Hej!

Jag kikar på ett fritidshus med en fuktskadad torpargrund. Det ska både lukta illa och vara rätt murket, finns det något värde i att rusta upp en sådan fastighet, eller är det mer sunt att bygga ett nytt hus?

Skulle gärna ta emot lite råd kring vad jag kan titta efter och även hur jag ska utvärdera mitt eventuella husköp. Planen är att bygga ett attefallshus eller en tillbyggnad i anslutning till denna och få en bättre yta, om huset nu inte måste rivas.

Tack på förhand!
 
Omöjligt att säga utan bilder. Allt går att rädda men är du händig ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Omöjligt att säga utan bilder. Allt går att rädda men är du händig ?
Tack för svar, Jonatan! Ska ta lite bilder, återkommer under kvällen med vad jag kan få fram. Har väntat mig ett renoveringsobjekt men inte stött på en fuktskadad torpargrund innan. Tror det är ett fall mot byggnadens framsida enl bilder, så börjar nog kika där. Återkommer!
 
Jag köpte mitt hus och då var det fuktskadad i torpargrunden. Även hos mig var det för hög marknivå nära husgrunden och på ett ställe rann vattnet inåt mot väggen. Första jag gjorde var att anlita företag som sänkte marken runtomkring. Tog bort flera större träd också. Hade en besiktningsfirma där innan som väl egentligen bara bekräftade att det även syntes med mätutrustning att det var för fuktigt. Fick ta rum efter rum och bröt upp golv och bjälklag, tog bort allt organiskt, in med makadam och plast i botten. Sen anlitade jag ett företag som lade nytt bjälklag, isolering och golv. Min egen tid sparade många kronor kan jag säga. Bottenytan på mitt hus är ca 40 kvm. Mycket nöjd med resultatet
 
  • Gilla
pekingduck
  • Laddar…
B Brotorpet skrev:
Jag köpte mitt hus och då var det fuktskadad i torpargrunden. Även hos mig var det för hög marknivå nära husgrunden och på ett ställe rann vattnet inåt mot väggen. Första jag gjorde var att anlita företag som sänkte marken runtomkring. Tog bort flera större träd också. Hade en besiktningsfirma där innan som väl egentligen bara bekräftade att det även syntes med mätutrustning att det var för fuktigt. Fick ta rum efter rum och bröt upp golv och bjälklag, tog bort allt organiskt, in med makadam och plast i botten. Sen anlitade jag ett företag som lade nytt bjälklag, isolering och golv. Min egen tid sparade många kronor kan jag säga. Bottenytan på mitt hus är ca 40 kvm. Mycket nöjd med resultatet
Det var lite av min idé med denna fastighet också, dock var det mycket värre än mäklaren beskrev det. Får bli ett annat fritidshus för min del, men rätt objekt kan det absolut vara värt att investera i!
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
P pekingduck skrev:
Det var lite av min idé med denna fastighet också, dock var det mycket värre än mäklaren beskrev det. Får bli ett annat fritidshus för min del, men rätt objekt kan det absolut vara värt att investera i!
Absolut! Kul att renovera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.