Köpte kåk 2 år sedan och insåg rätt snabbt att radiatortermostaterna som satt inte gjorde det de skulle. Det var uppenbart att de stelnat och inte höll önskade temperaturen. Jag bytte ut samtliga mot en modell som skulle ersätta de typerna som satt innan. Och det har funkat på de flesta radiatorer här hemma. Men jag har insett att termostaterna inte funkar på fem av radiatorerna. Jag har motionerat pliggarna och de verkar funka som de ska med att strypa flödet när de är intryckta och fullt flöde när de är fria.

Det som verkar vara gemensamt för dessa fem är delen som sitter under. Delen i mässing. På resterande 20 radiatorer så ser den ut på ett annat sätt men just dessa 5 ser ut som på bilden. Sexkantiga. Tror att termostaterna jag blivit rekommenderad inte är rätt för denna ventil(?).
Jag tänker tillbaka till innan jag bytte termostaterna och de som satt innan hade samma problem med att de inte ströp flödet. Verkar alltid vara fullt även när man vrider ner dem. Tror att det varit fel termostater från början och när jag köpte ersättare så var det rätt ersättare men fel modell ändå.

Finns det någon som genom att se ventilen/ventilhuset kan avgöra rätt modell på termostat som passar till? Detta ifall det är termostaten det är fel på...
Termostaterna jag köpt är MMA och ventilhuset verkar vara MMA på radiatorerna som funkar. Men jag har inte hittat likadana ventilhus som på bilden för att tyda om det också är MMA eller något annat...

Någon som vet?
 
  • Närbild på en radiatorventil av mässing monterad på ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det på sidorna av ventilhuset?

Edit: Eftersom termostaten går att skruva fast på ventilhuset så är det M28x1,5 gänga.
Det finns adaptrar att köpa,
[länk]
Tyvärr ingenting. Ser ut att finnas en logga som påminner om grekiska bokstaven Pi. Inte mer än så. Vilken adapter som skulle passa vet jag inte heller hur jag ska hitta.
 
Vad har du för värmekälla kopplad till systemet?
 
A AndersS skrev:
Vad har du för värmekälla kopplad till systemet?
Luft/vatten-värmepump CTC EcoAir 110.
 
Nu kan jag inget om luft/vatten men många system med bergvärme fungerar bäst med helt öppna termostater och sedan justeras systemet in med helt öppet och fasta strypningar.
Har tagit bort termostater av den anledningen har vanliga rattar (saknar fasta strypningar på vissa element) eller inget alls.
 
A AndersS skrev:
Nu kan jag inget om luft/vatten men många system med bergvärme fungerar bäst med helt öppna termostater och sedan justeras systemet in med helt öppet och fasta strypningar.
Har tagit bort termostater av den anledningen har vanliga rattar (saknar fasta strypningar på vissa element) eller inget alls.
Helt korrekt i ditt resonemang. Det ska vara såsom du säger. Har i efterhand insett att systemet är feldimensionerat och inte verkar det heller optimerat. Gissar på att det blev många fel på vägen. Måste ha 53/9 kurva/lutning för att det ska bli 20 grader i kåken vintertid. Detta med spets-el igång redan vid ca 10 plusgrader då pumpen inte verkar orka med. Insett att nedre pumpen (som cirkulerar köldmedia) är original och den är för klen för mitt system, enligt en tekniker som var hos mig. Delta T är över 10grader så den kommer att bytas ut mot en kraftfullare.

I övrigt använder jag termostater för att man har mixat olika radiatorer utan att justera tryckfall, upplever jag. De blir olika varma vid fullt öppet läge och vissa slingor blir skållheta (27-30 grader i rummen) medan andra slingor är kalla (15-18 grader i rummen). När termostaterna är på och strypta till 20 grader så når värmen samtliga radiatorer. Kan vara att radiator cirkulationspumpen också är för klen... Eller så har man som nämnt missat att justera tryckfallet mellan radiatorer och slingor.

Vet inte heller om det är 1-rör eller 2 rör-system.
 
Radiatorkretsen justeras in med borttagna termostater.
Injusteringen görs lämpligen när det är runt 0° ute under en längre period.

