Antag att jag bygger en bygglovspliktig altan en dryg meter över marken. Bygglov finns för detta. Därefter gräver jag ur under denna altan så att jag får ståhöjd. Jag gräver bara under själva altanen.

Behöver jag ytterligare lov för att gräva?

När jag grävt klart passar jag på att gjuta en liten platta på marken, denna ligger cirka en meter under omgivande marknivå.

Behöver jag bygglov för att få gjuta?


:confused:
 
Intressant fall. I Boverkets broschyr "Behöver jag bygglov" står det:

Bygga till
Tillbyggnad kräver också bygglov. Hit räknas allt som ökar en byggnads volym, oavsett i vilken riktning detta sker. Gräva ut och göra en källare är därmed bygglovspliktigt,liksom att bygga in en balkong.


Frågan är väl när det blir en källare. Om du inte kan nå ditt utrymme från huset så kanske det snarare är fråga om en jordkällare. En sådan är bygglovsbefriad om den är högst 10 kvm.
 
MathiasS skrev:
Därefter gräver jag ur under denna altan så att jag får ståhöjd.
Där behöver du nog marklov.

Marklov krävs vid väsentlig förändring av marken, vilket enligt rättspraxis är om du fyller upp eller schaktar ur mer än 0,5 m.

Infobanken - Nacka
 
Faidros skrev:
Intressant fall. I Boverkets broschyr "Behöver jag bygglov" står det:

Bygga till
Tillbyggnad kräver också bygglov. Hit räknas allt som ökar en byggnads volym, oavsett i vilken riktning detta sker. Gräva ut och göra en källare är därmed bygglovspliktigt,liksom att bygga in en balkong.


Frågan är väl när det blir en källare. Om du inte kan nå ditt utrymme från huset så kanske det snarare är fråga om en jordkällare. En sådan är bygglovsbefriad om den är högst 10 kvm.
Eftersom utrymmet inte ens är ett utrymme då väggar och tak saknas (annat än trallgolvet) borde det väl inte kunna kallas jordkällare? Access finns förstås bara utifrån.
 
Faidros skrev:
Där behöver du nog marklov.

Marklov krävs vid väsentlig förändring av marken, vilket enligt rättspraxis är om du fyller upp eller schaktar ur mer än 0,5 m.

Infobanken - Nacka
Ja det låter rimligt. Det är redan grävt en stor del eftersom det såg likadant ut under den förra altanen. Nu blir det dock lite bredare och lite djupare grävt.

Marklov borde vara betydligt lättare att få till än ett fullt bygglov.

En eventuell gjutning i botten på detta borde således inte vara relevant i sammanhanget?
 
MathiasS skrev:
En eventuell gjutning i botten på detta borde således inte vara relevant i sammanhanget?
Att bara gjuta en platta på marken skulle väl kunna betraktas som altan/uteplats. I ditt fall skulle du kanske kunna hävda att plattan är en del av den befintliga altanen (med ovanligt stort utrymme mellan gjutningen och golvet ovanför)?
 
Av den befintliga altanen syns inte längre något spår, men en liten gjutning kan givetvis vara ett underlag för stadiga plintar (triangelformade i lecablock) men det låter ändå som att man inte behöver fiffla för att gjuta lite. Ju mindre fiffel desto bättre. Tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.