Hej!

Jag och min sambo håller på att leta hus just nu och har hittat ett objekt som vi känner har stora potential. Det är ett hus ifrån 1968 som är byggt av lättbetong med självdrag och torpargrund.
Det har gjorts en mätning av radon 1998 med resultatet ca 400 bq/m3.

Det vi ska göra är att åka och titta på huset och se om det i övrigt är lika intresasnt som det ser ut att vara och därefter brukar det ju gå relativt fort.

Det jag behöver hjälp och tips om är då givetvis om radonet. Vi vill ju inte bo i ett radonhus utan vi vill se möjligehterna att få ned halterna. Om vi vill ha huset så är tanken om att be om en ny radonbesiktning för att se vad det kan kosta att sanera och vart radonet kommer ifrån.

Nu är jag i behov av tips, egna erfarenheter, rekommendationer för ev köp och kontraktskrivningar. Hur ska vi få en bild av vad det kan kosta att sanera innan vi köper huset? Alla tips och all hjälp tas tacksamt emot! Vi vill inte att våra framtida barn ska växa upp och ta skada av radon. Är det värt besväret? Kan detta vara vårt drömboende trots radonet?

Tack på förhand!

///Sofie
 
Om det är blå lättbetong i stora delar av huset (mellanväggar bjälklag etc) så skulle ja tänka efter flera gånger...men är det bara i enstaka mellanväggar så kan man ju möjligen tänka på saken. Om det mästa är i blå lättbetong så går det inte att få ner värdena mycket mer än 200+
och det till kostnaden av kraftig ventilation (= drar allt dyrare el etc). Dessutom så går det inte att få bort själva gammastrålningen på annat vis än att riva väggarna.
 
Jag tror att det rent investeringsmässigt är en dålig affär att köpa ett radonhus, även om det blir med bra rabatt.

Medvetenheten och oron (befogad eller ej?) ökar hela tiden, det gör att radon eller ens misstänkt radon, kommer att vara en alltmer sänkande faktor vid husköp. resulatet blir att priserna sjunker (eller stiger inte lika mycket relativt) jämfört med andra hus. Samtidigt så byggs det hela tiden nya hus utan detta problem så urvalet av hus som saknar denna negativa faktor ökar, mindre intressant att köpa ett radonhus.
 
400 är ju egentligen inte speciellt mycket. Det är ju först nu man sänkt gränsvärdena så häromåret var det knappt ett "radonhus".

Jag tycker ni ska reda ut var radonet kommer ifrån och agera därefter.

Om det sitter i byggmaterialet är det dyrare/svårare att sanera och jag skulle kanske då välja ett annat hus.

Är det markradon det handlar om så finns det flera olika sätt att lösa detta på - dokumentat väl fungerande metoder. Inte är det speciellt dyrt att fixa heller. Det värsta som kan behöva göras är ju att gräva ur källaren, lägga i lite rör och sedan ansluta en fläkt. Passa på och lägg lite golvvärme så har huset blivit dubbelt så stort och fått ett trevligt klimat även i källaren. Det är inte ens säkert att man behöver mecka med rör och fläktar för att få till lägre nivåer. Att se över till och frånluft + ventilation kan mycket väl räcka. Här handlar det då om att minska undertrycket i huset genom att säkerställa god tilluft - annars skapas ett undertryck som underlättar för radongasen att tränga in i huset.

Att priset skulle påverkas är jag tveksam till - jag skulle gissa att det i första hand gäller hus med radon i byggmaterialet.
 
Nu skriver ju TS att det är ett hus byggt av lättbetong och tillika med torpargrund så man får nog på goda grunder anta att större delen av radonet kommer från byggnadsmaterialet. Men naturligtvis så bör man kolla detta mha gammamätning.
 
Humulus skrev:
Nu skriver ju TS att det är ett hus byggt av lättbetong och tillika med torpargrund så man får nog på goda grunder anta att större delen av radonet kommer från byggnadsmaterialet. Men naturligtvis så bör man kolla detta mha gammamätning.
Ja det kanske är en riktig slutsats, jag vet inte. Utan att veta kan man ju bara spekulera kring om man ska elda upp huset eller sanera.
 
Det blev inget radonhus! Vi valde att gå vidare i vår jakt på drömboendet.

Tack för er engagemang iaf!

///Sofie
 
Det är vettigt, Sofie, och lycka till med fortsatt letande!

Ett lätt modifierat radonhus kan vara acceptabelt för ett äldre par där barnbarnen inte frekvent bor hos dem. Men det tycks som om ni är unga och tänker skaffa smått och då är inte ett radonhus ett alternativ.
 
