Hur är detta möjligt?

Om styrräntan ligger på 0,75 samt bankernas utlåningsränta på 3,54% (Länsförsäkringar) så får jag det till att marginalen bör vara 3.54 - 0.75 = 2,79 %
eller? vad är det jag missar?
 
K krill7 skrev:
Hur är detta möjligt?

Om styrräntan ligger på 0,75 samt bankernas utlåningsränta på 3,54% (Länsförsäkringar) så får jag det till att marginalen bör vara 3.54 - 0.75 = 2,79 %
eller? vad är det jag missar?
Missar typ allt! Det är inte lätt för en banan att veta bankernas totalt kostnad för att låna in pengarna och sedan kostnad för risk, hantering m.m. Marginalerna är lägre än man tror...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Missar typ allt! Det är inte lätt för en banan att veta bankernas totalt kostnad för att låna in pengarna och sedan kostnad för risk, hantering m.m. Marginalerna är lägre än man tror...
haha tack.. banan..

Men i så fall har dom ju haft minus marginal under 8 år? dvs för varje lån dom beviljat så har dom gått med förlust.

låter liiiiiite sus i mina öron eller?
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
K krill7 skrev:
haha tack.. banan..

Men i så fall har dom ju haft minus marginal under 8 år? dvs för varje lån dom beviljat så har dom gått med förlust.

låter liiiiiite sus i mina öron eller?
Nej, bankerna förlorar sällan på utlåning, typ aldrig om inte en kund/företag går i konkurs... Du kan släppa frågan eller ring till FI och få en gratislektion ;=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, bankerna förlorar sällan på utlåning, typ aldrig om inte en kund/företag går i konkurs... Du kan släppa frågan eller ring till FI och få en gratislektion ;=)
njea inte så lätt.

Du måste ju hålla med om att dom iaf har mer marginal idag än för ett år sen, varför detta nu skall uppmärksammas öht bankerna måste lyfta mer pengar än någonsin just nu på bolån.
 
Se själv, enkel graf:

Linjediagram som visar bankernas bruttomarginal mellan 2002 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Bankernas upplåningskostnader kan inte knytas enbart till styrräntan du refererar till utan en rad andra kostnader måste tas hänsyn till.

Det är möjligt att en bank har lägre marginal när den ger dig 5% i ränta än när den gav dig 1%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.