Vi har ett äldre hus från 1945 som är helt renoverat så när som att tilläggsisolera vinden. Vi har tagit bort våra katt vindar. Den delen vi kommer åt är 2.5mx10m, ca 35cm spån mellan takstolarna. Kostnad för att lämna bort jobbet och blåsa lösull är på 20000:-. Då tänker jag att varför kan man inte köpa isolering själv och lägga ut över spånet? Det borde ju hjälpa en hel del och kosta betydligt mycket mindre. Kan man göra så?

Vi har inte behov av att isolera hela vinden. Det är ca halva som behövs då det endast är i barnens rum det verkligen är kallt i taket. I vårat sovrum och i hallen är det inte kallt vilket är konstigt då det är samma mängd över hela vinden.
 
Redigerat:
Ligger det 35 cm spån i tjocklek på de delar ni vill isolera ytterligare?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligger det 35 cm spån i tjocklek på de delar ni vill isolera ytterligare?
ja, jag uppskattar till kanske 35cm, det är i höjd med takstolarna. Så kan ju vara lite mindre. Vi har tidigare vintrar haft problem med att våra 2 kupor smält snön hela vintern. Snön har aldrig legat kvar. Detta har vi nu åtgärdat när vi la om taket. Så dom har mer isolering nu. Det kan ha varit en stor bidragande faktor men vi vill ändå kolla om vi kan säkra upp med mer isolering just där.
 
Det är ovanligt att takstolarnas höjd är 35 cm så kolla det först. Att lägga på mer på 35 cm ger inte så stor effekt men om man gör det själv är det inte någon stor kostnad. Leta efter kalldrag ute vid takfoten också då ni ändå håller på.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ovanligt att takstolarnas höjd är 35 cm så kolla det först. Att lägga på mer på 35 cm ger inte så stor effekt men om man gör det själv är det inte någon stor kostnad. Leta efter kalldrag ute vid takfoten också då ni ändå håller på.
Jag är som sagt osäker på tjockleken. Jag tittade bara upp i luckan utan att direkt riva i spånet.
Tänker det är ingen fara för fukt om man rullar ut isolering över?
 
Johan Eriksson5 Johan Eriksson5 skrev:
Jag är som sagt osäker på tjockleken. Jag tittade bara upp i luckan utan att direkt riva i spånet.
Tänker det är ingen fara för fukt om man rullar ut isolering över?
Troligtvis ingen skillnad då effekten blir så liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.