Jag har två ubiquiti-switchar som ska kopplas ihop med färdigterminerad fiberkabel. Jag har fått två typer av sfp-moduler men blir osäker på vilka jag ska använda. Tips?

UBIQUITI fibermoduler och optiska kablar på marmor yta, 1- och 2-pack lådor visar 10G SFP+ produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För en fibertråd så använd den vänstra SFPn.
För ett fiberpar så använd den högra SFPn, där gäller det att koppla Tx-Rx & Tx-Rx.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För en fibertråd så använd den vänstra SFPn.
För ett fiberpar så använd den högra SFPn, där gäller det att koppla Tx-Rx & Tx-Rx.
Tack! Men är det någon skillnad i praktiken? Som du ser på kabeln så finns det gott om fiber ”över”.
 
Det är en väldigt tunn kabel' hur lång kabel behöver du?
 
A Andy78 skrev:
Det är en väldigt tunn kabel' hur lång kabel behöver du?
Jag har ca 50m mellan husen så jag köpte en färdig kabel från ubiquiti på 200fot/70m.
 
krillek krillek skrev:
Jag har ca 50m mellan husen så jag köpte en färdig kabel från ubiquiti på 200fot/70m.
Är den så tunn?
 
Unikt namn
Om du ändå har en BiDi-SFP kan du väl lika gärna använda den.
Då har du möjlighet att koppla in 5st till SFP-par på samma kabel (för 60Gbit woop woop), eller så har 5st extra trådar om du skulle få problem eller råka ha sönder den första.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Är den så tunn?
Såå tunn är den väl ändå inte Bunt med flerfärgade tunna kablar med blå och vit anslutning på ett melerat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du ändå har en BiDi-SFP kan du väl lika gärna använda den.
Då har du möjlighet att koppla in 5st till SFP-par på samma kabel (för 60Gbit woop woop), eller så har 5st extra trådar om du skulle få problem eller råka ha sönder den första.
Ska jag alltså tolka det som att en BiDi-SFP är lika bra/effektiv eftersom den gör samma jobb i en fiber istället för två?
 
Unikt namn
krillek krillek skrev:
Ska jag alltså tolka det som att en BiDi-SFP är lika bra/effektiv eftersom den gör samma jobb i en fiber istället för två?
Man kan argumentera för att den bara är bättre, även om det säkert finns nackdelar som jag inte är införstådd i.

En vanlig SFP använder ljus av en våglängd för att skicka och ta emot, och behöver därför två trådar.
En BiDi delar upp kommunikationens ljus i olika våglängder(färg) och kan därför skicka och ta emot i samma tråd.

Bättre förklarat här: https://community.fs.com/blog/a-brief-introduction-of-bidi-sfp-transceiver.html
 
  • Gilla
Jon H och 1 till
  • Laddar…
BiDi är svår att koppla fel. Den andra modellen behöver 2st fibrar som måste korsas. Men när allt fungerar så är de relativt ekvivalenta. Jag skulle montera båda och kolla att det fungerar, sen skulle jag koppla ur en länk. Kan vara bra att ha i felsökningssyfte.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Nackdelen med bidi sfp att de inte är likadana i båda ändarna (sänd/ta emot frekvenserna är växlade) så man måste hålla rätt på vad man behöver. I det här fallet var det väl redan ett matchat par i kartongen så då ska det vara lugnt
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.