Efter ett åskoväder för någon vecka sedan blev gräset mystiskt längre och längre och ja, ni fattar vad som hänt. Jag håller på och felsöker och har brutit upp nätaggregatet från Husqvarna som inte gav spänning.

Idioterna har kladdat ner kortet med pottingmassa så att det inte ska gå att reparera (vilket helt säkert är enda anledningen eftersom bara lågspänningsdelen är täckt) så trots att jag är elektronikingenjör och "bromsspåret" under varistorn syns tydligt kan jag inte göra något åt det.
Öppet nätaggregat med pottingmassa täckande komponenter, bromsspår synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag vill fortsätta felsökningen genom att ge 28 VDC till laddstationen för att se om jag måste bryta mig in i den också. Problemet är att jag inte hittar någon beskrivning av polariteten på strömkabeln, och pottingen gör att jag inte kan mäta mig fram till den.

Någon som vet eller kan mäta?
 

Bästa svaret

På min McChullochs nätdel (märkt Husqvarna) är mittenpinnen positiv. (y)
 
:DTackar ödmjukast för hjälpen! (Jag återkommer med några glosor om det visade sig vara fel... ;))
 
  • Gilla
steffeö och 1 till
  • Laddar…
Det funkade, och nu kämpar robben på i det höga gräset! Tack än en gång.

Nu ska jag leta i gömmorna efter en 24 V industriell AC/DC som jag kan skrämma upp till 28 V för jag tänker då inte betala 800 kronor för det där skräpet.

(Bonus-info: laddstationen drar 46 mA när gräsklipparen patrullerar, dvs 1,3 W. Det är väl det man kan spara in när klipparen inte kör genom att välja Eco-mode.)
 
Mer bonus-info: Nätdelen är strömstyrd så det blev lite knasigt när jag kopplade in mitt labagg på 28 V och maxade strömmen till 2,8 A. Laddningen slog på och av, på och av hela tiden. Förmodligen inte så bra för batteriet.

Sedan provade jag att ladda med 1,7 A strömbegränsning för då pulsade den inte. Men efter en halvtimme la själva gräsklipparen av och klagade på överström med en felkod på displayen. Då sänkte jag strömgränsen till 1 A, med marginal till de 1,3 A som står på den trasiga originalladdaren, och det verkar funka bra.

Nu måste jag bara bygga en strömstyrd AC/DC så att jag får tillbaka mitt labbaggregat...
 
Känns som ett väldigt konstigt sätt att bygga, det känns rätt förlegat att ha strömbegränsningen i nätdelen, speciellt om du ska ladda ett li-ion-batteri.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Känns som ett väldigt konstigt sätt att bygga, det känns rätt förlegat att ha strömbegränsningen i nätdelen, speciellt om du ska ladda ett li-ion-batteri.
När jag tänker efter är det kanske ganska logiskt. Litiumbatteriet laddas ju strömstyrt (fallande ström med stigande spänning) så om man hade haft konstant spänning in i gräsklipparen så hade man behövt ha ännu en DC/DC bara för laddningen. Nu är det ju visserligen inte svårt eller dyrt med en extra DC/DC, men man tappar säkert 10% i verkningsgrad. Enklare, tyckte man då, att bara ha en skyddskrets nära batteriet (CE-krav) som endast kan stänga av strömmen om den märker överström eller överspänning.

Så jag misstänker att den trasiga prylen är inte ett nätaggregat utan en litium-laddare och det är inte otänkbart att den har någon tjusig laddkurva som jag inte kan efterlikna med min enkla lösning.

Jag kanske får krypa till korset.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag kikade lite på min 330X.

Har ett 28V 4000mA PSU till den.
Batteriet i en sådan verkar vara 5S2P vilket ger 18V nominellt. Säger vi 4.2V laddspänning blir det inte mer än 21V vilket är en bra bit från 28V :thinking:

Så spontant borde det finnas laddelektronik i roboten för att plocka ner till rätt spänning. :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Batteriet i en sådan verkar vara 5S2P vilket ger 18V nominellt. Säger vi 4.2V laddspänning blir det inte mer än 21V vilket är en bra bit från 28V :thinking:
Ja, jag håller med. Jag kom fram till att 28 V inte på något snyggt sätt går att dela med någon vanlig cellspänning för litium så jag gav upp de försöken. I värsta fall är det inte 28 V fastän det står på laddaren utan bara 21 V och i så fall har jag ett väldigt ledset batteri därute nu. Spänningen från mitt labbagg gick ju upp mot 28 V nu när strömmen gick ner.
Samtidigt förstår jag inte hur det kan dra 3,5 A (jag skrev inte det, men det var så mycket som drogs som mest när jag använde den industriella 24V-PSU:n) om det finns laddelektronik i klipparen.
Jag borde nog ha dragit ner spänningen när jag insåg att 28 V inte var någon vettig laddspänning, och nu kommer jag få köpa både svindyr laddare och svindyrt batteri... :worried:
 
Jag är på inga sätt en elektronikingejör, men då åskvädren från sommaren har slaktat hela grannskapets transformatorer till klipparna började jag felsöka min egen.

Min är Husqvarna Automower 310. Vad jag sett kan man använda samma laddapter till Husqvarna/Gardena/Macollough. Min adapter är specad 28V 1,3A. Andra märken ligger på upp till 28V 2.2 A vad jag har sett och ska vara utbytbara mellan varandra.

Jag började därför med att kolla i garderoben med gamla laddare till mobiltelefoner och laptops.
Jag har testat följande kombinationer seriekopplat.

18.5V 3.3A + 12V 2.0A = 31.5V 2.0A
18.5V 3.3A + 6V 1.5A = 24.5V 1.5A (men kretsen vid avläsning var 27V, antagligen pga oreglerad 6V som olastad visar 9V)
12V 1.5A + 12V 1.25A = 24V 1.25A

Samtliga tre ger exakt samma effekt. Slingan går igång, roboten känner av den och klipper. När den går ner i batteri går den in i station och laddar fullt.
Det är här det konstiga kommer. Trots att laddning sker utan problem ger samtliga tre uppsättningar nätdelskrets felmeddelandet "FEL: Hög strömstyrka". Detta gör att klipparen inte lämnar stationen automatiskt, den måste dras ut och programmet startas manuellt.

Jag är därför inne på om en regulator i själva laddstationen också har gått i åskan.
Det vore intressant om någon har data på hur hög strömstyrka som dras i laddningen mellan stationen och klipparen, eftersom mina kretsar i samtliga fall ger både under och över det som ska krävas.
 
Kan det här vara till hjälp?
 
  • Grafisk framställning av ett batteris status, som visar laddning på 69%, spänning, kapacitet, laddningsström och temperatur.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.