funkis4ever skrev:
kollar lite på IVT. Där finns en fjärrvärmemodul IVT 630, som man kan kompletera sin luftvärmepump med. Är det en sådan lösning man ska ha, eller finns det inga frånluftsvärmepumpar som istället för elpatron har en fjärrvärmeväxlare i sig?
Jag har FLVP och fjärrvärme (IVT490 tillsammams med en IVT630). Ingen FTX utan tilluftsventiler ovanför fönster. Elpatronen är helt urkopplad utan vi spetsar enbart med fjärrvärmen. Räknar med ca.11000KWh el och 8-10 MWh fjärrvärme per år (fjärrvärmen kostar 625 kr/MWh inkl. moms hos mig, inget mer).
Vi är helnöjda förutom att det kunde vara mer varmvatten (163 liter). Fast det kan man kringgå genom att trycka in en knapp 10 minuter innan man tex ska bada så löser det sig. Detta "bekymmer" slipper du om du har en ren fjärrvärmeväxlare då du har tillgång till konstant varmvatten.
 
Vet du prislappen på IVT 630:n? Denna lösning låter ju riktigt bra! Hur stort och hur "högt" är ditt hus?
 
funkis4ever skrev:
Vet du prislappen på IVT 630:n? Denna lösning låter ju riktigt bra! Hur stort och hur "högt" är ditt hus?
Ca. 10000 kr. Mitt hus är 150 kvm, funkisstil, öppen planlösning med 5 m upp till nock på högsta stället. Du kan se lite av det här, http://www.byggahus.se/forum/koek/61362-lite-koeks-porr.html
 
Då värmer alltså frånluftsvärmepumpen i första hand och sedan hoppar fjärrvärmen in istället för elpatronen när behovet ökar till mer än vad kompressorn klarar av att leverera, eller?

Känner att jag måste ringa IVT på måndag...

Den offert vi har från Eksjöhus talar ju inte om för oss vilket avdrag resp. påslag de gjort för att ha fjärrvärme istället för pump. Enligt Dark Helmet gick avdraget för pumpen på ett ut med kostnaden av växlare och anslutning, vilket låter otroligt. Värmepumpen ger väl inte Eksjöhus mer än 30.000:- för och bara anslutningen av fjärrvärme här kostar 35.000:-

Känner att jag måste ringa Eksjöhus på måndag oxå!! ;)
 
funkis4ever skrev:
Då värmer alltså frånluftsvärmepumpen i första hand och sedan hoppar fjärrvärmen in istället för elpatronen när behovet ökar till mer än vad kompressorn klarar av att leverera, eller?

Känner att jag måste ringa IVT på måndag...

Den offert vi har från Eksjöhus talar ju inte om för oss vilket avdrag resp. påslag de gjort för att ha fjärrvärme istället för pump. Enligt Dark Helmet gick avdraget för pumpen på ett ut med kostnaden av växlare och anslutning, vilket låter otroligt. Värmepumpen ger väl inte Eksjöhus mer än 30.000:- för och bara anslutningen av fjärrvärme här kostar 35.000:-

Känner att jag måste ringa Eksjöhus på måndag oxå!! ;)
Stämmer exakt det. Dock så är inte kommunen speciellt glada åt denna lösning då dem får leverera mindre fjärrvärme än beräknat (min kommun är i alla fall inte det). Som exempvis så betalade vi 6 kr i fjärrvärmekostnad för juli månad (iofs väldigt varm sommar men då är ändå uppvärmning av varmvattnet inräknat). Vet t.ex. att till min gata så har kommunen betalt 1,2 miljoner för att få fram fjärrvärme. Kan ju själv räkna ut hur lång den avbetalningen blir då :rolleyes:

Kanske du även bör ringa till din kommun på måndag för att höra deras åsikter innan.

Tyvärr så är avdragen från hustillverkarna smått löjligt låga.
 
Känner att jag måste ringa min blivande kommun på måndag!! ;)

Att det ska vara en sådan djungel... Man börjar med att försöka ringa in några hustillverkare, när man äntligen är nere på två och fått deras offerter har jag nu insett att allt det svåra startar. Vad ingår, vad ingår inte, vem har bästa vitvarorna, vem har bästa fönstren etc. etc. Tillråga på detta kan man inte ens hoppas att säljarna har sådan koll att de kan tipsa om olika alternativ på uppvärmning. Varör måste alla säljare vara säljare.... hmmm.. ;)
 
Nu är det tisdag. Har du ringt och fått svar?
 
