Ja det kan låta som en oförskämt puckad idé. Men saken hör till den är att jag skall gjuta i betong en terrass på ca 70m2 och här i den tänkt lägga i golvvärme slangar. Till dessa tänker jag koppla en acc tank som i sin tur är kopplad till en vatten mantladkamin för utomhusbruk.

Tanken jag har i huvudet och som ni gärna får kritisera är att på försommaren och nu sensommaren kunna elda i kaminen och på så sätt värma upp terrassen och förlänga kvällarna på ett lite udda sätt. Självklart nyttjar man värmen från solen på dagarna och laddar upp tanken. Mysigt med eld och skönt om fötterna.

En sidodel är att man borde kunna elda på vintern och på så sätt kunna snöröja lite fint. Självklart inte ha det som en primär del. Men ändå borde det gå att värma plattan så mycket att isen börjar smälta.

Är jag helt knäpp eller är det en genomförbar idé?

Kan tilläggas att vi älskar att elda i familjen. Har idag en öppen kamin och en insats i villan.
 
Hur undviker du att det fryser? Glykol?
 
Precis. Glykol eller något från borrhålet.
 
Är det tyst så betyder det nog att det är en bra idé
 
Låter skönt, sådär spontant.

Jag se två saker som man nog måste tänka på:

1. Det behövs nog isolering under plattan för att inte all värme ska sticka iväg genom marken. Minst 1 dm, men gärna mer, så blir systemet inte så trögt.

2. det kan nog vara bra att leda bort vattnet snabbt, så att det inte blir en massa halvfrusen snöslask. Det beror ju på var det ligger så klart.
 
Kommer att ha 200mm cellplast under plattan så det är under kontroll. Vattnet leds sedan ner i ett breddavlopp som i sin tur är kopplad till en stenkista.

lnilsson lnilsson skrev:
Låter skönt, sådär spontant.

Jag se två saker som man nog måste tänka på:

1. Det behövs nog isolering under plattan för att inte all värme ska sticka iväg genom marken. Minst 1 dm, men gärna mer, så blir systemet inte så trögt.

2. det kan nog vara bra att leda bort vattnet snabbt, så att det inte blir en massa halvfrusen snöslask. Det beror ju på var det ligger så klart.
 
  • Gilla
AWS46
  • Laddar…
Hoppas det funkar som avsett. Ibland kan det bli en olycklig kombo av nederbörd, smältning, (dålig) avrinning och frysning. Inte jämt, men det kan jävlas ett par veckor i värsta fall. Så var vakna på att avrinningen funkar (inte fryser ihop), och vid vilka temperaturer det är värt/inte värt att försöka smälta isen. Men allting kanske funkar utmärkt också.

skriv gärna hur det gick, om det funkar ni har tänkt så är jag sugen, om än i mindre skala…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.