Hej!

Jag inser att det finns massor av trådar kring val av fönsterfärg men jag har en ganska specifik fråga som jag inte hittar svar på.

Saken är den att vi flyttat in i ett 60-talshus med fönster som strukturellt är i kanonfint skick men som dom är nu är dom tyvärr söndermålade och i ganska dåligt skick visuellt. Tidigare ägare har kladdat på plastfärg på den ursprungliga oljefärgen och allt ser riktigt sorgligt ut.

Det rör sig om kopplade tvåglasfönster och än så länge har jag skrapat ytterbågarna trärena och kittat om och oljat trät.

Utsidan av ytterbågen skall vara i "bruten vit", S-0502-Y medan fönstren skall vara kritvita (S-0500-N) på insidan. Frågan är då hur jag skall göra med färgvalet.
Jag tänkte måla utsidan av ytterbågen med Jotun Drygolin oljefärg men då alla snickerier invändigt är målade med Servalac finess skulle jag gärna måla insidan av fönstren i det med.
Kan jag måla både innerbågen och insidan av ytterbågen med Servalac Finess samtidigt som jag målar utsidan av ytterbågen i Drygolin eller bör jag tänka på något annat sätt här?

Jag har kittat fönstren med linoljekitt om det spelar någon roll.

Tack!
Anton
 
Varför Drygolin? Välj en bra svensk linoljefärg istället.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför Drygolin? Välj en bra svensk linoljefärg istället.
Nej du kanske har rätt, kanske ska kika på linoljefärg för utsidan på ytterbågen istället?
 
Vad skulle Drygolin ha för fördelar jämfört med linoljefärg?
 
F fribygg skrev:
Vad skulle Drygolin ha för fördelar jämfört med linoljefärg?
Väldigt få eller inga alls låter det som på din ton och själv är jag inte kunnig nog att avgöra.
Jag förstod på färghandeln att en oljebaserad färg skulle vara tåligare och googlade mig till att drygolin kunde vara ett vettigt alternativ.

Har linoljefärg enbart fördelar jämfört med Drygolin?
 
C
W antonw86 skrev:
Har linoljefärg enbart fördelar jämfört med Drygolin?
Har förvisso aldrig målat med just drygolin, men linoljefärgens stora akilleshäl i sammanhanget är de långa torktiderna och den dåliga täckförmågan. Kanske också att själva anstrykningen är lite mer arbetskrävande. Så man förstår ju att yrkesmålare inte ser det som ett alternativ. Men målar man själv är det fördel linoljefärg enligt min åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.