Svaren har dröjt en smula och jag glömde bort tråden...

Tack! För alla svar och ideér.

Fjärrvärmelevernatören tar 14.000:- i anslutningsavgift och ser inga problem med att jag återvinner frånluften och använder deras fjärrvärme som tillskott.

Husleverantörerna drar av ca. 3000:- om jag byter från pump till fjärrvärmeväxlare, alltså tjänar jag nästan ingenting på att välja bort pumpen.

IVT-center tar 14.000:- inkl.montering för att komplettera frånluftsvärmepumpen med en IVT630 och samtidigt koppla ur elvärmepatronen.

Summa kardemumma blir alltså 28.000:- i extra utgifter för att få lösningen frånluftsvämepump med tillskott från fjärrvärme.

Då skär jag ner totala energibehovet med 20-25% med hjälp av pumpen och betalar bara 43öre/kwh för resten.

Dessutom får jag tillsammans med fjärrvärmen en fiberkabel med leverans av 100Mb bredband data/tele/HDTV

Denna lösning blir det!
 
funkis4ever skrev:
Svaren har dröjt en smula och jag glömde bort tråden...

Tack! För alla svar och ideér.

Fjärrvärmelevernatören tar 14.000:- i anslutningsavgift och ser inga problem med att jag återvinner frånluften och använder deras fjärrvärme som tillskott.

Husleverantörerna drar av ca. 3000:- om jag byter från pump till fjärrvärmeväxlare, alltså tjänar jag nästan ingenting på att välja bort pumpen.

IVT-center tar 14.000:- inkl.montering för att komplettera frånluftsvärmepumpen med en IVT630 och samtidigt koppla ur elvärmepatronen.

Summa kardemumma blir alltså 28.000:- i extra utgifter för att få lösningen frånluftsvämepump med tillskott från fjärrvärme.

Då skär jag ner totala energibehovet med 20-25% med hjälp av pumpen och betalar bara 43öre/kwh för resten.

Dessutom får jag tillsammans med fjärrvärmen en fiberkabel med leverans av 100Mb bredband data/tele/HDTV

Denna lösning blir det!
funkis4ever:
Hej igen!
Som jag fattade det så tog du alternativet med frånluftsvärmepump med tillskott från fjärrvärme.
Du skär då ner det totala energibehovet med 20-25% med hjälp av pumpen och betalar bara 43öre/kwh. Hur då menar du med det resonemanget och hur får du fram siffran 43öre?

Det är ju några månader sedan du skrev sist, är pumpen installerad och klar ännu?
 
fredwel skrev:
Nja, återvinningen i ett FTX-aggregat funkar så att du värmer tilluften med frånluften. Du kommer med andra ord att blåsa in förvärmd luft i stället för att suga in kall luft genom tilluftsventilerna.

Vi har fjärrvärme och golvvärme, men tyvärr inte FTX. Tilluftsventilerna sitter hos oss ovanför fönstrena. OM du väljer fjärrvärme och har golvvärme skulle jag rekommendera dig att ha FTX av komfortskäl, du riskerar kallras från fönster och ventiler. Det blir nog inte lika tydligt om man har radiatorer, då kommer tilluften följa med varmluften upp i taket och blandas.

/Fredrik
Vad har du för energiförbrukning idag? Du skulle spara säkert 5000 kWh/år om du hade återvinning av frånluften om vi antar att du totalt ventilerar huset med 50 l/s ouppvärmd uteluft dygnet runt.
 
Vet inte exakt vad jag har för energiförbrukning, har inte fått riktig koll på det där än.

Jag har återvinning av värmen, vi har en frånluftsvärmepump som bereder varmvattnet. Fjärrvärmen värmer endast huset. I kronor räknat så kostade uppvärmningen drygt 1 600 de kallaste månaderna och senaste räkningen låg på 308 kr. Då är varmvattnet inte inräknat. FLVP drar ju en del ström i sig själv plus att vi har elpatronen påslagen.

