Vilken färg är bäst att använda på väggarna av betong i en källare från 1942? Det är inte bostadsutrymme utan pannrum mm. Väggarna har vittrat lite och har lite sandig yta. Väggarna är omålade. Viktigt är att färgen måste kunna släppa igenom fukt.

Det har även lossnat några bitar runt en dörrkarm. Vilken typ av bruk använder jag för bästa resultat med rekommenderad färg?

PS Sommarstuga som ofta står ouppvärmd.
 
BirgitS
Silikatfärg brukar man rekommendera i källare. har för mig att husfix även fungerar i källare.
 
Skulle det gå att använda kalkfärg? Jag läste att kalkfärg släpper igenom mer fukt än silikatfärg.
 
Jag har hört så mycket olika. Det senaste jag fick veta är att ytterväggar i källare under jord inte mår bra av silikatfärg. Däremot inget problem om väggen är en innervägg
 
Mrcuz Mrcuz skrev:
Jag har hört så mycket olika. Det senaste jag fick veta är att ytterväggar i källare under jord inte mår bra av silikatfärg. Däremot inget problem om väggen är en innervägg
Jag håller med @Mrcuz.
I min fd gamla källare kalkade jag ytterväggarna med ett par års mellanrum - det var ganska slabbigt. Innerväggarna med silikatfärg klarade sig bra.
 
yonna yonna skrev:
Jag håller med @Mrcuz.
I min fd gamla källare kalkade jag ytterväggarna med ett par års mellanrum - det var ganska slabbigt. Innerväggarna med silikatfärg klarade sig bra.
Hittade detta inlägg om mögel på silikatfärg. Jag har aldrig läst om mögel på kalkfärg. Vilket fabrikat av silikatfärg använde du?
https://www.byggahus.se/forum/threads/hornbach-silikatfaerg-moeglar.377557/
 
? jag köpte billig kalk och blandade med vatten.... det där ser dyrt ut... men är säkert mindre slabbigt ;)
 
Var köper man kalk för att blanda själv?
 
Gammal hederlig järn-färgaffär... Men såna finns väl inte längre.

Fortsätter senare: sök på Tranes. Där finns en bra beskrivning.
 
Redigerat:
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.