Ja, eftersom vår regering förstört vår tillgång till normalt prissatt el för lång framtid tvingas jag att kolla mer och mer på solceller.
Söker man på google så haglar olika paketerbjudanden, och jag antar att alla erbjudanden som målas upp är efter grönt bidrag, dvs 15% på material och installation (50% på ett ev batteri).

Men, om man istället skulle välja att köpa allt material själv, och sen anlita en elektriker för inkoppling får man istället nyttja rot på arbetskostnaden, och det är ju 30%.

Finns det någon ekonomi i att köpa allt material (fästen, paneler, växelriktare) själv från olika leverantörer och anlita en elektriker för inkopplingen eller är priserna redan så pressade i paketen så det inte ger något?

Jag har lite halvhjärtat googlat för att försöka hitta priser men har inte riktigt tagit mig tiden att börja sammanställa och räkna på det, men kanske någon här gjort det? Och det är ju alltid kul att bolla tankar, ideer och erfarenheter om inte annat :)
 
  • Gilla
Clausius
  • Laddar…
Nähäpp, det fanns ingen som köpt lösa prylar, eller åtminstone räknat på det?
 
M moken skrev:
Nähäpp, det fanns ingen som köpt lösa prylar, eller åtminstone räknat på det?
Jo jag köper allt själv som jag behöver.
Första delen köptes i Januari 6,4 kWp för 65000 kr Andra delen i Juni 2.2 kWp för 15000 kr och nu har jag köpt 2 paneler till för att komplettera 0.9 kWp för 5500 kr. Så ja vill man köpa och pula själv ( om du nu har rättighet för det ) så behöver det inte bli så himla dyrt. Nu råkar jag ha rättighet att pula själv med detta. Tur för mig.

Alla har vi olika kompetens. En kompis som är bilmekaniker, servar och ev reparerar sin egen bil. En annan kompis som jobbar på bank har lite bättre bolån än motsvarande kund utanför banken. En annan bekant som är målare skulle aldrig drömma om att betala någon annan för att måla tapetsera hemma. ( Många köper den tjänsten trots att det är en av de åtgärderna man får göra själv.)
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jo jag köper allt själv som jag behöver.
Första delen köptes i Januari 6,4 kWp för 65000 kr Andra delen i Juni 2.2 kWp för 15000 kr och nu har jag köpt 2 paneler till för att komplettera 0.9 kWp för 5500 kr. Så ja vill man köpa och pula själv ( om du nu har rättighet för det ) så behöver det inte bli så himla dyrt. Nu råkar jag ha rättighet att pula själv med detta. Tur för mig.

Alla har vi olika kompetens. En kompis som är bilmekaniker, servar och ev reparerar sin egen bil. En annan kompis som jobbar på bank har lite bättre bolån än motsvarande kund utanför banken. En annan bekant som är målare skulle aldrig drömma om att betala någon annan för att måla tapetsera hemma. ( Många köper den tjänsten trots att det är en av de åtgärderna man får göra själv.)
Ååh, nu blir jag glad, ett svar :)

Jag har inte behörighet för inkopplingen, utan min tanke var isånafall att göra egna inköp, egen montering av skenor o dyl på tak, men låta behörig installatör göra kopplingarna.

Även om företagen som säljer kompletta kit inkl installation köper stora mängder antagligen till ganska bra pris kan ju deras påslag mot kund vara ganska stora likväl!?
 
K
Jag har bundit mitt elpris mycket förmånligt till nästa årsskifte och har precis som TS börjat titta på solceller.

Löser de inte elpriskrisen behöver i princip alla ha solceller på sina tak!

Jag vill ha en liten anläggning på 3-5 kW och installera så mycket som möjligt själv.


http://www.swedensol.se ser ut att ha bra paket, jag mailade dem i förra veckan med lite ändringar men har inte fått svar. Även Solshoppen säljer lösa delar för svenska marknaden.


Så då saknas det bara att repa mod och ringa runt till alla stadens små elektriker för att se om man kan hitta någon som kan hjälpa till med pappersarbete och inkoppling av inverter till nätet. Ingenting är omöjligt, men hade det varit lätt hade alla gjort det..
 
Redigerat:
  • Gilla
moken
  • Laddar…
M moken skrev:
Ååh, nu blir jag glad, ett svar :)

Jag har inte behörighet för inkopplingen, utan min tanke var isånafall att göra egna inköp, egen montering av skenor o dyl på tak, men låta behörig installatör göra kopplingarna.

Även om företagen som säljer kompletta kit inkl installation köper stora mängder antagligen till ganska bra pris kan ju deras påslag mot kund vara ganska stora likväl!?
Jo så är det ju. De stora solcellsbolagen som dominerar skär just nu guld. Och dessvärre så slarvas det mycket. Jag har varit och tittat på ett antal anläggningar som man blir både förbannad och mörkrädd när man ser. Men Gunnar Astrid, Anna och de andra som är barnskötare, frisör, etc tror ju att det skall se ut så som det gör hos dem. Otroligt synd för dem. Men så är det ju. Själv har jag inte kompetens att avgöra vad som är en bra telefon och vilka man kan avstå.

