Hej,

Radhus 175kvm, två våningsplan. Platta på mark, flytande golv. Mekanisk frånluft.

På sommaren nu när det är lite kvavt och LVP´n är avstängd så tycker jag att vi har lite dålig luft på nedervåningen, skulle liksom behövas lite mer genomströming av syre.
Skulle uppskatta lite råd så att jag kan gå vidare.

Nedervåningen ser ut så här:
- Öppen planlösning med kombinerat vardagsrum och kök (ca 50kvm). Tilluft via ventiler i överkant i ett par fönster, och det kommer även tilluft via taket som kommer ut via en stor ventil ovan kyl och frys.
- Separat matrum i anslutning till vardagsrum, tilluft via överkant på fönster.
- Badrum, tilluft via överkant på fönster
- Tvättstuga i anslutning till kök, ingen tilluft!? Känns kvavt och instängt där...?
- Om man går igenom tvättstugan så har jag en verkstad på 9kvm den har ingen tilluft heller vad jag kan se känns verkligen som det skulle behövas, finns endast en ventil in till tvättstugan...

När det gäller frånluft (på nedervåningen) så har vi mekaniska frånluftsventiler som sitter i tvättstuga, badrum. Själva huvudutsuget sitter i köksfläkt.

Vad ska man tänka på om man vill komplettera med ventiler?, ska man göra det?

- Finns det folk som kan utreda var jag optimalt bör sätta extra tillufts -ventiler? (har någon kanske rekommendationer på sådana i Sthlm´s området?)
- Jag har förstått att det kan vara farligt att förändra balansen i huset, om man har otur så kan man orsaka skador såsom mögel på vind etc. Är det en risk som man tar om man kompletterar med extra tilluftsventiler?
- Några generella rekommendationer vad man ska göra för att förbättra luftkvaliten på nedre plan?
- Kommer det att bli mycket kallare med extra tilluftsventiler? Ska man stänga dem på vintern? Frågorna är många..

Tacksam om någon kan få mig att förstå hur jag ska tänka när det gäller ventilation, visa mig i rätt riktning så att säga. Kanske finns det någon tråd som ngn kan hänvisa mig till?

En fråga till i detta sammanhang, bör den mekaniska frånluftsventilationen servas och kanske jysteras med jämna mellanrum för att fungera optimalt?

Mvh,
J
 
Du har ingen till luft i sovrummen? i överkant på fönstren eller i underkant? eller bakom elementen?

Till luft i sovrum + v-rum. Från luft i Bad/kök & tvättstuga.

När byggdes huset?
 
Tack Per-Erik
Jag har inga sovrum på nedervåningen. Jag beskrev endast nedervåningen (men fyi så har jag tilluft i sovrummen på övervåningen.)
"Till luft i sovrum + v-rum. Från luft i Bad/kök & tvättstuga." Detta är alltså så som det ska se, då verkar det stämma då...
Byggdes -79
 
Nu är jag inte någon hejjare på FTX eller från luft.. Men en frisk amatör.. :D

Men jag TROR det går bra att ha till luft i alla "torra/rena" utrymmen. Och det ska alltid vara från luft i "våta/smutsiga" utrymmen.

Sen så gäller det att se till att den nya till luften också kan komma åt något utrymme med från luft. Normalt gör man det genom inner dörrarna. i tröskeln eller ovansidan på dörren.

Helst så ska man ha denna typ av ventilation (innom bo ytorna, överluft-ventiler). Lågt placerad i badrum/kök/tvättstuga och högt placerad i övriga rum. Detta gör att man i då alla rum har från & till luft.

Sen om frånluften mackapären behöver ställas in.. vet jag inte, men jag misstänker det..

Till luft ventilerna brukar man kunna stänga om man tycker att det blir för kallt i något rumm. Eller ha det halv öppet..

Hoppas jag kunnat svara på någon av dina frågor iallfall.. :)
 
Per-Erik skrev:
.
.
.
Helst så ska man ha denna typ av ventilation (innom bo ytorna, överluft-ventiler). Lågt placerad i badrum/kök/tvättstuga och högt placerad i övriga rum. Detta gör att man i då alla rum har från & till luft.
.
.
.
Det du pratar om här som lågt placerade är väl frånluftuttagen med tanke på typen av rum som nämns. Kan du ge ett par ord om varför de skall sitta lågt?

--- Mats ---
 
lågt plaserade i framför allt i badrum. Det är för till luften till det rummet. När du tex duchar så blir det en massa varm ånga som stiger upp till taket. Detta kan medföra att varm fuktig luft smiter ut genom springan. Sätter du därimot det lågt så ska det till mycket för att den fuktiga varma luften ska smita ut där..

Naktdelen är ju om det blir översvämning i badrummet..

Så har jag förstått att det ska fungera/vara..
 
Per-Erik skrev:
lågt plaserade i framför allt i badrum. Det är för till luften till det rummet. När du tex duchar så blir det en massa varm ånga som stiger upp till taket. Detta kan medföra att varm fuktig luft smiter ut genom springan. Sätter du därimot det lågt så ska det till mycket för att den fuktiga varma luften ska smita ut där..

Naktdelen är ju om det blir översvämning i badrummet..

Så har jag förstått att det ska fungera/vara..
Då är det två saker som jag får svårt att gå ihop just nu.