När hela kretsen och reglersystemet är injusterat monteras termostaterna, som ställs lite högre än vad man vill hålla i rummet, på radiatorerna för att de ska kunna strypa värmetillförseln om rummet får värmetillförsel.
På så sätt så sköter reglersystemet huvudregleringen och lokala termostaterna gör så att radiatorn slipper värma om rummet får extern värmekälla.


I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsar,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Radiatorkretsen justeras in med borttagna termostater.
Injusteringen görs lämpligen när det är runt 0° ute under en längre period.

När hela kretsen och reglersystemet är injusterat monteras termostaterna, som ställs lite högre än vad man vill hålla i rummet, på radiatorerna för att de ska kunna strypa värmetillförseln om rummet får värmetillförsel.
På så sätt så sköter reglersystemet huvudregleringen och lokala termostaterna gör så att radiatorn slipper värma om rummet får extern värmekälla.


I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsar,
[länk]
Tack! Ska läsa igenom materialet och se om det löser mina andra problem :)
 
Kolla om du kan öka hastigheten på värmekretsen om cirkpumpen har flera hastigheter. Om det går får du kolla så att tempdiffen inte blir för liten vilket resultatet kan bli.
Vi har en blandning av nya och gamla radiatorer (60-tal) så de gamla behövde strypas då vattnet snurrade runt för snabbt och att öka hastigheten på cirkpumpen blev bara sämre.
Men du verkar ha bra kläm på det.
Nu körs vårt system utan termostater på de flesta radiatorerna. Blev billigare med rattar dessutom än nya termostater som i princip aldrig används.
 
A AndersS skrev:
Kolla om du kan öka hastigheten på värmekretsen om cirkpumpen har flera hastigheter. Om det går får du kolla så att tempdiffen inte blir för liten vilket resultatet kan bli.
Vi har en blandning av nya och gamla radiatorer (60-tal) så de gamla behövde strypas då vattnet snurrade runt för snabbt och att öka hastigheten på cirkpumpen blev bara sämre.
Men du verkar ha bra kläm på det.
Nu körs vårt system utan termostater på de flesta radiatorerna. Blev billigare med rattar dessutom än nya termostater som i princip aldrig används.
Kåken är byggd -91 (ca 200 kvm total-yta) och tillbygget är byggt -97 (ca 100 kvm total-yta) Cirkulationspumpen har jag försökt laborera med men jag lyckas inte få bra mätvärden mot kopparrören med IR-termometer. Testat med svart el-tejp och mäta mot det men värdena är likadana. Väldigt ojämnt ska jag tillägga. Vissa har knappt någon grad skillnad medan andra har närmare 10 grader diff. Blivit knäpp över det hela då det verkar vara ett fuskbygge alltihop.

Planen är att byta ut allt i en stor renovering om några år. Pumpen, pannan, radiatorer, rören (om det är 1-rörssystem). Men tills dess behöver jag hålla kostnaderna nere då elpriserna skjutit i höjden. Lösningen hittills som funkat är att (tyvärr) använda termostaterna för att justera flödena. Men just dessa fem raddar som jag nämnt går fullt hela tiden så det är uppenbart att något är fel just där...
 
Redigerat:
Efter mycket googlade hittade jag något som heter Epecon Fluide. Ventilen ser likadan ut i alla fall, och om flera har samma design låter jag vara osagt. Det verkar som att den modellen utgått och jag är inte kunnig nog för att tyda vilken adapter eller termostat som skulle passa. Någon som kanske kan kika?

Delar länk till det jag hittat:
https://epecon.se/produkt/fluide/
 
Magrand Magrand skrev:
Din ventil/koppel är Epecon Fluide

Adapter för att montera MMA termostat på Fluid rsk 4805285 (och Ta Rvt)
[länk]

Du kan oxå byta hela ventilen till MMA fvr10 som passar bef. röransl.

Finns även nya Fluidtermostater att få tag på.
[länk]
Tusen tack!!!
Nu ska jag bara hitta rätt att beställa hem :) tips på var att beställa? Är nedan länk rätt artikel?

https://www.hornbach.se/shop/MMA-Adapter-TA-RVT-MMA-RVT/5111865/artikel-detaljer.html
 
Redigerat:
D dabosa skrev:
Tusen tack!!!
Nu ska jag bara hitta rätt att beställa hem :) tips på var att beställa? Är nedan länk rätt artikel?

[länk]
Japp, det är rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.