Stefan N Stefan N skrev:
Polestar3 får V2G.
[länk]
Mycket bra. Nu hoppas vi att andra tillverkare följer efter.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T
Stefan N Stefan N skrev:
Polestar3 får V2G.
[länk]
Går det på hemförsäkringen eller bilförsäkringen när det börjar brinna då?
 
T TH885 skrev:
Går det på hemförsäkringen eller bilförsäkringen när det börjar brinna då?
Båda! Man får fett med pengar.
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Räknar man på hela produktionscykeln inklusive slitage på batterierna så är det inte så billigt att köra V2G.

Stapeldiagram över elpriser i öre/kWh för två olika tidsperioder, markerade med olika färger.
Tittar man på dessa två veckor så är det dessutom inte så många dagar som det lönar sig särskilt bra att ladda upp och ladda ur på samma dygn.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Räknar man på hela produktionscykeln inklusive slitage på batterierna så är det inte så billigt att köra V2G.

[bild]
Tittar man på dessa två veckor så är det dessutom inte så många dagar som det lönar sig särskilt bra att ladda upp och ladda ur på samma dygn.
Hur mycket sliter det på batteriet att ladda ur dem? Sliter det mer när det gäller V2G än att bara köra bilen?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur mycket sliter det på batteriet att ladda ur dem? Sliter det mer när det gäller V2G än att bara köra bilen?
Det som sliter mest är höga strömmar/hög effekt, både under laddning och urladdning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur mycket sliter det på batteriet att ladda ur dem? Sliter det mer när det gäller V2G än att bara köra bilen?
Det borde slita betydligt mindre antar jag.. huset drar väl sällan mer än kanske 1-6kW om man inte råkar köra ugn, spis, micro och varmvattenkörning på samma gång. Vid 11kW börjar huvudsäkringar ryka om du har 16A. Kör du bil så är det väl snarare (minst) 15kW kontinuerligt så betydligt jobbigare för batteriet.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Räknar man på hela produktionscykeln inklusive slitage på batterierna så är det inte så billigt att köra V2G.

[bild]
Tittar man på dessa två veckor så är det dessutom inte så många dagar som det lönar sig särskilt bra att ladda upp och ladda ur på samma dygn.
Det har inte varit långa lågprisperioder de senaste dagarna men det kommer och går. Jag tror att det är många som privatleasar/tjänstebil eller bara har bilarna ett kort tag nuförtiden, de bryr sig nog inte om batterislitage.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Det har inte varit långa lågprisperioder de senaste dagarna men det kommer och går. Jag tror att det är många som privatleasar/tjänstebil eller bara har bilarna ett kort tag nuförtiden, de bryr sig nog inte om batterislitage.
Inte billigt att fixa v2g på hussidan, om man inte har solceller förberedda för det
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det som sliter mest är höga strömmar/hög effekt, både under laddning och urladdning.
Är det då inte som Vortex skriver ovan, att V2G borde slita mindre än vanlig körning, så länge man inte kör hela huset på max samtidigt?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är det då inte som Vortex skriver ovan, att V2G borde slita mindre än vanlig körning, så länge man inte kör hela huset på max samtidigt?
Ja, men slitaget finns fortfarande kvar, inte lika stort bara. Det finns överkapacitet i ett bilbatteri, men...

Jag gör slut på ca 12kWh från min bil på sex mil dagligen. Huset använder sig av ca 35kWh dagligen nu på sommaren. Högst effekt är det på kvällen (middag mm, framförallt ugn). I många elbilar är 35kW vad som skiljer fullt från tomt, eller bra nära i alla fall. I andra finns inte ens så mycket i batteriet.

I praktiken så skulle bilen kunna hjälpa dig med maximalt 8 kWh, men i praktiken kanske 4-6 bara. Om du på 6kWh i snitt lyckas spara 2kr så blir det 12kr/dygn, men du når nog inte dit. Vissa dygn är natten dyr. Andra dygn är dagen billig.

