Hej alla

Jag är ny i forumet och hoppas att ställa frågan rätt.

Jag funderar på att bygga ett hus, en enplansvilla på cirka 150 kvm i södra Sverige (norra Skåne). Jag skulle vilja veta vilket material är att föredra: trä eller stenmur..

Ger en murblock som t.ex. Fintjas Exakt en bra isolering?

Finns det någon hemsida som kan ge en fingervisning på hur mycket det skulle kosta att bygga ett hus i träd alternativt stenmur?

Tack för all hjälp!
 
Min Killgissning är att du saknar för mycket av diverse kunskaper för att kunna bygga dig ett hus.

Eller har du tänkt att hyra in folk för bygget?

För du har väl inte tänkt dig en totalentreprenad, eller?
 
Jag har tänkt mig en deladentrepenad
 
Hur intressant är byggkostnaden?
Hur mycket pengar har du tillgängligt för ditt möjliga bygge?

Har du tänkt dig att bo i huset i 30 år?
Kanske kan vara idé att fundera över totalkostnaden?
Driftkostnader, underhåll och reparationer över längre tid gör mycket i pengar.
Hemsidan du önskar finns inte.
 
Tack för ditt svar.

Jag förstår att byggande innebär många svåra beslut. Självklar blir budgeten en restriktion som skall respekteras. man bygger så länge det finns pengar i plånboken.

Valet mellan stenmur och lösvirke är inte enbart ekonomiskt. Det är en fråga av känsla och som du säger ett långsiktigt boende. Stenmur är kanske 15-20% dyrare men billigare i underhåll.

Det absolut viktigaste är att bestämma sig för att bygganytt eller köpa något färdigt. Att köpa en befintlig bostad är det absolut enklaste och billigaste.

Jag har fått, i alla fall, en bra uppskattning av hur mycket det kostar att bygga nytt men har inte fattat ett beslut än. Vi får se.

Tack för dina kommentarer.
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.