pannrummet från ledamoten för att koppla till vatten. VVS tekniken som la slingor till golvet han skulle slutföra jobbet men en av ledamoten gav inte nyckel till pannrummet. Ledamoten jagade bort hantverkaren. Han blev uppringd och hotad att slutföra jobbet och att samtalet är nu inspelad.
Mina gäster hörde att det var någon som sågade i röret som under våran lägenhet. Jag gick till grannen och då såg jag ledamoten och en som bor i huset att såga av vattenledningen som går upp till oss.
Jag vill nämna att grannen två gamla människor blev chokade när jag kom ner. Flera gånger har jag försökt kontakta ordföranden men han svarar inte i telefon inte heller på email. Han går inte att få tagi.
Ledamoten är mycket komplicerad avernsjuka människa. Jag har mycket mera att tala om honom.
Har gjort en polisanmälan mot honom.
 
Pia Rademacher skrev:
Till lägenheten hör en terrass med 37 kvm. Terrassen har tjocka glas och värme golv som vi kan utnyttja även på vintern.
Vi skickade in frågan till ordföranden om vi fick lägga vattengolvvärme ovanpå på elgolvem. Vi fick svar att hämta nyckeln till pannrummet från ledamoten för att koppla till vatten. VVS tekniken som la slingor till golvet han skulle slutföra jobbet men en av ledamoten gav inte nyckel till pannrummet.
Hur bra isolerad är terrassen?
Hur skulle ni garantera att det vattenburna värmesystemet inte skulle riskera att frysa sönder?
Ingår värmen i avgiften eller betalar ni separat för den värme ni förbrukar?
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Hur bra isolerad är terrassen?
Hur skulle ni garantera att det vattenburna värmesystemet inte skulle riskera att frysa sönder?
Ingår värmen i avgiften eller betalar ni separat för den värme ni förbrukar?
Det är väl isolerad med glas - skjutdörrar 1,0.
Som jag hörde man kan använda glykol också (men jag kan inte förklara).
 
A
Pia Rademacher skrev:
Det är väl isolerad med glas - skjutdörrar 1,0.
Som jag hörde man kan använda glykol också (men jag kan inte förklara).
Jag har använt el innan och vi betalar det själv.
Men vi har 3 element som aldrig kopplades in, 14 år. Det betalas i hyran. Vi har sagt att vi skulle betala tillägg för förbrukning under tiden värmen användes.
 
Frågan har diskuterats i flera trådar och problemet är att TS anser sig ha rätten att värma upp en 37 kvm stor balkong och göra om den till lägenhets yta. Fönster och dörrar mellan balkong och lägenhet har tagits bort.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Pia Rademacher skrev:
Det är väl isolerad med glas - skjutdörrar 1,0.
Som jag hörde man kan använda glykol också (men jag kan inte förklara).
Ja, det går att använda glykol, men då måste antingen hela systemet fyllas med glykolblandat vatten, eller så måste man sätta in en värmeväxlare samt cirkulationspump för bara den delen som kräver glykolblandat vatten.
 
A
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag måste säga att ditt inlägg är så rörigt att det inte går att förstå vad som skett, varför röret kapades och vad som avses göras i nästa steg. Jag har svårt att tro att styrelsen har för avsikt att lämna ett trycksatt rör kapat.
Tro vad du vill men det finns bevis att han har sågat bort det. Även en hyresgäst var med honom.

Av BrL 7 kap. 12 § 2 st framgår att generellt är det föreningen som ansvarar för värmeledningar. Så om det är kapat så att ni inte längre har värme i lägenheten är det föreningens ansvar att åtgärda problemet. Sedan blir det styrelsens huvudvärk att kräva regress från ledamoten om det skulle vara så att denne har gjort detta på eget bevåg.

Jag vet inte varifrån du fått att en ordförandes ord skulle vägra tyngre, det är styrelsen som beslutar. Det enda ordförande har är utslagsröst om det vid en omröstning skulle bli lika. Sedan kan har styrelsen valt att delegera beslutanderätt till ordförande i vissa frågor, men det är inget som är självklart i detta fall.
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går att använda glykol, men då måste antingen hela systemet fyllas med glykolblandat vatten, eller så måste man sätta in en värmeväxlare samt cirkulationspump för bara den delen som kräver glykolblandat vatten.
Det finns värmeväxlare och cirkulationspump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.