Slitaget på batteriet är inte linjärt, men man kan utifrån laddhybriderbändå räkna ut att det kanske kostar runt 50lre till 1kr per kWh (grova siffror). Så det vill till att man sparar mycket.

Nästa bekymmer är bilens batterigarantier, de kommer rimligen att påverkas av detta . Det har också ett värde.

Visst ibland kan det ge en vinst, men hur mycket kostar det att ta emot elen till huset? 50kkr i installation kanske? Jag vet inte. Kostar det 50kkr så blir det aldrig lönsamt...

Edit: jag har noterat att antalet billiga timmar på natten har börjat krympa också, dvs färre timmar att hinna ladda på, men å andra sidan kanske du kan ta ur lite mer ur bilen att tjäna på också.
 
Mikael_L
D djac skrev:
många som privatleasar/tjänstebil eller bara har bilarna ett kort tag nuförtiden, de bryr sig nog inte om batterislitage.
Men det är ju ändå inte bra.
Vad som är bra för samhället och planeten är inte oviktigt, även fast det finns egocentriska männsikor.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är ju ändå inte bra.
Vad som är bra för samhället och planeten är inte oviktigt, även fast det finns egocentriska männsikor.
Absolut, dock är det ju en väldigt svår ekvation, för mig iaf, att ställa nyttorna mot varandra och försöka summera, om V2G blir vanligt så kommer det påverka behoven i nät och produktion och då får vi besparingar där som då ska vägas mot ett slitage, förmodligen litet, på batterierna. Inte helt lätt med oerhört många komponenter och faktorer.

Jag tycker det är så med miljöpåverkan öht, på avstånd ser det lätt ut men när man kommer nära är det ganska komplext.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men slitaget finns fortfarande kvar, inte lika stort bara. Det finns överkapacitet i ett bilbatteri, men...

Jag gör slut på ca 12kWh från min bil på sex mil dagligen. Huset använder sig av ca 35kWh dagligen nu på sommaren. Högst effekt är det på kvällen (middag mm, framförallt ugn). I många elbilar är 35kW vad som skiljer fullt från tomt, eller bra nära i alla fall. I andra finns inte ens så mycket i batteriet.

I praktiken så skulle bilen kunna hjälpa dig med maximalt 8 kWh, men i praktiken kanske 4-6 bara. Om du på 6kWh i snitt lyckas spara 2kr så blir det 12kr/dygn, men du når nog inte dit. Vissa dygn är natten dyr. Andra dygn är dagen billig.

Slitaget på batteriet är inte linjärt, men man kan utifrån laddhybriderbändå räkna ut att det kanske kostar runt 50lre till 1kr per kWh (grova siffror). Så det vill till att man sparar mycket.

Nästa bekymmer är bilens batterigarantier, de kommer rimligen att påverkas av detta . Det har också ett värde.

Visst ibland kan det ge en vinst, men hur mycket kostar det att ta emot elen till huset? 50kkr i installation kanske? Jag vet inte. Kostar det 50kkr så blir det aldrig lönsamt...

Edit: jag har noterat att antalet billiga timmar på natten har börjat krympa också, dvs färre timmar att hinna ladda på, men å andra sidan kanske du kan ta ur lite mer ur bilen att tjäna på också.
De som kan ladda fullt på jobb kan sen köra huset på det, då blir det med en gång mer lönsamt.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Jag tycker det är så med miljöpåverkan öht, på avstånd ser det lätt ut men när man kommer nära är det ganska komplext.
Ja som att det troligast är miljönytta med plast på varje gurka, då den då håller längre i butik och mindre slängs.
Det finns alltid (minst) en baksida till alla framsidor.

Vad gäller batterier, slitage av d.o, V2G och allt det där, så är vi nog så väldigt i början att vi knappast kan överblicka eller förutse allt. Det kan hända mycket på flera olika fronter, med teknikutveckling och annat.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.