Hej! Har slipat ett bord och vill ha det lite trärent, men behöver lite skydd mot barn då det är ett matbord

kan man använda hårdvaxolja? Dock hört att den kan klibba?
Eller har ni andra tips? Gärna så enkelt som möjligt då jag inte är särskilt bra på lack och sånt

Bordet ej klarslipat på bilden…
 
  • Modern matplats med hängande glödlampor, träbord, gråa stolar och en stor klocka på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Hårdvaxolja klibbar inte. Du lägger två tunna lager
 
S sinuslinus skrev:
Hårdvaxolja klibbar inte. Du lägger två tunna lager
går den att rolla eller ska man pensla? Är osmos bäst?
 
S
Jag brukar ta en vit scotch brite-disksvamp och applicera ett tunt lager med. Man lägger på sen efter 5 minuter så slipar man in överskottet med det vita på svampen. Sen torka av med en trasa eller liknande.
 
S sinuslinus skrev:
Jag brukar ta en vit scotch brite-disksvamp och applicera ett tunt lager med. Man lägger på sen efter 5 minuter så slipar man in överskottet med det vita på svampen. Sen torka av med en trasa eller liknande.

Oki tack :)
 
K
Beroende på fabrikat och tillverkare ska man vänta en stund, ofta ca 20min, efter applicering och sedan torka bort överflöd med en bomullstrasa (typ gammalt lakan). Vänta därefter 24h och lägg på ett andra lager.
 
K kniv skrev:
Beroende på fabrikat och tillverkare ska man vänta en stund, ofta ca 20min, efter applicering och sedan torka bort överflöd med en bomullstrasa (typ gammalt lakan). Vänta därefter 24h och lägg på ett andra lager.
oki tänkte köra på herdins eller osmos, har inte bestämt mig än. Lite inne på nån med vitpigment i
 
K
R Rosie77 skrev:
oki tänkte köra på herdins eller osmos, har inte bestämt mig än. Lite inne på nån med vitpigment i
Osmos är ganska vanlig för bord och bänkskivor, Herdins finns också lättillgänglig hos typ Krauta. Jag kör på Odies, funkar bra den också. Dock utan pigment för jag vill se träts egna färger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.