Vi håller på att fixa entrén här hemma. Ett betongfundament som är målat gånger flera. Har slipat, primat och putsat runt om och har nu kommit till ovansidan. Som ni ser på bilderna kommer vi behöva kapa dörren och höja tröskeln 15-20 mm för att få ett skapligt fall på ovansidan. Jag hittar inga rekommendationer för fallberäkning för flytspackel. Trappan är delvis under tak men kommer såklart behöva avrinning. Räcker det med 10 mm /m eller hur ska jag tänka? Jag har också en del farhågor gällande frostsprängningar och sprickor, främst i putsen ovankant.
Hur löser jag bäst ovansidan? Ska jag slipa, prima och flytspackla? Hur får jag ihop ovansidan med putsen på bästa sätt så att det blir snygga kanter? Hur får jag det tätt så att det inte letar sig in fukt där som sen fryser? Fick tipset att armera in en plåt över kanten och flytspackla på den men det kommer ju se heltokigt ut. Hur hade ni gjort? Tacksam för alla tips och ursäkta batteriet med frågor!
 
  • Nötet och fläckigt betonggolv framför en grön dörr med krukväxt och lykta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sprucken betongfog mellan betongelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av en entré med slitna trappsteg, gröna dörrar och krukväxter vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glapp under en grön dörr till en byggnad och en närbild på den betong som ligger framför den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Är det tak ovanför? Ser ut som det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Är det tak ovanför? Ser ut som det.
Japp, det är tak och balkong ovanför men det kan leta sig in både regn och snö till entrén.

Flera har sagt flytspackel och inte betong pga det relativt tunna skiktet som blir. Är det tokigt tror du? Tänker flytspackel för utomhusbruk såklart.
 
Har du fall idag?
Om du har det så spackla 2ggr med Ardex A46
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
N
Du borde ha en plåt ut över krönet, men då ska du ha betong ovanpå det.
Och det utrymmet finns inte, går oftast inte att gjuta mindre än 5-6 cm.
Kanske går med någon specialbetong, men känns inte helt enkelt i ditt fall.
Flytspackel är för mjukt i mina ögon, men kanske finns flytspackel för slitytor.
 
N
Stefan N Stefan N skrev:
Kanske nåt sånt här? [länk]
Kanske en bra ide, men minimum är ju 10mm med det bruket. Men går säkert att gå under något.
Bättre än flytspackel.
 
Tack för era svar!

Det är minimalt fall på ytan idag så det behövs ju lite justering. Fallet kan jag nog lösa, det är själva hållbarheten och framför allt hur jag får det snyggt vid kanterna som bekymrar mig.

Går det att lägga microcement på? Vi gjorde en sån lösning på en bänkskiva i sommarhuset.
 
A46 håller och det kan du spackla både tunnt och lite tjockare
 
N
Som nino skriver, ardex a46 är ett bra alternativ. Men lite dyrt, blanda inte för mycket, man har bara 20-30 minuter på sig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.