Men ska du bygga själv då glöm inte att räkna in byggställning. Nu fick jag låna en gratis eftersom den för tillfället låg o skräpade. Men annars hade den kostat en rejäl slant att hyra.
 
K Kallebo skrev:
Jag har bundit mitt elpris mycket förmånligt till nästa årsskifte och har precis som TS börjat titta på solceller.

Löser de inte elpriskrisen behöver i princip alla ha solceller på sina tak!

Jag vill ha en liten anläggning på 3-5 kW och installera så mycket som möjligt själv.


[länk] ser ut att ha bra paket, jag mailade dem i förra veckan med lite ändringar men har inte fått svar. Även Solcellen säljer lösa delar för svenska marknaden.

Så då saknas det bara att repa mod och ringa runt till alla stadens små elektriker för att se om man kan hitta någon som kan hjälpa till med pappersarbete och inkoppling av inverter till nätet. Ingenting är omöjligt, men hade det varit lätt hade alla gjort det..
Vi sitter på rörligt elpris tyvärr så man bävar för vinten :(
Dock känns det också lite halvt dumt att slänga upp en solcellsanläggning nu inför vintern då den ändå inte kommer producera så mkt men kanske minska livslängd av väder och vind över första vintern s.a.s.

Det lilla jag hunnit kolla så kan man få 405w paneler för runt 2100kr, så jag funderade på att börja med 10 såna, men en väldigt överdimensionerad växelriktare ifall det ska tillkomma fler paneler senare.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jo så är det ju. De stora solcellsbolagen som dominerar skär just nu guld. Och dessvärre så slarvas det mycket. Jag har varit och tittat på ett antal anläggningar som man blir både förbannad och mörkrädd när man ser. Men Gunnar Astrid, Anna och de andra som är barnskötare, frisör, etc tror ju att det skall se ut så som det gör hos dem. Otroligt synd för dem. Men så är det ju. Själv har jag inte kompetens att avgöra vad som är en bra telefon och vilka man kan avstå.

Men ska du bygga själv då glöm inte att räkna in byggställning. Nu fick jag låna en gratis eftersom den för tillfället låg o skräpade. Men annars hade den kostat en rejäl slant att hyra.
Kan nog låna ställning grtis av grannen, men behövs verkligen ställning?
Har byggt hela huset samt garaget själv, och i vintras en tillbyggnad på huset men aldrig känt att jag behövt ställning att stå på.
Panelerna hade jag tänkt slänga upp på garagetaket, har 230cm innertakhöjd i garaget och 23 graders taklutning så det är inte högt fall ner :)
Ok om jag anlitar hantverkare måste väl ställning finnas för att försäkringar ska gälla, men om jag själv även sätter panelerna är det bara kabelkopplingar som ska göras av anlitad person. Eller kanske man inte kan lägga alla paneler och sedan koppla ihop dem?
 
K
M moken skrev:
Det lilla jag hunnit kolla så kan man få 405w paneler för runt 2100kr, så jag funderade på att börja med 10 såna, men en väldigt överdimensionerad växelriktare ifall det ska tillkomma fler paneler senare.
Precis samma funderingar här. Har ett knasigt tak, men får precis plats med 9 paneler åt söder. Sen kanske man väljer att lägga några åt väster för kvällssolen.

Min plan är att kunna ha produktion de dyra timmarna när man använder elen som mest, morgon och kväll, så att man inte ska vara hindrad att baka bröd eller stek i sin elektriska ugn för att elpriset är upp över 20 kr/kWh...
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
M moken skrev:
Kan nog låna ställning grtis av grannen, men behövs verkligen ställning?
Har byggt hela huset samt garaget själv, och i vintras en tillbyggnad på huset men aldrig känt att jag behövt ställning att stå på.
Panelerna hade jag tänkt slänga upp på garagetaket, har 230cm innertakhöjd i garaget och 23 graders taklutning så det är inte högt fall ner :)
Ok om jag anlitar hantverkare måste väl ställning finnas för att försäkringar ska gälla, men om jag själv även sätter panelerna är det bara kabelkopplingar som ska göras av anlitad person. Eller kanske man inte kan lägga alla paneler och sedan koppla ihop dem?
Nja du. Börja med att titta på lite filmer. Man kopplar ihop när man monterar panelerna. Sedan går det inte tt komma åt dem:thinking:.
Som seriös firma så följer vi regler om taksäkerhet. Det gör att jag även tänker så privat. = smart!

Om jag får till det så kan jag i helgen försöka lägga opp ett filmklipp som jag tog på grannens hus när de satte paneler ha ha ha.
Inga svenska registreringsskyltar där inte(y).
Nej du ! Ska du ge dig på detta så gör det på rätt sätt. Tjoflöjt så länge.
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.