Jag har en gammal varmvattenberedare från 70-talet i huset, är det någon som vet hur man justerar temperaturen? Det står ju ändå att drifttemperaturen är mellan 60-80 grader, det tolkar jag som att man ska kunna justera på något sätt...

Jag hittar inga reglage mer än två knappar för 1 eller 3 faser, de borde väl inte ha något med temperaturen att göra?

Mvh Christoffer
 
  • Elcentral med tekniska etiketter och en ritning på en gul skylt, omgiven av stålmönstrad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Sökning på nätet efter ”m 300 vs” ger bl.a. följande träffar,
[länk]
[länk]
Tack för länkarna, dock saknar min beredare en temperaturreglage så jag blir inte klokare på hur man ska kunna ställa ner värmen...:worried:
 
Hakar på denna tråd eftersom jag har en likadan tror jag, är det någon som vet hur man kommer åt överdelen? Underdelen har en lucka som man lätt får bort men hur jag än sliter i den övre fronten så händer inget - är det skruvmejsel och bända som gäller?
Tittade i manualen som länkas ovan men den har ingen info om detta. Ska börja tidsstyra den och behöver sätta en termometer på tanken för att se till att den hinner upp i legionellasäkert ...
 
Är det inte enklare att bara maxa blandningsventilen och se hur varm vattnet bli i kranen. Eller vill du ha kontinuerlig mätning?
 
Att placera en givare i topp , mycket jobb för så lite. Det finns ett rör i botten där EL-patronen är med en givare för termostaten för VV. När tempen ställs in för tex, 55 - 60 C så blir det Ca 80 i topp, innan det blir 55 - 60 C i botten. Tempen måste höjas i topp och tryckas ner mot botten innan termostaten reagerar på inställt värde.
 
Karl_Oskar Karl_Oskar skrev:
Tack för länkarna, dock saknar min beredare en temperaturreglage så jag blir inte klokare på hur man ska kunna ställa ner värmen...:worried:
Beredaren måste ha en termostat för att grejorna ska fungera. Schemat visar också klart att en sådan finns.Kolla bakom täckplåten.
 
Jo, vill kunna logga - mätt på uttemperatur närmast tank så ligger det på 61 grader så just nu är det ok, men jag vet ju inte hur det är om jag vissa nätter bara har på den 2 timmar och så.
 
Karl_Oskar Karl_Oskar skrev:
Tack för länkarna, dock saknar min beredare en temperaturreglage så jag blir inte klokare på hur man ska kunna ställa ner värmen...:worried:
Har samma och på min sitter temperaturinställningen på sidan av kopplingshärket, nära det blå reglaget för nödventilen, det står bara 1, 2, 3 etc dock så man får prova sig fram lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.