1. Det du skrev först lät som jag kände igen det "till luft i alla "torra/rena" utrymmen. Och det ska alltid vara från luft i "våta/smutsiga" utrymmen. ". Men du lägger dessutom till tillluft i våtutrymmen. Det går inte riktigt ihop med första meningen, och jag har svårt att förstå tanken med att ha tilluft och frånluft i samma utrymme.
2. Tvåan bygger lite grand på samma sak, i första meningen hade du frånluft i "våta/smutsiga utrymmen" vilket jag känner igen, men här placerar vi nu ventilerna lågt så att inte den våta luften skall kunna komma ut. Varför då sätta frånluftsventiler i just fuktiga utrymmen? Det borde vi göra för att bli av med den fuktiga luften (vi vill alltid undvika fukt och värme ihop). På mig låter den låga ventilen som att be om att fukt samlas i till exempel badrummet, vilket man ju absolut inte vill?

--- Mats ---
 
jo.. jag har skrivit lite otydligt..

I alla rum så måste man få ut luft. Men för att få ut luft så måste man också ersätta den med ny luft. Annars blir det vakum. Visst det kan ju komma lite genom otätheter.. Men det är inte alltid så himla otät.

Alltså Till Luft & Från luft.

så tittar man ur ett badrums perspektiv så ska från luften vara placerad högt gärna i tak. Till luften ska vara placerad lågt gärna i dörren.

tittar man där i mot i ett Sovrums perspektiv så bör till luften vid tex överkant på fönstret = kall ny fräch luft, som sjunker ned på golvet efter som den är kall. Varm fuktig, förbrukad luft stiger och från luften borde då vara placerad högt tex överkant på dörren.

Sen om man tittar ur ett hus perspektiv så ska man enkelt förklarat Till luft i sov,v-rum & från luft i kök/bad osv.. (det man ofta kan missa då är dock ventelationen lokalt i huset. Hur luftet rör sig mellan rummen, som jag har fattat det så kallas det "överluft" .)

Hoppas att jag nu gjorde mig föstådd lite bättre.. ..
 
Per-Erik skrev:
jo.. jag har skrivit lite otydligt..

I alla rum så måste man få ut luft. Men för att få ut luft så måste man också ersätta den med ny luft. Annars blir det vakum. Visst det kan ju komma lite genom otätheter.. Men det är inte alltid så himla otät.

Alltså Till Luft & Från luft.

så tittar man ur ett badrums perspektiv så ska från luften vara placerad högt gärna i tak. Till luften ska vara placerad lågt gärna i dörren.

tittar man där i mot i ett Sovrums perspektiv så bör till luften vid tex överkant på fönstret = kall ny fräch luft, som sjunker ned på golvet efter som den är kall. Varm fuktig, förbrukad luft stiger och från luften borde då vara placerad högt tex överkant på dörren.

Sen om man tittar ur ett hus perspektiv så ska man enkelt förklarat Till luft i sov,v-rum & från luft i kök/bad osv.. (det man ofta kan missa då är dock ventelationen lokalt i huset. Hur luftet rör sig mellan rummen, som jag har fattat det så kallas det "överluft" .)

Hoppas att jag nu gjorde mig föstådd lite bättre.. ..

Perfekt! Klart som korvspad och mycket förståeligt. Bra tilläggsförklaring om tilluften i sovrummet.

Mitt badrum tar in tilluften i överkant på dörren. Vad hade man vunnit om den kommit i underkanten istället?

--- Mats ---
 
Kanon.!

Jo som du har det nu så riskerar du att det läcker ut lite fuktig luft ut i huset. Efter som den varma fuktiga luften är där uppe.. Så man stänger inne fukten mera så får fläkten jobba ut den..

Hade du haft i nederkant eller mitt på dörren så är den risken mindre.. Dock om det blir en läcka i badrummet så rinner det ju lättare ut..

Men har du den där så låt det vara så.. Det är mera om man inte har någon luft spalt.. Jag själv har ingen så jag håller på att fixa till det blir en överluft ventil ca 20 cm upp på dörren räknat nedifrån. Dörren ligger och torkar just nu (målning).
 
Per-Erik skrev:
Kanon.!

Jo som du har det nu så riskerar du att det läcker ut lite fuktig luft ut i huset. Efter som den varma fuktiga luften är där uppe.. Så man stänger inne fukten mera så får fläkten jobba ut den..

Hade du haft i nederkant eller mitt på dörren så är den risken mindre.. Dock om det blir en läcka i badrummet så rinner det ju lättare ut..

Men har du den där så låt det vara så.. Det är mera om man inte har någon luft spalt.. Jag själv har ingen så jag håller på att fixa till det blir en överluft ventil ca 20 cm upp på dörren räknat nedifrån. Dörren ligger och torkar just nu (målning).
Har ventilerat en dörr i källaren själv. Köpte ett extra långt fräsjärn till fräsen, satte den på en liten trädplatta med ett spår i, och fräste själva trädkarmen, på samma sätt som en del hus har dem frästa i just badrum. Sitter kanske på fel höjd, men är snyggare än hål i dörren (man ser det egentligen inte).

Jag har satt forcerad luft i badrummet ut, så jag har konstant undertryck i badrummet, borde ta hand om problemet med att tillluften sitter lite för högt.

--- Mats ---
 
Tack nu börjar jag förstå hur det hänger ihopa. En fråga kring detta. I mitt ytterförråd som är anslutet till huset via tvättstugan (samma betongplatta), så har jag endast EN ventil in till tvättstugan (frånluft?). I tvättstugan sitter mekanisk frånluft. Borde det inte finnas någon tilluft i förrådet också? Måste kolla om det finns något vid ytterdörren på förrådet.... Detta förråd är isolerat och "torrt", men det är inte "rent" då det är min verkstad. Ska jag inte ha någon tilluft där? Känns som det inte stämmer riktigt. Fräsch luft skulle väl behöva forslas från förråd in i tvättstuga och ut i frånluften? Tvättstugan får väl en del fräsch luft från köket, men förrådet vete 17.... tror icke det var isolerat från början, det kan vara förklaringen.. då man ansåg att det fick tilluft genom otätheter tidigare.. kanske..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.