Hej!

Har problem med att väldigt små vattenuttag får min pump att starta. Går sedan för jämnan typ, så länge man tappar ur vatten någonstans i huset.
Bifogar foto på anläggningen nedan. Noterat att ventil för att fylla luft saknas. Vattentankar och pumpsystem i ett pannrum med mätare och rörkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bör jag bara tappa ur hydroforen och starta om utan att fylla luft? Har också tröttnat på filtrets "timer" med störande ljud. Är det olämpligt att koppla bort räkneverket och försöka sköta backspolningen mer vid behov?
Mvh Claes
 
Börja med några modifikationer.
Längst ner finns en avtappning sitter där en kran?
Annars montera en modern kulventil samt anslutning för Garden trädgårdsslangen.
På toppen monteras också en kran eller ballofix kulventil och på denna antingen en bildäcksventil eller Cejn hane för tryckluften.
Det är helt värdelöst att inte ha möjlig att tömma hydroforen samt fylla på med luft.
Den saknar också nivåröret.
 
Jag har precis gått igen proceduren och kan bara hålla med.

På min tank sitter det en ventil på bottenpluggen så jag drog en slang därifrån tillbaka till brunnen (min brunn sitter inomhus bara tre meter från tanken).
Sedan tömde jag hela tanken. Då blir det rätt mängd luft.
Passade samtidigt på att installera nytt nivårör som jag slagit sönder för 4 år sedan.

Så här ser min tank ut, inlopp till höger och utlopp till vänster.

En vertikal vattentank i metall med inlopp, utlopp, manometer och nivårör installerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Jag har precis gått igen proceduren och kan bara hålla med.

På min tank sitter det en ventil på bottenpluggen så jag drog en slang därifrån tillbaka till brunnen (min brunn sitter inomhus bara tre meter från tanken).
Sedan tömde jag hela tanken. Då blir det rätt mängd luft.
Passade samtidigt på att installera nytt nivårör som jag slagit sönder för 4 år sedan.

Så här ser min tank ut, inlopp till höger och utlopp till vänster.

[bild]
Ok, men fyllde du extra luft? Jag kan inte se din ventil. Min tank har inget särskilt utlopp alls.
 
O odal1978 skrev:
Ok, men fyllde du extra luft? Jag kan inte se din ventil. Min tank har inget särskilt utlopp alls.
Närbild på utloppet i botten av en vattentank markerat med en gul cirkel.
Du har ett utlopp i botten, samma som jag har. Det sitter troligen ett lock ytterst som du skruvar av, det är där du tömmer tanken.
Att du sedan har bara ett inlopp/utlopp till/från tanken är väl inget problem.

Ingen extra luft, när tanken är tom och man stänger utloppet och pumpar i vatten bildas en luftkudde i toppen som är rätt storlek. Ditt problem är ju att du inte kan se hur mycket vatten du har i tanken eftersom du saknar nivårör.
Du får därför försöka bedömma med hjälp av manometern på tanken, kanske 2,5-3 bar som max, förhoppningsvis fixar din pump att stänga av och slå på vid rätt tryck efter att du fixat att det finns luft i tanken
 
Redigerat:
Fick ordning på det idag. Tappade ur ca 60 liter. Öppnade en kran i källaren för att få in luft. Skruvade inte ur pluggen i toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.