Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du vill kapa lite "här och där" sparar du ordentligt med tid att ha en batteridriven såg.
Ingen sladd som krånglar, är för kort eller blir avsågad.

Har du redan en vettig 18v skruvdragare köper du en cirkelsåg som tar samma sorts batteri. Annars får du kika runt lite och hitta några modeller du gillar.
Exempel DDF484 Rtj + DHS680z
Har idag en Makita 18V, så vore inte fel med en ur samma Serie, men frågan är om det är värt "merkostnaden" mot en billigare sladd-driven, då jag inte bygger så mycket? Men det kanske är värt det? Den du länkade var ändå väldigt prisvärd!


/Jocce
 
coconut coconut skrev:
Ska du bara ha en såg så är det en cirkelsåg du ska köpa. Ställbart sågdjup och möjlighet att vinkla är bra egenskaper.

Sen är det en smaksak om man vill ha batteridriven eller med sladd. Batteridriven är en större investering då man ofta behöver tänka igenom vilket batterisystem man gillar.

En batteridriven är dock smidigare så om budgeten tillåter hade jag tittat på det. Ett okej hobbymärke är Ryobi och kanske en Ryobi R18CS och komplettera med batterier om man inte hittar ett kit.

Annars är de större batterisystemen från milwaukee, makita, Bosch, hikoki ouch festool. Samt säkert nån mer jag inte nämnt. Då är det en fördel att åka runt och känna och klämma på maskiner för att se vilken som känns bäst.

Till en början är det bara en såg som gäller.

Har idag Makita 18V-system, så det vore smidigt med en sådan. Frågan är om "merkostnaden" för en Makita vs. en billigare är värt det?

/Jocce
 
Unikt namn
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har idag en Makita 18V, så vore inte fel med en ur samma Serie, men frågan är om det är värt "merkostnaden" mot en billigare sladd-driven, då jag inte bygger så mycket? Men det kanske är värt det? Den du länkade var ändå väldigt prisvärd!


/Jocce
Jag tycker absolut det. Kap-momentet gick ungefär 2-3ggr så fort med en sladdlös jfr med en sladd driven när jag byggde trall och "behövde" kapa lite på gående fot så att säga.

Det ska dock tilläggas att min sladd-cirkelsåg var gammal och lite halvusel. :)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Till en början är det bara en såg som gäller.

Har idag Makita 18V-system, så det vore smidigt med en sådan. Frågan är om "merkostnaden" för en Makita vs. en billigare är värt det?

/Jocce
Det skulle jag säga att det är. Du kan nog uppnå jämförbara resultat men arbetsglädjen är något helt annat. Jag köpte ibland tidigare billigt krafs när det kom till verktyg som sällan skulle användas men likt fasen har man ångrat sig.

Lite samma sak som med sladd va batteri. Sladd funkar utmärkt funktionsmässigt och har tidigare kört det på bla sänksåg men fasen vad mycket skönare det är med batteri.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
coconut
Jocce81 Jocce81 skrev:
Till en början är det bara en såg som gäller.

Har idag Makita 18V-system, så det vore smidigt med en sådan. Frågan är om "merkostnaden" för en Makita vs. en billigare är värt det?

/Jocce
Då du redan har batterier skulle jag köra en batteridriven cirkelsåg från Makitas sortiment. Men du behöver antagligen inte den dyraste modellen.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Det skulle jag säga att det är. Du kan nog uppnå jämförbara resultat men arbetsglädjen är något helt annat. Jag köpte ibland tidigare billigt krafs när det kom till verktyg som sällan skulle användas men likt fasen har man ångrat sig.

Lite samma sak som med sladd va batteri. Sladd funkar utmärkt funktionsmässigt och har tidigare kört det på bla sänksåg men fasen vad mycket skönare det är med batteri.
coconut coconut skrev:
Då du redan har batterier skulle jag köra en batteridriven cirkelsåg från Makitas sortiment. Men du behöver antagligen inte den dyraste modellen.
Något tips på vilken jag skall kika på? Känns som det finns ett par att välja på och jag har ingen direkt koll vad man skall kika på.


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Till en början är det bara en såg som gäller.

Har idag Makita 18V-system, så det vore smidigt med en sådan. Frågan är om "merkostnaden" för en Makita vs. en billigare är värt det?

/Jocce
Har du ett extra batteri idag? Det blir nog väldigt fort tråkigt att behöva ta loss och bära runt batteri när du skiftar maskin…
 
Makita DHS680 och en snabbvinkel har nästan ersatt min kap&gersåg. Lite slarvigt uttryckt: "Det är många gånger enklare att ta sig till virkeshögen, än att flytta på den". Numera åker kap&gersågen bara fram när det ska socklas och sättas foder.
 
Rickard.
Jocce81 Jocce81 skrev:
Något tips på vilken jag skall kika på? Känns som det finns ett par att välja på och jag har ingen direkt koll vad man skall kika på.


/Jocce
Du har fått tipsen tidigare i tråden men 680 eller 660 är dom enda jag skulle våga rekommendera inom Makita. Lite skillnad i utseende men främst klingans placering som är skillnaden och det är egentligen bara en smaksak.

Med sladd skulle jag våga prova den billigaste 165mm av ett någorlunda seriöst märke.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Cirkelsåg is THE shit. Såklart.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Har du ett extra batteri idag? Det blir nog väldigt fort tråkigt att behöva ta loss och bära runt batteri när du skiftar maskin…
Har två batterier idag, och har tänkt köpa ett extra inom kort.
(Har en lövblås som kräver två batterier)


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.