Hej!
I sommar upptäckt något som mer känns som "trämjöl" under en säng utmed golvlist i sommarstugan (byggd 1960).
Hustrun uppger sig i början av sommaren dammsugit upp vad hon trodde var sand från stranden som barnbarnet fått med sig in, men nu såg det ut så här igen?!? (se bilder)
På väggen är det uppskruvad träpanel och på golvet ligger ett billigt laminatgolv från IKEA och i golvskarven fanns då detta, känns som lent mjöl till konsistens? Någon som av denna ringa information kan förstå vad som orsakar detta?

Då jag inhämtade kofot från intilliggande förråd så hängde denna insekt i ett spindelnät utmed kofoten, kan det vara något som är skyldigt?
Från andra gäster i stugan uttalats spekulationer om hästmyror, husbock mm, någon föreslog t o m Covid...

Men seriöst, vad kan ha orsakat detta och (om det är något hemskt) vad kan man göra åt det hela??

Tacksam för seriösa svar. // Glasse
 
  • Närbild på en vit fönsterkarm med brunaktiga sågspån och dammpartiklar i hörnet, vilket tyder på hålighet eller skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sågspån på ett vitt golv nära en trälist vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart skalbagge på en smutsig vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Myror eller getingar kan väl vara tänkbara kandidater. Har du kollat så det inte fallit från taket utmed väggen?

Jag hade getingbo på vinden där de tagit sig in bakom taklisten in i huset och fick liknande utfällning.

Kolla med Anticimex annars, det borde väl ingå i husförsäkringen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan även vara gnagare. Inte nödvändigtvis i väggen precis bakom golvlisten, utan kan ofta lika gärna vara uppe på vinden. De gnager inte trämjöl, men de rör sig och i gamla hus brukar det inte vara bom tätt någonstans så bös kan ramla/vibrera ner i konstruktionen.

Trämjölet ser mörkt ut, som om det kom från bark eller annat mörkt mtrl (masonit eller mdf/hdf t ex). Vanliga trägnagare håller till inne i virket vilket normalt ger ljust trämjöl.
Gnagare och hästmyror lever inte av träet som trägnagare, utan gör "bara" gångar i det för att ta sig fram och/eller boa.
Getingar gnager på trä, men tar det i munnen och blandar med sitt saliv och spottar/murar/bygger upp sina bon med "pappersmassan" som blir resultatet.

Skalbaggen ser svart ut. Skulle t ex kunna vara en jordlöpare, vilket är ett nyttodjur i trädgården. De vanliga trägnagarna är olika varianter av bruna/spräckliga/randiga skalbaggar, ingen svart vad jag vet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Undersök ordentligt för att utesluta hussvamp.
 
Håller med, till färgen ser det ut att kunna vara hussvampssporer. Men husbock är ett annat alternativ även om jag tycker mjölet ser ut att vara för mörkt.
 
Jag har likt jishi fått liknande restprodukter från getingar. Hade ett getingbo i en yttervägg där det syntes liknande på insidan. Har även haft liknande från ett bo med hushumlor. Fast i båda fallen har det fallit ner från ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.