Hej
Vi ska göra ett hål i väggen där vi ska mura in ett skåp som ska innehålla ugn och micro. Vi tänkte använda oss av standardmåtten 60 bredd och 60 höjd för ugn samt 38 höjd för micro. Detta är vad jag förstår nischmått (alltså yttermått på skåpet). Hur högt kommer då detta skåp att bli (bifogar en bild)? Använder vi oss av rätt mått? Är 38 cm den bästa standarden för micron?

Problemet är att ugn och micro inte är inköpta än, så vi kan inte prova oss fram.

Fungerar vilket 60 skåp som helst från IKEA (Man får ju såga till det för att passa)?
 
  • UgnOchMicroSkåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående er idé så tänkte jag direkt på hur ni tänk lösa detta med ventilationen. En inbyggnadsugn kräver luftspalt på ca 5 cm i bakkant.
Det ska finnas ett ventilationsgaller undertill, för att ta in luft. Övre gallret beror lite på om det är en inbyggnadsugn som evakuerar varmluften baktill eller framtill.
God ventilation är viktigt i synnerhet då ni tänkt placera en micro ovanför. Den kan ta skada av ugnens värme annars.

IKEA har speciella inbyggnadsskåp för detta ändamål (luftspalten finns med), men du får fila på hur du får in luften dit, kanske sätter du ventialtiongallret direkt undertill eller så kanske det finns någon annan lösning när ni murar. Microskåpet ska ha täckt baksida, dvs inte vara öppen mot ugnens luftspalt.

De flesta ugnar har ungefär samma inbyggnadsmått. Det är bara att ladda ner ett produktblad från valfri tillverkare.
 
Problemet med IKEAs är att de kör sin egna hittepåstandard på höjden på micron (tror det är 34 cm). Antagligen för att man ska känna sig tvungen att köpa deras micro efter att ha köpt stommen.

Angående ventilation är det ett bra påpekande, men jag tror vi har det löst. Skåpet kommer ju vara tjockare än väggen så vi kan fixa men det på baksidan.
 
nimhed, liten rättning, det är luckan som är problemet med IKEA, det är den som gör att enbart IKEA-micro passar i skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.