Hej

Enligt Boverket, "https://www.boverket.se/sv/byggande...gler/utformnings--och-tekniska-egenskapskrav/", så prövas utformningskraven i bygglovsansökan medan tekniska egenskapskrav prövas vid tekniskt samråd inför startbesked. De tekniska egenskapskaven kontrolleras/säkerställs tex genom konstruktionsritningar vilket man ofta inte har vid själva bygglovsansökan, dvs i bygglovsritningarna. Mina frågor rör bygglovs för Vk 3A, enbostadshus inom detaljplanelagt område.

1. Är ventilationkupor och avloppsluftningrör ett utformningskrav eller ett tekniskt egenskapskrav?
2. Är taksäkerhetsdetaljer ett utformningskrav eller ett tekniskt egenskapskrav?
3. Är grundläggningssätt ett utformningskrav eller ett tekniskt egenskapskrav

Tacksam för svar på ovan frågor från dom som vet eller har erfarenhet av dessa frågor.
 
N Nymis skrev:
Hej

Enligt Boverket, "[länk]", så prövas utformningskraven i bygglovsansökan medan tekniska egenskapskrav prövas vid tekniskt samråd inför startbesked. De tekniska egenskapskaven kontrolleras/säkerställs tex genom konstruktionsritningar vilket man ofta inte har vid själva bygglovsansökan, dvs i bygglovsritningarna. Mina frågor rör bygglovs för Vk 3A, enbostadshus inom detaljplanelagt område.

1. Är ventilationkupor och avloppsluftningrör ett utformningskrav eller ett tekniskt egenskapskrav?
2. Är taksäkerhetsdetaljer ett utformningskrav eller ett tekniskt egenskapskrav?
3. Är grundläggningssätt ett utformningskrav eller ett tekniskt egenskapskrav

Tacksam för svar på ovan frågor från dom som vet eller har erfarenhet av dessa frågor.
Olika för olika kommuner/handläggare tyvärr. Men gör alla ritningar du kan direkt. Att sätta ut snörasskydd och huvar på en ritning tar inte många sekunder för arkitekten när han/hon gör A-ritningarna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Olika för olika kommuner/handläggare tyvärr. Men gör alla ritningar du kan direkt. Att sätta ut snörasskydd och huvar på en ritning tar inte många sekunder för arkitekten när han/hon gör A-ritningarna.
Hej,

Jo, att sätta ut ventilationshuvar är säkert inga problem för arkitekten. Däremot kan det bir problem sen när ventilationsritningarna visar annat än vad bygglovsritningarna visar. Tex om ventiilationhuven måste placeras på annan plats på sadeltaket än vad bygglovsritningen visar. Det är så jag uppfattar bygglovshandläggarens svar "Utformningen som framgår av bygglovet ska överensstämma med de tekniska egenskapskraven inför tekniskt samråd och startbesked.". Men jag måste ta ett möte för att verkligen försöka förstå vad hen menar. Som jag uppfattar hens svar så får inga ändringar göras i bygglovsritningarna efter beviljat bygglov, tex om man skulle behöva ändra placering eller storlek på ventilationshuvarna.
 
N Nymis skrev:
Hej,

Jo, att sätta ut ventilationshuvar är säkert inga problem för arkitekten. Däremot kan det bir problem sen när ventilationsritningarna visar annat än vad bygglovsritningarna visar. Tex om ventiilationhuven måste placeras på annan plats på sadeltaket än vad bygglovsritningen visar. Det är så jag uppfattar bygglovshandläggarens svar "Utformningen som framgår av bygglovet ska överensstämma med de tekniska egenskapskraven inför tekniskt samråd och startbesked.". Men jag måste ta ett möte för att verkligen försöka förstå vad hen menar. Som jag uppfattar hens svar så får inga ändringar göras i bygglovsritningarna efter beviljat bygglov, tex om man skulle behöva ändra placering eller storlek på ventilationshuvarna.
Jo, självklart får ni flytta skorstenskupan och ventilhuvar under byggtiden. Man får t.o.m. ändra fönstersättning till viss del. Då ritar arkitekten om ritningarna och kompletterar inför slutsamrådet. Du har alltså ett ickeproblem :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, självklart får ni flytta skorstenskupan och ventilhuvar under byggtiden. Man får t.o.m. ändra fönstersättning till viss del. Då ritar arkitekten om ritningarna och kompletterar inför slutsamrådet. Du har alltså ett ickeproblem :)
Men varför skriver bygglovshandläggaren "Utformningen som framgår av bygglovet ska överensstämma med de tekniska egenskapskraven inför tekniskt samråd och startbesked." - jag tolkar det som att placeringar och dimensioner mm inte kan ändras i bygglovsritningen utan att det då krävs nytt bygglov. Finns även en dom från MÖD om detta, se: https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar/2020/december/andrade-ritningar-kravde-nytt-bygglov/

Jag får fråga på mötet "face-to face" helt enkelt vad hen menar med detta uttryck. Tror dock att möjligheten till även små ändringar är små efter beviljat bygglov, utan att det i sådana fall krävs nytt bygglov. Oklart är då om tex kan bli fråga om en ansökan om bygglov endast för "fasadändring", om jag bara tex vill flytta på ett fönster eller en vent.kupa i mitt redan beviljade bygglov ??? Så otroligt stelbent i sådana fall!
 
N Nymis skrev:
Men varför skriver bygglovshandläggaren "Utformningen som framgår av bygglovet ska överensstämma med de tekniska egenskapskraven inför tekniskt samråd och startbesked." - jag tolkar det som att placeringar och dimensioner mm inte kan ändras i bygglovsritningen utan att det då krävs nytt bygglov. Finns även en dom från MÖD om detta, se: [länk]

Jag får fråga på mötet "face-to face" helt enkelt vad hen menar med detta uttryck. Tror dock att möjligheten till även små ändringar är små efter beviljat bygglov, utan att det i sådana fall krävs nytt bygglov. Oklart är då om tex kan bli fråga om en ansökan om bygglov endast för "fasadändring", om jag bara tex vill flytta på ett fönster eller en vent.kupa i mitt redan beviljade bygglov ??? Så otroligt stelbent i sådana fall!
Nej, du oroar dig i onödan. Jag har precis varit inblandad i ett liknande ärende och du kan peta med taksäkerhet och ventilhuvar hur mycket du vill, dom är ej bygglovspliktiga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, du oroar dig i onödan. Jag har precis varit inblandad i ett liknande ärende och du kan peta med taksäkerhet och ventilhuvar hur mycket du vill, dom är ej bygglovspliktiga.
Tack! Det låter ju bra och lite lugnandet. Jag vet inte varför denna handläggare har detta som krav redan i detta skede i bygglovsprocessen. Mycket märkligt. Jag ställde faktiskt frågan om "taksäkerhet och venthuvar i bygglovsritningar" till 4 andra kommuner som alla typ svarade att "Ventilation, avlopp, taktsäkerhet är tekniska egenskapskrav som hanteras efter bygglovet gått igenom.". Och Boverket svarade mig att "I BBR är det endast i avsnitt 3 som det finns krav som är utformnigskrav" (avsnitt 3 handlar om "Tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och driftutrymmen"). Så jag får prata med handläggaren och be hen förklara helt enkelt varför jag ska redovisa Ventilation, avlopp, taktsäkerhet i mina bygglovsritningar redan nu.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.