C
Något som har fler tips på bra fungerande fiberbackup-lösningar?

Kikat lite på Netgears LB-serie som @blackarrow nämner ovan, men dels skulle jag hemskt gärna vilja att den kan drivas av PoE vilket inte den aktuella modellen verkar stödja, och dels läste jag någon recension på amazon att den inte är helt robust och inte automatisk återhämtar sig om den tappar kontakten med mobilnätet.
 
Strömförsörjning via PoE går väl att lösa med en PoE till 12V adapter. De kallas PoE till 12V splitter.
Finns hos Tex Kjells 5-12V & 1A eller Dustin på 12V & 2A

Min LB2120 ligger i ”byrålådan” i väntan på nästa fiberavbrott. Den hamnade där efter att ha skickar ett 30 tal SMS om att det bytt mellan fiber och 4G vilket orsakades av att Telias DNS sporadiskt inte svarade på ping under natten. Gratispotten på sim-kortet jag fick av Telia tog också slut tillslut.

Hur skall man detektera att man förlorat internetförbindelsen på ett säkert sätt utan ”falsklarm”?

Det är antagligen bättre att använda routerns failover med dubbla WAN än ”transparent mode” i LB-modemet.
Med en backup WAN port på routern kan man använda vilket bryggningsbart 4G/5G-moden som helst.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har inte haft en "falsk" omkoppling med min Archer, och den har klivit in perfekt de få (2-3) ggr som "fibern" (kör Air2Fibre) lagt av.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
blackarrow blackarrow skrev:
Hur skall man detektera att man förlorat internetförbindelsen på ett säkert sätt utan ”falsklarm”?
Kikade lite på Milesight UR32L som verkar vara en seriös produkt, och där konfigurerar man en eller två externa IP-adresser som den pingar för att avgöra om förbindelsen är uppe. Man kan även sätta intervall, antal försök och timeout. Hur fungerar det i Netgear:en?

Routern är en Ubiquiti USG Pro som förvisso har dubbla WAN-portar, men jag är osäker på hur sofistikerad failover-funktionalitet den har. Skulle nog vara trevligt att ha båda alternativen om inte annat.
 
Unikt namn
blackarrow blackarrow skrev:
Hur skall man detektera att man förlorat internetförbindelsen på ett säkert sätt utan ”falsklarm”?
Du behöver flera mätpunkter, eller någon mer robust tjänst att mäta på.
1.1.1.1 ( 8.8.8.8 eller dylikt) kanske är nere mer sällan än Telias dns:er?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Har man en Unifi router kan man köpa till en UniFi LTE Pro, inte den billigaste lösningen men den funkar väldigt bra. Om fibern går ned så tappar man oftast bara en ping innan man kör på 4g. Oftast märker inte familjen av att man har talat fibern :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kikade lite på Milesight UR32L som verkar vara en seriös produkt, och där konfigurerar man en eller två externa IP-adresser som den pingar för att avgöra om förbindelsen är uppe. Man kan även sätta intervall, antal försök och timeout. Hur fungerar det i Netgear:en?

Routern är en Ubiquiti USG Pro som förvisso har dubbla WAN-portar, men jag är osäker på hur sofistikerad failover-funktionalitet den har. Skulle nog vara trevligt att ha båda alternativen om inte annat.
Jag kan bjuda på en länk till L 2120 manualen
https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/LB2120/LB2120_UM_EN.pdf#page20
Sid 20-22
The IP address is added to the list. If the modem cannot successfully ping any of the IP addresses in the list, an automatic failover occurs. If the modem can successfully ping a single IP address in the list, no automatic failover occurs.
Antal ping per IP går inte att konfigurera, men det behövs väl inte när man kan göra en lång lista med IP nr som pingas.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.