Tänkte först ställa frågan i en annan tråd jag skapat men blir ju off-topic känner jag så gör en ny.

Jag har sökt, läst och frågat diverse solelsinsatta som både jobbar och inte med det.

Jag blir bara förvirrad.

Alltså... Det krävs mera när solceller ska upp på ett stalltak då det då omfattas av djurskyddslagen osv. Om jag förstått det rätt.

Om man får förslaget att sätta solcellspaneler i klass 2. Alltså med dubbelisolerad kabel osv så antar jag att den ändå inte är gnagarsäker? Kabeln alltså.

Om inte begriper jag inte hur man skulle kunna göra. Tex Ja Solar panel jam54s30 serien har en kabel på varje långsida i mitten som är 120 cm och har en färdig mc4kontakt. Man kan ju inte köpa omg(pansarrör) och hålla på. Då kommer ju rören gå kors o tvärs för att få ut hela kabellängden? Det andra alternativet för att få kabeln gnagarsäker är ju maskinkabel men då måste ju den snurras massor för att komma rätt till nästa panel?

Visst. Har läst något om att kablarna ska gnagarsäkras vid utsatta ställen. Tror det var någon info ifrån Länsförsäkringarna. Alltså kanske det räcker med att snurra ihop under varje panel o ha det stripat? Och bara ha skydd på DCkablarna ner till brytare och resten?

Sedan så är det där med emc. Hur man nu än kopplar ihop är det ju svårt att får plus o minus att ligga bredvid varandra hyffsat bra när det ska dras tillbaka hela vägen?

Bifogar 2 exempel. Röda ringar är ihoprullning av kablar. Gråa linjer är gnagarskydd. Kan tänkt fel med plus o minus. Alltså röd o svart så skit i det. Hehe.

Vore tacksam för info. Gärna ytterligare info om sådant som inte får missas.

Jag vill verkligen inte att det blir fel med tanke på skräckexempel som finns på nätet. Oavsett om det är reggade, godkända eller inte företag.
 
  • Schematisk ritning av en vattenfördelning med rör och kopplingar i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över en byggnadsplan med markerade väggar och potentiella dörröppningar i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Vad är det du undrar över? Du verkar ju ha en del klart för dig redan.
 
Kan du inte bara ställa det som krav på leverantören och att de redovisar hur de uppfyller regelverken med exempelvis hänvisning till länsförsäkringar.
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är det du undrar över? Du verkar ju ha en del klart för dig redan.
Ok nu ska vi se.. Jag frågar så här istället.

När det gäller gnagarsäkert. Gäller det även kablarna mellan panelerna? Dubbelisolerad känns ju knappast gnagarsäkert. Eller är det genomföringar osv?

Ledaren tillbaka ska i största mån ligga i närheten av kablarna mellan panelerna? Ca 10 cm i rör tex?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kan du inte bara ställa det som krav på leverantören och att de redovisar hur de uppfyller regelverken med exempelvis hänvisning till länsförsäkringar.
Jo givetvis. Vill bara ha någon koll på saker o ting iaf. Haha. Känns bara mera bra.
 
Det finns väl regelverk för hur en gnagarsäker installation ska se ut? Rådgör med ditt eget försäkringsbolag så blir det inte problem vid en eventuell skada. Ta fram regelverken, ställ kravet enligt denna och kontrollera att det följts efter installaionen och innan du betalar fakturan. Är du osäker på kontrollen tar du in en besiktningsman.

Jag förstår annars inte frågeställningen, det verkar ju finnas gnagarsäker kabel;exempelvis PBM-SOLAR XLA - PBM Kabel eller EUROFLEX® 1Z2AZ2-K - Lidalco AB
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det finns väl regelverk för hur en gnagarsäker installation ska se ut? Rådgör med ditt eget försäkringsbolag så blir det inte problem vid en eventuell skada. Ta fram regelverken, ställ kravet enligt denna och kontrollera att det följts efter installaionen och innan du betalar fakturan. Är du osäker på kontrollen tar du in en besiktningsman.

Jag förstår annars inte frågeställningen, det verkar ju finnas gnagarsäker kabel;exempelvis PBM-SOLAR XLA - PBM Kabel eller EUROFLEX® 1Z2AZ2-K - Lidalco AB
Låter att att det är så jag får göra. Tack!


Angående kablarna som ska vara mellan panelerna redan satt fast i panelen. Men gör dom inte det så förstår jag och då ska det ju inte vara några problem. Tack återigen.

Tack alla som svarat. (y)
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Ok nu ska vi se.. Jag frågar så här istället.

När det gäller gnagarsäkert. Gäller det även kablarna mellan panelerna? Dubbelisolerad känns ju knappast gnagarsäkert. Eller är det genomföringar osv?

Ledaren tillbaka ska i största mån ligga i närheten av kablarna mellan panelerna? Ca 10 cm i rör tex?
När det gäller gnagare kan du mer eller mindre stryka den delen närmast panelerna och uppe på taket. Där är det viktigaste att allt görs noga, fastsatt, skyddat tex delar i rör osv det är ofta väldigt slarvigt gjort med kablar lösa som kan slänga omkring eller påverkas av tex snö osv. Båda dina skisser är ju exempel på välordnade dragningar i princip.

Gnagarsäkerheten får du inrikta dig på efter takgenomföringarna (som i sig är en viktig sak här) och vidare ner mot omformarna och sen även på AC-sidan. Där kan du följa råden i tex LBK som nog mexitegel indirekt syftar på. Det har inte direkt med DC för solceller att göra mer principer för skydd och förläggningar som försvårar för gnagarna att komma åt.

Och som nämndes om du ska ställa krav gör det vettigt före jobben och utan överdrifter det blir nog sammanvägt bäst. Det behövs som jag ser det efter att ha sett ganska många exempel på onödigt dåliga solelinstallationer. Att vara för fyrkantig kommer nog bara driva priset bort i tok eller att man avstår jobbet samma med att i efterhand försöka rätta upp något som gått snett via besiktningar ekonomiska uppgörelser osv. Exemplen är ju många på forumet i olika ämnen där papperstigrarna försöker skipa rätt det gynnar bara fel part då.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
När det gäller gnagare kan du mer eller mindre stryka den delen närmast panelerna och uppe på taket. Där är det viktigaste att allt görs noga, fastsatt, skyddat tex delar i rör osv det är ofta väldigt slarvigt gjort med kablar lösa som kan slänga omkring eller påverkas av tex snö osv. Båda dina skisser är ju exempel på välordnade dragningar i princip.

Gnagarsäkerheten får du inrikta dig på efter takgenomföringarna (som i sig är en viktig sak här) och vidare ner mot omformarna och sen även på AC-sidan. Där kan du följa råden i tex LBK som nog mexitegel indirekt syftar på. Det har inte direkt med DC för solceller att göra mer principer för skydd och förläggningar som försvårar för gnagarna att komma åt.

Och som nämndes om du ska ställa krav gör det vettigt före jobben och utan överdrifter det blir nog sammanvägt bäst. Det behövs som jag ser det efter att ha sett ganska många exempel på onödigt dåliga solelinstallationer. Att vara för fyrkantig kommer nog bara driva priset bort i tok eller att man avstår jobbet samma med att i efterhand försöka rätta upp något som gått snett via besiktningar ekonomiska uppgörelser osv. Exemplen är ju många på forumet i olika ämnen där papperstigrarna försöker skipa rätt det gynnar bara fel part då.
Tack så mycket!

Det blir nog bra till slut. Man läser ju runt om fel o brister så man blir ju lite nojig. Men som sagt. Det blir nog bra.

(y)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.