En sak som någon gärna får svara på...Vad är ett "Radonhus"?
Värden på 50Beq, 100Beq, 200Beq, 500Beq eller kanske 2000Beq? Alla bostäder i Sverige har en mätbar Radonhalt, medelvärdet ligger på ca 109Beq och för småhus runt 130Beq, så man måste fundera lite på vad ett Radonhus är :)
Någon som känner sig manad att komma med ett förslag?
 
Humulus skrev:
En sak som någon gärna får svara på...Vad är ett "Radonhus"?
Värden på 50Beq, 100Beq, 200Beq, 500Beq eller kanske 2000Beq? Alla bostäder i Sverige har en mätbar Radonhalt, medelvärdet ligger på ca 109Beq och för småhus runt 130Beq, så man måste fundera lite på vad ett Radonhus är :)
Någon som känner sig manad att komma med ett förslag?
Ur en ekonomisk synpunkt så blir svaret såklart 200Bq/m^3.

Ur en hälsosynpunkt så finns det ju ingen "magisk" gräns. Är man en vuxen icke-rökare så är skillnaden i risk försumbar mellan tex 100Bq/m^3 och 300Bq/m^3. Men är man tvungen att sätta ett värde så blir det väl ett hus där dosraten från radon är högre än utanför huset.
 
Ok, det var i alla fall ett förslag. 200...
Den senare iden om att det skulle vara en bostad (bytte ut hus mot bostad eftersom Radon förekommer även i lägenheter) där dosrate är högre inne än ute. Det förstår jag inte riktigt vitsen med eftersom det i princip skulle innebära 100% av bostadsbeståndet...


jonitz skrev:
Ur en ekonomisk synpunkt så blir svaret såklart 200Bq/m^3.

Ur en hälsosynpunkt så finns det ju ingen "magisk" gräns. Är man en vuxen icke-rökare så är skillnaden i risk försumbar mellan tex 100Bq/m^3 och 300Bq/m^3. Men är man tvungen att sätta ett värde så blir det väl ett hus där dosraten från radon är högre än utanför huset.
 
Humulus skrev:
Ok, det var i alla fall ett förslag. 200...
Den senare iden om att det skulle vara en bostad (bytte ut hus mot bostad eftersom Radon förekommer även i lägenheter) där dosrate är högre inne än ute. Det förstår jag inte riktigt vitsen med eftersom det i princip skulle innebära 100% av bostadsbeståndet...
Radonhalten utomhus varierar, men ligger i medeltal i sverige på ca 10 Bq/m^3. Dom flesta nybyggda hus ligger inte högre än så. (Har en kompis som inte fick utslag alls på filmdosimeter).
 
Jo, men jag förstår inte vitsen med förslaget i alla fall...går ju inte att använda som norm på vad som är radonhus eller icke-radonhus? Eller menar du att alla bostäder som ligger över utomhushalten är radonhus? Låter rätt orimligt tycker jag i alla fall...
(Sen har jag bestämt för mig att medelnivån för utomhusluft är runt 20Bq, alltså lite högre, men det är ju ointressant i sakfrågan eftersom du föreslår en relativ bedömning)



jonitz skrev:
Radonhalten utomhus varierar, men ligger i medeltal i sverige på ca 10 Bq/m^3. Dom flesta nybyggda hus ligger inte högre än så. (Har en kompis som inte fick utslag alls på filmdosimeter).
 
Humulus skrev:
Jo, men jag förstår inte vitsen med förslaget i alla fall...går ju inte att använda som norm på vad som är radonhus eller icke-radonhus? Eller menar du att alla bostäder som ligger över utomhushalten är radonhus? Låter rätt orimligt tycker jag i alla fall...
(Sen har jag bestämt för mig att medelnivån för utomhusluft är runt 20Bq, alltså lite högre, men det är ju ointressant i sakfrågan eftersom du föreslår en relativ bedömning)
Det finns ingen vits ur enbart en hälsosynpunkt, var ju det jag försökte förklara (finns ingen magisk siffra). Det var inte heller något förslag på en norm, trodde bara att du var intresserad av någon alternativ förklaring. Dom gräns- och riktvärden som finns idag för radonhalt inomhus är ju framtagen mha ALARA-principen (och dom 15000kr man kan få i bidrag)
Eller missförstår jag dig igen?

Enligt SSI är utomhushalten i medeltal 10 Bq/m^2 i Sverige.
 
Tror vi håller oss till ditt förslag på 200Bq, eftersom jag är för trög för att första det andra resonemanget.
Vad gäller medelhalten i utomhusluft så får du gärna bifoga en länk! Mitt antagande kom från när jag gick kursen hos nämnda myndighet och man då sa mellan 10-30 Bq/m3, jag misstänker att det alldrig gjorts några ordentliga mätningar härvidlag, pga att det finns för många osäkerhetsfaktorer och variationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.