/fredrik
 
Jag jobbar med fjärrvärme och har läst era diskussioner och tycker det låter helknasigt att köra utrustningar som går på el, typ FLVP eller i värsta fallet ELPATRON!!! Vad är det egentligen för energibolag som har prånglat på er dessa lösningar? Har dom höjt energipriserna så extremt att det lönar sig att köra pump respektive elpatron? Som jag ser det ska man installera FTX och inte "gorma" med nåt annat. Tror vi tar typ 9000 för det vid nyinstallation.
De enda extrautrustningar som kan vara vettiga att köra tillsammans med fjärrvärme är ved eller solvärme vilket ganska många gör. Så tycker jag...
 
Det är inte energibolagen, utan (i mitt fall iaf) husleverantörerna. Energibolaget (fjärrvärmeleverantören) vill självklart att man ska köra så mycket fjärrvärme som möjligt.

Fjärrvärme verkar inte vara en så vanlig lösning vid nyproduktion, kanske därför lösningarna från husleverantörerna blir lite fyrkantiga. En annan anledning är de energikrav som kommer från myndighetshåll, vet att LB-hus har ändrat i den husmodell som jag har och satt in mindre fönster för att få ner energiförbrukningen efter dom senaste skärpningarna från myndighetshåll.

/fredrik
 
Jo, det är nog som du säger. Man vill ju helst att det ska användas fjärrvärme när det ändå installeras. Det blir så dyrt annars... En roterande värmeväxlare återvinner ju ändå runt 70%, det tycker jag är himla bra, sen så är det en väldigt enkel apparat som torde ha en väldigt god livslängd. Den återvinner även kyla på sommaren om man har tillgång till det!

Vi tar endast ca.50 öre/kWh inkl. allt (moms, fast avgift m.m.) därför så är det av största intresse att kunderna låter fjärrvärmen ta största möjliga förbrukning. Förbrukas det mer el så höjs ju även de fasta avgifterna för elen, de flesta klarar sig på 16A.
 
Om du kör fjärrvärme får du ett väldigt högt behov av "tillförd" energi eftersom ingen energi återvinns. Sätter du in ett FTX kan du kanske bespara 3000 kWh netto. Även om verkningsgraden är hög i dagens FTX är fläktarna energikrävande att styra, därav en låg nettobesparing. Att sätta in ett FTX är rätt dyrt (30-40 000), men vissa väljer det för att slippa kallras från fönstren (där friskluftsintagen ofta sitter) och för att få en bättre inomhusluft. Rent ekonomiskt är det nästan omöjligt att tjäna in ett FTX som dessutom också kreäver relativt frekvent underhåll och rengöring.

Vissa anser att de enda sätten för att man i framtiden med fjärrvärme skall klara den nya energideklarationen, är att använda en energiutvinnande kompressor som sitter i t.ex. frånluftsvärmepumpar som i IVT490 (mycket bättre än en värmeväxlare som sitter i FTX) och spetsa med fjärrvärme istället för el. IVT kommer att lansera en sådan runt årsskiftet. Fjärrvärmebolagen är dock emot detta då deras försäljning skulle minska och ske bara under vinterhalvåret då det är som dyrast att producera energi. Det andra sättet för att klara fjärrvärme är att isolera huset väldigt väl.

Nu tror jag att du i Linköping kommer att kunna uppfylla kraven, men då alla villor skall energideklareras fr.o.m 2009 kan det vara en poäng att hålla nere det totala tillförda energibehovet. Det enda man vet om framtiden är att energipriser kommer att gå upp och att kraven från myndigheterna kommer att skärpas ytterligare. Tyvärr slår energideklarationen lite felaktigt och gör ingen skillnad på vilken typ av energi som används, bara att man minimerar behovet. Att sedan direktel fysikaliskt sett är en sämre lösning än fjärrvärme ur ett framtida energihushållningsperspektiv tycker jag man har missat.

I min kommun har det medföljt en "gratis" anslutning till fjärrvärme med tomten vi köpt vilket vi absolut inte kommer att ansluta oss till. Det beror dock mestadels på prissättningen som är 103,5 öre/kWh!!!!!! och att vi ligger precis på gränsen för BBR-kraven. Vi tänker satsa på bergvärme eller en ComfortZone CE-65 där mängden köpt energi minskar rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.